خصصت وزارة التعليم 100 درجة لكل برنامج نشاط بالمراحل الثلاث في مدارس البنين والبنات؛ 50 درجة للمشاركة والتفاعل، و50 درجة للمهمات الأدائية.
وبينت في دليل توزيع درجات المواد الدراسية للعام الدراسي الحالي، أن برامج النشاط تستهدف مجموعة من المعارف والمهارات والقيم؛ منها الانضباط، والأمانة والعزيمة، والتسامح والتعاون والانتماء الوطني، وذلك وفق أساليب وأدوات تقويم محددة تعكس مدى تحقيق الأهداف البرنامج ومشاركته الفاعلة فيه.
وأشارت التعليم إلى أنه يحتسب متوسط درجات الطالب في جميع برامج النشاط التي شارك فيها من 100 درجة، وترصد الدرجة النهائية في النظام الإلكتروني بما لا يقل عن مرتين خلال الفترة الدراسية الواحدة.
وأوضحت أنه في المدارس التي لا يظهر لها النشاط كمادة مستقلة في النظام الإلكتروني يتم احتساب درجة برامج النشاط على النحو التالي: تحتسب درجة الطالب في كل برنامج نشاط يشارك فيه من 100 درجة، ويُحسب متوسط درجاته في جميع البرامج التي التحق بها، ويُعادل وفق الوزن النسبي المحدد بـ5%، مشيرةً إلى أنه توزع الدرجة النهائية الناتجة على المواد الدراسية ذات الارتباط ببرامج النشاط، ووفق ما هو معتمد في خطة الطالب.
«التعليم»: 100 درجة لكل برنامج نشاط مدرسي
4 سبتمبر 2025 - 00:47
|
آخر تحديث 4 سبتمبر 2025 - 00:47
انتظام الطلاب خلال اليوم الأول من بداية العام الدراسي الجديد.
تابع قناة عكاظ على الواتساب
عبدالله الدهاس (مكة المكرمة) aldhass@
The Ministry of Education has allocated 100 points for each activity program across the three stages in boys' and girls' schools; 50 points for participation and interaction, and 50 points for performance tasks.
It clarified in the guide for distributing grades for the current academic year that activity programs target a set of knowledge, skills, and values; including discipline, honesty, determination, tolerance, cooperation, and national belonging, according to specific assessment methods and tools that reflect the extent to which the program's objectives are achieved and the active participation in it.
The Ministry of Education indicated that the average grade for a student in all activity programs they participated in is calculated out of 100 points, and the final grade is recorded in the electronic system at least twice during each academic term.
It explained that in schools where the activity does not appear as an independent subject in the electronic system, the grade for activity programs is calculated as follows: the student's grade in each activity program they participate in is out of 100 points, and their average grades in all programs they joined are calculated, weighted according to the specified relative weight of 5%. It noted that the resulting final grade is distributed to the subjects related to the activity programs, according to what is approved in the student's plan.
It clarified in the guide for distributing grades for the current academic year that activity programs target a set of knowledge, skills, and values; including discipline, honesty, determination, tolerance, cooperation, and national belonging, according to specific assessment methods and tools that reflect the extent to which the program's objectives are achieved and the active participation in it.
The Ministry of Education indicated that the average grade for a student in all activity programs they participated in is calculated out of 100 points, and the final grade is recorded in the electronic system at least twice during each academic term.
It explained that in schools where the activity does not appear as an independent subject in the electronic system, the grade for activity programs is calculated as follows: the student's grade in each activity program they participate in is out of 100 points, and their average grades in all programs they joined are calculated, weighted according to the specified relative weight of 5%. It noted that the resulting final grade is distributed to the subjects related to the activity programs, according to what is approved in the student's plan.