أطلق أمير منطقة نجران الأمير جلوي بن عبدالعزيز بن مساعد، في مكتبه اليوم، خدمة «نشمي» لأمانة المنطقة، أول خدمة بالذكاء الاصطناعي والمساعد الذكي، مزودة بخدمة صوتية، وتقدم الخدمة للعملاء من كبار السن والأرامل وذوي الإعاقة، وخدمة «الإبلاغ عن المفقودات» التي تتيح لزوار ومرتادي الحدائق والمتنزهات الإبلاغ عن المفقودات، بحضور أمين المنطقة المهندس صالح بن غرم الله الغامدي، وعدد من منسوبي أمانة نجران.
ونوّه أمير نجران بالدعم الكبير والاهتمام الذي توليه القيادة الرشيدة -أيدها الله- لمنظومة الحكومة الرقمية، مما أسهم في تعزيز مكانة المملكة في المؤشرات الدولية، مؤكداً أهمية التكامل بين الجهات الحكومية، واعتمادها على الذكاء الاصطناعي والتقنيات الناشئة وإطلاق المبادرات والمنتجات الرقمية التي تهدف إلى تحسين تجربة المستفيدين وفق رؤية المملكة 2030.
من جانبه، أوضح المهندس الغامدي أن خدمة «نشمي» تتميز بتجربة صوتية مبسطة بلمسة زر واحدة، باللهجة السعودية، كما تقدم خدمة ميدانية فورية، وذلك بحجز زيارة منزلية لموظفي الأمانة دون جهد التنقل، وكذلك تدعم التواصل لكبار السن والأرامل وذوي الاحتياجات الخاصة، ومتابعة ذكية لحالة طلبك ورسائل التذكير الأوتوماتيكية، كما يستطيع المستفيد طلب خدماته البلدية عبر خدمة «نشمي» دون عناء الحضور.
The Prince of Najran, Prince Jalwa bin Abdulaziz bin Musaed, launched today in his office the "Nashmi" service for the region's municipality, the first service utilizing artificial intelligence and a smart assistant, equipped with a voice service. This service is aimed at elderly clients, widows, and individuals with disabilities, as well as the "Lost Items Reporting" service, which allows visitors to parks and recreational areas to report lost items, in the presence of the region's secretary, Engineer Saleh bin Gharam Allah Al-Ghamdi, and a number of staff members from the Najran municipality.
The Prince of Najran praised the significant support and attention that the wise leadership - may God support it - gives to the digital government system, which has contributed to enhancing the Kingdom's position in international indicators. He emphasized the importance of integration between government entities and their reliance on artificial intelligence and emerging technologies, as well as launching initiatives and digital products aimed at improving the beneficiaries' experience in line with the Kingdom's Vision 2030.
For his part, Engineer Al-Ghamdi explained that the "Nashmi" service features a simplified voice experience with the touch of a button, in the Saudi dialect. It also provides immediate field service by scheduling home visits for municipality employees without the hassle of travel. Additionally, it supports communication for the elderly, widows, and individuals with special needs, along with smart tracking of your request status and automatic reminder messages. Beneficiaries can also request their municipal services through the "Nashmi" service without the need to be present.