حددت هيئة الزكاة والضريبة والجمارك «زاتكا» معيار اختيار المنشآت المستهدفة في المجموعة الـ24 لتطبيق مرحلة «الربط والتكامل» من الفوترة الإلكترونية، موضحة أن المجموعة الـ24 شملت جميع المنشآت، التي تتجاوز إيراداتها الخاضعة لضريبة القيمة المضافة 375000 ريال، وذلك خلال الأعوام 2022م أو 2023م أو 2024م.
وأوضحت «زاتكا» أنها ستشعر جميع المنشآت المستهدفة في المجموعة الـ24، تمهيدا لربط وتكامل أنظمة الفوترة الإلكترونية لدى هذه المنشآت، مع نظام «فاتورة» قبل 30 يونيو 2026م.
وأضافت أن المرحلة الثانية (مرحلة الربط والتكامل) تستلزم متطلبات إضافية عن المرحلة الأولى (مرحلة الإصدار والحفظ)، من أبرزها ربط أنظمة الفوترة الإلكترونية الخاصة بالمكلفين مع نظام فاتورة، وإصدار الفواتير الإلكترونية بناءً على صيغة محددة، وتضمين عدد من العناصر الإضافية في الفاتورة، كما بيّنت أن الإلزام بالمرحلة الثانية (الربط والتكامل) يتم تدريجيا وعلى مجموعات، على أن تبلغ الهيئة المجموعات المتبقية مباشرة قبل التاريخ المحدد للربط بـ6 أشهر على الأقل.
وأشارت «زاتكا» إلى أن المرحلة الثانية من الفوترة الإلكترونية تأتي امتدادا للنهضة الاقتصادية والتحول الرقمي الذي تشهده المملكة، واستكمالا لقصة نجاح بدأت بالمرحلة الأولى من تطبيق الفوترة الإلكترونية، التي حققت عديدا من النتائج الإيجابية، كان من أبرزها رفع مستوى حماية المستهلك في جميع أنحاء المملكة، مشيدة بالوعي الكبير الذي لمسته من المكلفين وسرعة تجاوبهم في تطبيق المرحلة الأولى من المشروع.
يُشار إلى أن المرحلة الأولى من مشروع الفوترة الإلكترونية (مرحلة الإصدار والحفظ) قد بدأ تطبيقها في 4 ديسمبر 2021م، وتُلزم المكلفين الخاضعين للائحة الفوترة الإلكترونية بالتوقف التام عن استخدام الفواتير المكتوبة بخط اليد أو الفواتير المكتوبة بأجهزة الكمبيوتر عبر برامج تحرير النصوص أو برامج تحليل الأرقام، والتأكد من وجود حل تقني للفوترة الإلكترونية متوافق مع متطلبات الهيئة، إضافةً إلى التأكد من إصدار وحفظ الفواتير الإلكترونية بكل العناصر، ومنها رمز الاستجابة السريعة (QR Code) وغيرها من المتطلبات.
The Zakat, Tax and Customs Authority "ZATCA" has defined the criteria for selecting the targeted entities in Group 24 for the implementation of the "Linking and Integration" phase of electronic invoicing, clarifying that Group 24 includes all entities whose revenues subject to value-added tax exceed 375,000 riyals during the years 2022, 2023, or 2024.
ZATCA indicated that it will notify all targeted entities in Group 24 in preparation for linking and integrating the electronic invoicing systems of these entities with the "Fatura" system before June 30, 2026.
It added that the second phase (Linking and Integration phase) requires additional requirements compared to the first phase (Issuance and Storage phase), the most notable of which is linking the electronic invoicing systems of the taxpayers with the Fatura system, issuing electronic invoices based on a specific format, and including several additional elements in the invoice. It also clarified that the obligation for the second phase (Linking and Integration) will be gradual and in groups, with the authority notifying the remaining groups directly at least six months before the specified linking date.
ZATCA pointed out that the second phase of electronic invoicing comes as an extension of the economic renaissance and digital transformation that the Kingdom is witnessing, and as a continuation of a success story that began with the first phase of electronic invoicing, which achieved many positive results, the most prominent of which was enhancing consumer protection across the Kingdom. It praised the significant awareness it observed from taxpayers and their quick response in implementing the first phase of the project.
It is noteworthy that the first phase of the electronic invoicing project (Issuance and Storage phase) began implementation on December 4, 2021, and obliges taxpayers subject to the electronic invoicing regulations to completely stop using handwritten invoices or invoices written on computers through word processing or spreadsheet programs, and to ensure the existence of a technical solution for electronic invoicing that complies with the authority's requirements, in addition to ensuring the issuance and storage of electronic invoices with all elements, including the QR code and other requirements.