أطلقت الهيئة العامة للنقل مبادرة (قياس) في نسختها المطورة خلال موسم الحج 1446هـ، وذلك عبر تكثيف الجهود لقياس رضا المستفيدين من قطار الحرمين السريع وقطار المشاعر المقدسة، في خطوة تعكس التزامها التام بتحسين الخدمات المقدمة لضيوف الرحمن والارتقاء بجودتها بما يتوافق مع المستهدفات الوطنية وتطلعات المستفيدين.
وتستند المبادرة التي أطلقتها هيئة النقل على قياس مدى رضا المستفيدين من خدمات النقل السككي في المملكة بشكل عام، ومن خدمات قطار الحرمين السريع وقطار المشاعر المقدسة خلال موسم الحج بشكل خاص، وذلك عبر استبانات قياس الرضا وفق المنهجيات الوطنية المعتمدة في هذا الجانب، إذ تُرصد من خلالها الملاحظات وتُحلل مدى فعالية الخدمات المقدمة للمستفيدين، من أجل تعزيز كفاءة الخدمة وتحقيق أعلى درجات الرضا.
وإلى جانب قياس الرضا، تتضمن مبادرة «قياس» خلال موسم الحج، تحليل النتائج وملاحظات المستفيدين من قطار الحرمين السريع وقطار المشاعر المقدسة، والاستفادة منها في اتخاذ الإجراءات التنظيمية اللازمة؛ بما يسهم في تحسين تجربة المستفيدين من الخدمات وتحقيق المستهدفات الإستراتيجية ذات العلاقة.
وتعد هذه المبادرة امتدادًا لدور الهيئة العامة للنقل في تنظيم ومراقبة خدمات النقل السككي في موسم الحج؛ بهدف ضمان تقديم أفضل الخدمات لضيوف الرحمن والمساهمة في الارتقاء بنمو هذا القطاع في المملكة، بما يحقق أهداف الإستراتيجية الوطنية للنقل والخدمات اللوجستية.
يذكر أن قطار الحرمين السريع وقطار المشاعر المقدسة يعدان من أهم وسائل نقل الحجاج خلال موسم الحج، إذ تسهم هذه المشاريع بنقل الحجاج من مكة المكرمة وإليها ونقلهم بين المشاعر المقدسة بكل يسر وسلاسة.
The General Transport Authority launched the (Measurement) initiative in its developed version during the Hajj season of 1446 AH, by intensifying efforts to measure the satisfaction of beneficiaries from the Haramain High-Speed Train and the Mashair Train. This step reflects its full commitment to improving the services provided to the guests of Allah and enhancing their quality in line with national targets and the aspirations of beneficiaries.
The initiative launched by the Transport Authority is based on measuring the satisfaction of beneficiaries from rail transport services in the Kingdom in general, and from the Haramain High-Speed Train and the Mashair Train during the Hajj season in particular. This is done through satisfaction measurement surveys according to the approved national methodologies in this regard, where observations are recorded and the effectiveness of the services provided to beneficiaries is analyzed, in order to enhance service efficiency and achieve the highest levels of satisfaction.
In addition to measuring satisfaction, the "Measurement" initiative during the Hajj season includes analyzing the results and observations of beneficiaries from the Haramain High-Speed Train and the Mashair Train, and utilizing them to take necessary organizational actions; which contributes to improving the experience of beneficiaries from the services and achieving the related strategic targets.
This initiative is an extension of the role of the General Transport Authority in organizing and monitoring rail transport services during the Hajj season; with the aim of ensuring the best services for the guests of Allah and contributing to the growth of this sector in the Kingdom, in line with the objectives of the national transport and logistics strategy.
It is noteworthy that the Haramain High-Speed Train and the Mashair Train are among the most important means of transporting pilgrims during the Hajj season, as these projects facilitate the transportation of pilgrims to and from Mecca and between the holy sites with ease and smoothness.