بلغت نسبة رضا الحجاج عن الخدمات الصحية المقدمة في منشآت تجمع مكة المكرمة الصحي 97.7% خلال موسم حج هذا العام 1446هـ، وفقًا لنتائج منصة قياس رضا المرضى الحجاج «بريسجيني» عن تجربتهم الصحية خصوصًا في أقسام التنويم والطوارئ.
وأوضح تجمع مكة الصحي أن تجربة الحاج تقاس عن طريق مسح QR، الذي بدوره يظهر الاستبانة الخاصة بقياس الرضا، فيما يقاس الرضا من قبل الحاج بشكل مباشر أو أجهزة تابلت محمولة من قبل الكشافة أو موظفي تجربة المريض، وتتوفر 8 لغات للتقييم.
وأفاد بأن هذه النتائج تبرهن نجاح الجهود الإستراتيجية التي يقودها التجمع ممثلًا بالإدارة التنفيذية لتجربة المريض، عبر تطبيق سياسات وإجراءات نوعية في منشآت المشاعر المقدسة، سعيًا للارتقاء بجودة الرعاية وتعزيز تجربة المريض.
وأعاد التجمع تصميم خارطة رحلة الحاج العلاجية، بما يضمن تبسيط الإجراءات، وتسريع الحصول على الخدمات، وتقليل عدد المحطات غير الضرورية داخل المنشآت، مما أسهم في تقليص وقت الانتظار وتحسين تدفق الخدمة، من خلال استخدام بطاقات تعريفية إرشادية توضح خطوات الخدمة للحاج منذ دخوله المنشأة وحتى انتهاء رحلته العلاجية، مما أدى إلى وضوح الإجراءات ورفع مستوى الرضا، وتفعيل تقنيات الذكاء الاصطناعي والحلول الصحية الرقمية، التي عززت كفاءة الأداء وسرعة الاستجابة.
ويؤكد تجمع مكة الصحي أن هذه التحسينات تأتي ضمن التزامه الراسخ بتقديم رعاية صحية إنسانية ومتكاملة لضيوف الرحمن، وفق أعلى معايير الجودة والتميز المؤسسي.
97.7% نسبة رضا الحجاج عن الخدمات العلاجية بمنشآت تجمع مكة الصحي
The satisfaction rate of pilgrims regarding the health services provided in the Makkah Health Cluster facilities reached 97.7% during this year's Hajj season 1446 AH, according to the results of the "Breezgenie" patient satisfaction measurement platform regarding their health experience, particularly in the inpatient and emergency departments.
The Makkah Health Cluster explained that the pilgrim's experience is measured through a QR survey, which in turn displays the questionnaire for measuring satisfaction, while satisfaction is measured directly by the pilgrim or through tablets carried by scouts or patient experience staff, with 8 languages available for evaluation.
It reported that these results demonstrate the success of the strategic efforts led by the cluster, represented by the executive management of the patient experience, through the implementation of quality policies and procedures in the holy sites, in pursuit of enhancing the quality of care and improving the patient experience.
The cluster redesigned the therapeutic journey map for the pilgrim, ensuring the simplification of procedures, speeding up access to services, and reducing the number of unnecessary stops within the facilities, which contributed to reducing waiting times and improving service flow, by using guiding identification cards that clarify the service steps for the pilgrim from the moment they enter the facility until the end of their treatment journey, resulting in clearer procedures and increased satisfaction, and activating artificial intelligence technologies and digital health solutions that enhanced performance efficiency and response speed.
The Makkah Health Cluster confirms that these improvements are part of its firm commitment to providing humane and integrated healthcare for the guests of الرحمن, according to the highest standards of quality and institutional excellence.