أكد الرئيس التنفيذي للهيئة العامة لتنظيم الإعلام الدكتور عبداللطيف بن محمد العبداللطيف، أن قطاع الإعلام في المملكة يعيش مرحلة تحول رقمي جذرية، أتاحت فرصاً واسعة أمام المنشآت الصغيرة والمتوسطة والمواهب الوطنية للإسهام في تطوير صناعة إعلامية أكثر احترافية ومصداقية.
جاء ذلك خلال لقاء نظّمته الهيئة العامة للمنشآت الصغيرة والمتوسطة «منشآت» اليوم، ضمن فعاليات أسبوع الإعلام والتسويق، بحضور عدد من رواد الأعمال والمهتمين بالقطاع الإعلامي والتسويقي.
وأوضح الدكتور العبداللطيف أن التحول الرقمي في القطاع الإعلامي أوجد مساحات جديدة للإبداع وفتح المجال أمام فئات متنوعة من رواد الأعمال والمنشآت الصغيرة والمتوسطة؛ لتقديم حلول ومحتوى إعلامي مبتكر، مشيراً إلى أن هذه المنشآت باتت تقود جزءاً كبيراً من الحراك الإعلامي الجديد، وهو ما تحرص الهيئة العامة لتنظيم الإعلام على دعمه وتمكينه ضمن سياساتها التنظيمية.
وبيّن أن المملكة حققت ريادة ملحوظة في مجالات إعلامية حديثة مثل البودكاست، مؤكداً أن الهيئة العامة لتنظيم الإعلام تدخلت بتنظيم تدريجي لتحويل المواهب إلى محترفين، عبر برامج تدريبية وتراخيص تنظيمية تضمن جودة المحتوى واستدامة الأعمال.
وأفاد أن الهيئة ستطلق عدة مبادرات لمعالجة أبرز التحديات في القطاع، وإتاحة بيانات دقيقة وموثوقة لدعم القرارات التنظيمية والتشريعية وتحفيز الاستثمار في القطاع الإعلامي.
وفي ما يتعلق بالمؤثرين والمشاهير في مجال الإعلان، شدّد العبداللطيف على أنهم يمثلون منشآت ناشئة وصغيرة ومتوسطة لها دور مهم في المنظومة التسويقية، مبيّناً أن رخصة «موثوق» أسهمت في تنظيم هذا السوق، وضبط الممارسات الإعلانية، وتعزيز الثقة لدى المستهلكين، بما ينعكس إيجاباً على جودة ومصداقية المحتوى الإعلاني في المملكة.
يُذكر أن أسبوع الإعلام والتسويق تنظمه «منشآت» خلال الفترة من 20 إلى 24 يوليو الجاري، بهدف إبراز الفرص الاستثمارية في القطاع، وتعريف رواد الأعمال بالخدمات والبرامج الداعمة لهم، بمشاركة أكثر من (70) جهة حكومية وخاصة، وعدد من الخبراء والمختصين في الإعلام والتسويق.
The CEO of the General Commission for Media Regulation, Dr. Abdul Latif bin Mohammed Al-Abdul Latif, confirmed that the media sector in the Kingdom is undergoing a radical digital transformation, which has opened wide opportunities for small and medium enterprises and national talents to contribute to the development of a more professional and credible media industry.
This came during a meeting organized by the General Authority for Small and Medium Enterprises "Monsha'at" today, as part of the Media and Marketing Week activities, attended by a number of entrepreneurs and those interested in the media and marketing sector.
Dr. Al-Abdul Latif explained that the digital transformation in the media sector has created new spaces for creativity and opened the door for diverse categories of entrepreneurs and small and medium enterprises to provide innovative media solutions and content, pointing out that these enterprises have begun to lead a significant part of the new media movement, which the General Commission for Media Regulation is keen to support and empower within its regulatory policies.
He indicated that the Kingdom has achieved notable leadership in modern media fields such as podcasting, affirming that the General Commission for Media Regulation has intervened with a gradual organization to transform talents into professionals, through training programs and regulatory licenses that ensure content quality and business sustainability.
He stated that the commission will launch several initiatives to address the main challenges in the sector, providing accurate and reliable data to support regulatory and legislative decisions and stimulate investment in the media sector.
Regarding influencers and celebrities in the advertising field, Al-Abdul Latif emphasized that they represent emerging and small to medium enterprises that play an important role in the marketing ecosystem, noting that the "Mawthuq" license has contributed to organizing this market, regulating advertising practices, and enhancing consumer trust, which positively reflects on the quality and credibility of advertising content in the Kingdom.
It is worth mentioning that the Media and Marketing Week is organized by "Monsha'at" from July 20 to 24, aiming to highlight investment opportunities in the sector and introduce entrepreneurs to the services and programs supporting them, with the participation of more than 70 governmental and private entities, along with a number of experts and specialists in media and marketing.