كشفت وزارة الموارد مسودة ضوابط الإعلان عن خدمات العمالة المساندة وتشمل جميع الوسائل المستخدمة لنشر أو عرض أو بث أي بيان سواء كان مكتوباً أو مقروءاً أو مرئياً أو مسموعاً يهدف إلى ترويج وتسويق الخدمات المقدمة من شركات الموارد البشرية وخدمات العمالة المساندة بما فيها منصات التواصل الاجتماعي أو أي وسيلة تقنية، وحظرت المسودة استخدام اسم أو شعار الوزارة أو المنصات ذات الصلة (مساند أو أجير) بشكل مباشر أو غير مباشر في محتوى الإعلان، على أن تكون اللغة العربية هي المستخدمة في الإعلان، ويمكن إضافة أي لغة أخرى بشرط مطابقتها للمحتوى العربي، وأن يظهر في الإعلان اسم وشعار المرخص له والعلامة التجارية المسجلة للخدمة وتصريح يفيد بأن الخدمة تقدم من قبل المرخص له، والامتناع عن تقديم إعلان يتضمن عرضاً أو بياناً أو ادعاءً كاذباً أو أن يكون مصوغًا بعبارات تؤدي إلى خداع أو تضليل العميل وعدم إظهار الأشخاص أو عمل رسوم كاريكاتيرية عنهم أو الإشارة إليهم في الإعلان بدون إذن منهم، وألا يتضمن الإعلان مفردات أو عبارات من شأنها أن تمس كرامة العمالة الوافدة والمساندة ومن في حكمهم.
وحظرت الوزارة نشر أي صور أو مقاطع فيديو للعمالة الراغبة بنقل خدماتها عبر منصات التواصل الاجتماعي والاكتفاء بعرض سيرهم الذاتية بموافقتهم، وألا يتم عرض العمالة في مجموعات عند إجراء مقابلات العمل واقتصار ذلك على المقابلات الفردية، وعدم التمييز في الإعلان للخدمات بناء على الجنسية، أو الديانة، أو التكلفة، أو الراتب ومن ذلك عبارات (من أفضل الجنسيات، الأقل راتبا، ديانة مفضلة).كما تم حظر تضمين الإعلان أي نصوص تشير إلى تحميل العامل المساند تكاليف مالية مقابل نقل الخدمة تحت أي ظرف، وأن لا يتضمن الإعلان أي إشارة إلى تلقي ناقل الخدمة مبالغ مالية مقابل نقل الخدمة تحت أي مسمى، سواء كعمولة أو رسوم. ويُشترط الالتزام بالدفع عبر منصة مساند، ويُمنع تحصيل أي مبالغ خارج المنصة.-----قانوني: الضوابط تمنع الانتقاص من كرامة العمالةمستشار الموارد البشرية وتنميتها هشام السليماني أوضح لـ«عكاظ» أن المسودة سبقها ضبط التعامل مع الوافدين وتوضيح الالتزامات بما يفيد العلاقة التعاقدية بين الطرفين، تم تتويج هذه القوانين بأصول الإعلانات وتقنينها بما يضمن للعمالة الوافدة كرامتها وعدم الإضرار بها أو الانتقاص منها ومن عملها، ويأتي ذلك ضمن اهتمام الدولة بحقوق وواجبات العمالة المنزلية وتحسين سوق العمل وتعزيز حقوق الإنسان ونظام العمالة من خلال سن العديد من الضوابط والقوانين.
The Ministry of Resources has revealed a draft of regulations for advertising support labor services, which includes all means used to publish, display, or broadcast any statement, whether written, read, visual, or auditory, aimed at promoting and marketing the services provided by human resources companies and support labor services, including social media platforms or any technological means. The draft prohibits the use of the ministry's name or logo or related platforms (Msaned or Ajeer) directly or indirectly in the content of the advertisement, stipulating that Arabic must be the language used in the advertisement, with the addition of any other language provided it matches the Arabic content. The advertisement must display the name and logo of the licensed entity and the registered trademark of the service, along with a statement indicating that the service is provided by the licensed entity. It is also prohibited to present an advertisement that includes an offer, statement, or false claim or is phrased in a way that misleads or deceives the client. Additionally, individuals should not be shown or caricatures drawn of them, nor should they be referenced in the advertisement without their permission, and the advertisement must not include words or phrases that could undermine the dignity of foreign and support labor and those in similar situations.
The ministry has prohibited the publication of any images or videos of laborers wishing to transfer their services via social media platforms, allowing only the display of their resumes with their consent. Laborers should not be presented in groups during job interviews, which should be limited to individual interviews. There should be no discrimination in the advertisement of services based on nationality, religion, cost, or salary, including phrases like (from the best nationalities, lowest salary, preferred religion). The advertisement is also prohibited from including any texts that suggest charging the support worker financial costs for transferring the service under any circumstances, and it must not include any reference to the service transporter receiving financial amounts for transferring the service under any title, whether as a commission or fee. Payment must be made through the Msaned platform, and collecting any amounts outside the platform is prohibited. ----- Legal: The regulations prevent the undermining of labor dignity. Human resources and development consultant Hisham Al-Sulaimani explained to "Okaz" that the draft follows the regulation of dealings with expatriates and clarifying obligations that benefit the contractual relationship between the two parties. These laws culminate in the principles of advertising and their regulation to ensure the dignity of expatriate labor and to prevent harm or diminishment of their work. This comes as part of the state's interest in the rights and duties of domestic workers, improving the labor market, and enhancing human rights and labor systems through the enactment of numerous regulations and laws.