حدد المركز الوطني للمناهج ضوابط تنظيم الفترات اللاصفية في الخطة الدراسية خلال العام الدراسي الجديد، وبيَّن أن الفترات اللاصفية تُعد مكوناً أساسياً من مكونات اليوم الدراسي، وتنفذ ضمن الزمن المحدد لليوم الدراسي بما لا يقل عن ساعة واحدة في مجموع مددها الزمنية، وتُخصص الفترات لتنفيذ برامج تعليمية وتربوية مخططة وهادفة، تُسهم في دعم النمو الشامل للطلاب في الجوانب المعرفية والمهارية والقيمية على أن يُحتسب مجموع الزمن المخصص لتنفيذ البرامج المعتمدة خلال الفترات اللاصفية ضمن النصاب الأسبوعي للمعلم بوحدة الحصص الدراسية، إذ يُجمع الزمن المنفذ فعلياً ويُحتسب بما يعادل حصة دراسية واحدة، مشيراً إلى أنه يجب الالتزام الكامل بجميع الضوابط التنظيمية والتنفيذية المرتبطة بالفترات اللاصفية، كما هو موضح في دليل الخطط الدراسية، وأن تكون البرامج المنفذة ضمن الفترات اللاصفية معتمدة من المركز الوطني للمناهج، أو حاصلة على الموافقات اللازمة مسبقاً، وتلتزم المدارس بإدراج الفترات اللاصفية ضمن خطة زمنية معتمدة ومتابعة وتنفذ وفق الجدول المدرسي المعتمد.
وأوضح أنه يُراعى في تنفيذ الفترات اللاصفية عدم الإخلال بانتظام الحصص الدراسية الأساسية أو الانتقاص من زمنها المعتمد وتوثق البرامج المنفذة خلال الفترات اللاصفية، بما في ذلك التقارير المرتبطة بها في سجلات المدرسة وسجلات المتابعة الفنية المعتمدة لديها، مشيراً إلى أن برامج الفترات اللاصفية ضمن الخطة الدراسية تشمل القيم والذكاء الاجتماعي والعاطفي والذوق العام والأمن السيبراني، بحيث تُخصص حصة واحدة في الصفوف الأولية والصفوف العليا من المرحلة الابتدائية والمرحلة المتوسطة والمرحلة الثانوية لكل برنامج، ما عدا الأمن السيبراني الذي خُصصت له 3 حصص في المرحلة الابتدائية، و5 حصص في المرحلة المتوسطة، و7 حصص في المرحلة الثانوية.
تتضمن الذكاء الاجتماعي والذوق العام والأمن السيبراني
مركز المناهج يشدد على تنفيذ الفترات اللاصفية في خطط الدراسة
17 أغسطس 2025 - 18:53
|
آخر تحديث 17 أغسطس 2025 - 18:53
تابع قناة عكاظ على الواتساب
عبدالله الدهاس (مكة المكرمة) aldhass@
The National Center for Curricula has set regulations for organizing extracurricular periods in the curriculum for the new academic year, indicating that extracurricular periods are considered an essential component of the school day. These periods are to be implemented within the designated time for the school day, with a minimum of one hour in total duration. The periods are allocated for the implementation of planned and purposeful educational and developmental programs that contribute to the comprehensive growth of students in cognitive, skill-based, and value-oriented aspects. The total time allocated for implementing the approved programs during extracurricular periods is to be counted within the weekly workload of the teacher in terms of class hours, as the actual time executed is summed up and counted as equivalent to one class period. It is emphasized that there must be full compliance with all organizational and executive regulations related to extracurricular periods, as outlined in the curriculum guide, and that the programs implemented during these periods must be approved by the National Center for Curricula or have the necessary prior approvals. Schools are required to include extracurricular periods in an approved timetable and to follow and implement them according to the approved school schedule.
It was clarified that in implementing extracurricular periods, the regularity of the core class periods should not be disrupted, nor should their approved time be reduced. The programs executed during extracurricular periods must be documented, including the reports related to them in the school's records and the approved technical follow-up records. It was noted that the programs for extracurricular periods within the curriculum include values, social and emotional intelligence, public taste, and cybersecurity, with one class period allocated for each program in the primary grades, upper primary grades, middle school, and high school, except for cybersecurity, which has been allocated 3 class periods in primary school, 5 class periods in middle school, and 7 class periods in high school.
It was clarified that in implementing extracurricular periods, the regularity of the core class periods should not be disrupted, nor should their approved time be reduced. The programs executed during extracurricular periods must be documented, including the reports related to them in the school's records and the approved technical follow-up records. It was noted that the programs for extracurricular periods within the curriculum include values, social and emotional intelligence, public taste, and cybersecurity, with one class period allocated for each program in the primary grades, upper primary grades, middle school, and high school, except for cybersecurity, which has been allocated 3 class periods in primary school, 5 class periods in middle school, and 7 class periods in high school.