صرّح المتحدث باسم هيئة الرقابة ومكافحة الفساد بأن الهيئة باشرت عدداً من القضايا الجنائية خلال الفترة الماضية، وجارٍ استكمال الإجراءات النظامية بحق مرتكبيها، وكانت أبرز القضايا على النحو الآتي:
القضية الأولى: بالتعاون مع هيئة الزكاة والضريبة والجمارك تم إيقاف موظفين اثنين يعملان في إحدى المنافذ البحرية لحصولهما على مبلغ (400,000) ريال على دفعات من أحد المخلّصين الجمركيين (تم إيقافه) مقابل إنهاء إجراءات معاملات استيراد شاحنات من خارج المملكة بطريقة غير نظامية.
القضية الثانية: بالتعاون مع وزارة الداخلية تم إيقاف ضابط صف يعمل بشرطة إحدى المحافظات وموظف بأمانة ذات المحافظة لحصولهما على مبلغ (110,000) ريال من مالكي ثلاثة كيانات تجارية (تم إيقافهم) مقابل تمكينهم بطريقة غير نظامية من الحصول على المعادن الناتجة عن أعمال إزالة المباني بأحد المشاريع الحكومية وبيعها بمبلغ (4,655,000) ريال.
القضية الثالثة: بالتعاون مع وزارة العدل تم القبض على كاتب ضبط بالمحكمة الجزائية في إحدى المحافظات، لحظة تسلّمه مبلغ (32,500) ريال من أصل مبلغ (65,000) ريال، مقابل وعده لمواطن بإصدار حكم براءة.
القضية الرابعة: إيقاف مقيم لحصوله أثناء فترة عمله في أحد الكيانات التجارية على مبلغ (234,375) ريالاً مقابل التعاقد بالباطن مع أحد الكيانات التجارية لتنفيذ أعمال بمشاريع تابعة لوزارة التعليم بطريقة غير نظامية.
القضية الخامسة: إيقاف مدير إدارة الخدمات والتراخيص ببلدية إحدى المحافظات لقيامه بإلغاء مخالفات على كيانات تجارية بطريقة غير نظامية، ووجود أموال بحساباته البنكية لم يقدم ما يثبت مشروعية مصدرها بلغت (7,131,156) ريالاً.
القضية السادسة: بالتعاون مع المؤسسة العامة لجسر الملك فهد تم إيقاف موظف يعمل في المؤسسة لقيامه بتحصيل مبلغ (55,395) ريالاً كرسوم عبور من بوابات الجانب السعودي دون تسجيلها كإيرادات للمؤسسة من خلال تمرير المركبات باستخدام بطاقة تصريح العبور الخاصة به.
القضية السابعة: إيقاف عسكري يعمل بوزارة الداخلية في إحدى المناطق لقيامه بالاشتراك مع مقيم «تم إيقافه» باستيقاف محصل يعمل بإحدى الشركات والاستيلاء على مبلغ (707,000) ريال كانت بحوزته.
القضية الثامنة: إيقاف موظف يعمل بأمانة إحدى المحافظات لحصوله على مبلغ (51,000) ريال على دفعات من مقيمين يعملون بمحال تجارية مقابل التغاضي عن مخالفتهم للاشتراطات البلدية وعدم تسجيل الغرامات عليهم.
القضية التاسعة: بالتعاون مع وزارة الداخلية تم إيقاف مقيم لقيامه بعرض مبلغ (43,350) ريالاً لرجل أمن مقابل إطلاق سراحه.
القضية العاشرة: بالتعاون مع هيئة الزكاة والضريبة والجمارك تم إيقاف موظف يعمل في أحد المنافذ البرية لقيامه بالاستيلاء على مضبوطات تحتوي على مادة التبغ (دخان سجائر) من خلال استخدامه المركبة الرسمية العائدة للجمرك والدخول بها لمستودع المضبوطات الجمركية.
