حددت وزارة التعليم ضوابط وإجراءات مدير المدرسة لسد الاحتياج التعليمي قبل بداية العام الدراسي.
وبينت في دليل تخطيط شاغلي الوظائف في إدارات التعليم أن الإجراءات تتمثل في تشكيل لجنة في المدرسة، برئاسة مدير المدرسة، وعضوية الوكيل ومن يراه مناسباً من المعلمين، لوضع خطة متكاملة لتوزيع شاغلي الوظائف التعليمية لتحديد وحصر تخصصات الوفر والعجز داخل المدرسة، وتحديد من سيتم نقلهم أو تكليفهم لسد الاحتياج في مدارس أخرى، والرفع لجهة الاختصاص بإدارة التعليم، وتوزيع شاغلي الوظائف التعليمية والموازنة بين تخصصاتهم وأنصبتهم وفق نوع تعليمهم ومؤهلاتهم ورتبهم التعليمية، وإعداد الجدول المدرسي في النظام الإلكتروني، وإسناد العلاقات التدريسية وفق الخطط المعتمدة لشاغلي الوظائف ومطابقته مع الواقع ليكون وفقاً للتخصص الأساس للمعلم، أو التخصص الملائم للتدريس أو وفقاً لمصفوفة التخصصات الواردة في الملحق، وتحديد الوفر من المعلمين حسب التخصص خلال يومي عمل كحد أقصى حسب الصلاحية الممنوحة لمدير المدرسة. وأشار الدليل إلى أن الاحتياج التعليمي يسد مؤقتاً خلال يوم عمل وفق الآتي: ضم الفصول أو رفع الكثافة الطلابية حتى يتم سد الاحتياج التعليمي من جهة التنفيذ في إدارة التعليم، والاستفادة من تفعيل التعليم الإلكتروني في حال توفره في المدرسة، والاستفادة من وفر المعلمين أو من لم يكتمل نصابه التعليمي لتدريس المواد الجديدة في الخطط الدراسية، وتطبيق الخطة الدراسية الأساسية المركزة والمركزة المتقدمة وفق ما ورد في دليل الخطط الدراسية.
وأوضح الدليل أنه تسند مهمات التوجيه الصحي من وفر المعلمين بالمدرسة، ويُكلف الموجه الطلابي غير المتخصص في التوجيه بتدريس مواد تخصصه الذي تم تعيينه عليه في حال وجود عجز بالمدرسة، مشيراً إلى أن المدارس المشتركة ذات المدير الواحد تعامل كمدرسة واحدة في جميع الإجراءات.
The Ministry of Education has set regulations and procedures for school principals to address educational needs before the start of the academic year.
It clarified in the guide for planning job holders in educational administrations that the procedures involve forming a committee at the school, chaired by the school principal, with the participation of the vice principal and any suitable teachers, to develop a comprehensive plan for distributing educational job holders to identify and quantify areas of surplus and shortage within the school. This includes determining who will be transferred or assigned to meet needs in other schools, reporting to the relevant authority in the education administration, distributing educational job holders, and balancing their specialties and workloads according to their type of education, qualifications, and educational ranks. Additionally, it involves preparing the school schedule in the electronic system, assigning teaching relationships according to the approved plans for job holders, and ensuring alignment with reality to match the teacher's primary specialty, or the appropriate specialty for teaching, or according to the matrix of specialties included in the appendix. It also includes identifying the surplus of teachers by specialty within a maximum of two working days, according to the authority granted to the school principal. The guide indicated that educational needs can be temporarily addressed within one working day as follows: merging classes or increasing student density until educational needs are met by the implementation authority in the education administration, utilizing the activation of electronic education if available at the school, and benefiting from surplus teachers or those whose teaching load is not complete to teach new subjects in the curricula, and applying the focused and advanced basic curriculum plan as outlined in the curriculum guide.
The guide clarified that health guidance tasks are assigned from the surplus teachers at the school, and a non-specialized student advisor may be assigned to teach subjects related to their specialty if there is a shortage at the school, noting that joint schools with a single principal are treated as one school in all procedures.