القضية الحادية عشرة: إيقاف مفتش بحري يعمل بالهيئة العامة للموانئ في إحدى المناطق لحصوله على مبلغ (11,250) ريالاً من كابتن سفينة مقابل عدم تحرير غرامة مالية واحتجازها.
القضية الثانية عشرة: بالتعاون مع وزارة الداخلية تم إيقاف ضابط صف يعمل رئيساً لمركز شرطة في إحدى المناطق لحصوله على مبالغ مالية مقابل متابعة وإنهاء إجراءات قضايا معالجة بالمركز.
القضية الثالثة عشرة: بالتعاون مع وزارة التجارة تم القبض على موظف يعمل بوزارة التجارة في إحدى المناطق، لحظة تسلّمه مبلغ (12,000) ريال، مقابل عدم نشر حكم قضائي يتضمن إدانة كيان تجاري بالغش التجاري.
القضية الرابعة عشرة: القبض على موظف يعمل في شركة متعاقدة مع أمانة إحدى المناطق بمهنة مشرف ميداني لحظة تسلّمه مبلغ (3,000) ريال من أصل مبلغ (15,000) ريال مقابل عدم تحرير مخالفة بحق كيان تجاري.
القضية الخامسة عشرة: القبض على موظف يعمل في أمانة إحدى المحافظات لحظة تسلّمه مبلغ (2,000) ريال مقابل عدم تحرير مخالفة بناء.
القضية السادسة عشرة: إيقاف مدير إدارة الإمداد والتموين الطبي بتجمع صحي في إحدى المحافظات، لطلبه مبلغ (380,000) ريال من إحدى الشركات الطبية، مقابل إصدار تعاميد توريد مواد طبية بطريقة غير نظامية.
القضية السابعة عشرة: إيقاف مدير إدارة المشتريات والعقود بتجمع صحي في إحدى المناطق، لحصوله على مبالغ مالية مقابل تمكين كيان تجاري مملوك لرجل أعمال «تم إيقافه» من الحصول على مشاريع بطريقة غير نظامية، وكذلك قيامه بعرض مبلغ (100,000) ريال على أحد زملائه في التجمع الصحي ذاته مقابل ترسية عدد من المشاريع على الكيان ذاته.
القضية الثامنة عشرة: بالتعاون مع وزارة الصحة تم إيقاف مقيم يعمل طبيباً في مستشفى حكومي في إحدى المناطق لحصوله على مبالغ مالية مقابل إصدار تقارير طبية «إجازات مرضية» بطريقة غير نظامية.
وأكد المتحدث باسم الهيئة أنها مستمرة في رصد وضبط كل من يتعدى على المال العام أو يستغل الوظيفة لتحقيق مصلحته الشخصية أو للإضرار بالمصلحة العامة ومساءلته حتى بعد انتهاء علاقته بالوظيفة، كون جرائم الفساد المالي والإداري لا تسقط بالتقادم، وأن الهيئة ماضية في تطبيق ما يقتضي به النظام بحق المتجاوزين دون تهاون.
The spokesperson for the Anti-Corruption Authority stated that the authority has initiated a number of criminal cases during the past period, and the legal procedures against the perpetrators are ongoing. The most prominent cases are as follows:
Case One: In cooperation with the Zakat, Tax and Customs Authority, two employees working at one of the maritime ports were arrested for receiving an amount of (400,000) riyals in installments from one of the customs brokers (who has been arrested) in exchange for facilitating the import procedures for trucks from outside the Kingdom in an illegal manner.
Case Two: In cooperation with the Ministry of Interior, a non-commissioned officer working in the police of one of the provinces and an employee at the municipality of the same province were arrested for receiving an amount of (110,000) riyals from the owners of three commercial entities (who have been arrested) in exchange for unlawfully enabling them to obtain metals resulting from demolition works at one of the government projects and selling them for an amount of (4,655,000) riyals.
Case Three: In cooperation with the Ministry of Justice, a court clerk at the criminal court in one of the provinces was arrested at the moment he received an amount of (32,500) riyals from a total amount of (65,000) riyals, in exchange for promising a citizen to issue a verdict of acquittal.
Case Four: An expatriate was arrested for receiving an amount of (234,375) riyals during his work at one of the commercial entities in exchange for subcontracting with another commercial entity to carry out works on projects affiliated with the Ministry of Education in an illegal manner.
Case Five: The director of the services and licenses department at the municipality of one of the provinces was arrested for unlawfully canceling violations against commercial entities and for having funds in his bank accounts amounting to (7,131,156) riyals without providing proof of their legitimate source.
Case Six: In cooperation with the King Fahd Causeway Authority, an employee working at the authority was arrested for collecting an amount of (55,395) riyals as crossing fees from the gates on the Saudi side without recording it as revenue for the authority by passing vehicles using his personal crossing permit card.
Case Seven: A military personnel working at the Ministry of Interior in one of the regions was arrested for collaborating with an expatriate (who has been arrested) to stop a collector working for one of the companies and seize an amount of (707,000) riyals that he had.
Case Eight: An employee working at the municipality of one of the provinces was arrested for receiving an amount of (51,000) riyals in installments from expatriates working in commercial stores in exchange for overlooking their violations of municipal regulations and not recording fines against them.
Case Nine: In cooperation with the Ministry of Interior, an expatriate was arrested for offering an amount of (43,350) riyals to a security officer in exchange for his release.
Case Ten: In cooperation with the Zakat, Tax and Customs Authority, an employee working at one of the land ports was arrested for seizing confiscated items containing tobacco (cigarettes) by using the official vehicle belonging to customs and entering it into the customs confiscated goods warehouse.
Case Eleven: A marine inspector working at the General Ports Authority in one of the regions was arrested for receiving an amount of (11,250) riyals from a ship captain in exchange for not issuing a financial fine and detaining the ship.
Case Twelve: In cooperation with the Ministry of Interior, a non-commissioned officer working as the head of a police station in one of the regions was arrested for receiving financial amounts in exchange for following up and completing the procedures for cases being handled at the station.
Case Thirteen: In cooperation with the Ministry of Commerce, an employee working at the Ministry of Commerce in one of the regions was arrested at the moment he received an amount of (12,000) riyals in exchange for not publishing a judicial ruling that includes the conviction of a commercial entity for commercial fraud.
Case Fourteen: An employee working at a company contracted with the municipality of one of the regions in the position of field supervisor was arrested at the moment he received an amount of (3,000) riyals from a total amount of (15,000) riyals in exchange for not issuing a violation against a commercial entity.
Case Fifteen: An employee working at the municipality of one of the provinces was arrested at the moment he received an amount of (2,000) riyals in exchange for not issuing a building violation.
Case Sixteen: The director of the medical supply and logistics department at a health cluster in one of the provinces was arrested for requesting an amount of (380,000) riyals from one of the medical companies in exchange for issuing a commitment to supply medical materials in an illegal manner.
Case Seventeen: The director of the procurement and contracts department at a health cluster in one of the regions was arrested for receiving financial amounts in exchange for enabling a commercial entity owned by a businessman (who has been arrested) to obtain projects in an illegal manner, as well as for offering an amount of (100,000) riyals to one of his colleagues in the same health cluster in exchange for awarding several projects to the same entity.
Case Eighteen: In cooperation with the Ministry of Health, an expatriate working as a doctor in a government hospital in one of the regions was arrested for receiving financial amounts in exchange for issuing medical reports ("sick leaves") in an illegal manner.
The spokesperson for the authority confirmed that it continues to monitor and apprehend anyone who infringes on public funds or exploits their position to achieve personal gain or harm the public interest, and to hold them accountable even after their employment relationship has ended, as financial and administrative corruption crimes do not expire with the passage of time, and the authority is committed to applying the necessary legal measures against violators without leniency.