أوضحت وزارة الموارد البشرية والتنمية الاجتماعية، أنها فعّلت عددًا من الخدمات الرقمية لتسهيل التوظيف المؤقت خلال الموسم، إذ أصدرت أكثر من 43 ألف تأشيرة عمل مؤقت عبر خدمة «تأشيرة العمل المؤقت لخدمات الحج والعمرة»، استفاد منها نحو 40 ألف عامل من خدمة «باب أجير»، موزعين على أكثر من 3 آلاف منشأة.
وقالت: «إن مشاركتها في موسم حج 1446هـ، تهدف إلى تعزيز كفاءة العمل الموسمي عبر منظومة متكاملة من المبادرات الاجتماعية والتنظيمية والتقنية، بالتنسيق مع الجهات الحكومية ذات العلاقة، لتيسر أداء ضيوف الرحمن لمناسكهم في أجواء من الطمأنينة واليسر».
وأشارت إلى أنها أطلقت مبادرة «أنورت» خلال موسم الحج، والتي تهدف إلى تعظيم الأثر المجتمعي للعمل التطوعي، بمشاركة أكثر من 12 ألف متطوع ومتطوعة، حيث قدموا خدمات الضيافة والإرشاد ودعم تنقل كبار السن والأشخاص ذوي الإعاقة. وبلغ إجمالي الساعات التطوعية أكثر من 152 ألف ساعة، مما انعكس إيجابًا على جودة الخدمات المقدمة.
وأضافت: «تم تشغيل 35 مركزًا لضيافة أطفال العاملين وضيوف الرحمن، إذ وفرت هذه المراكز بيئة نفسية مستقرة للأطفال خلال أدائهم المهمات أو المناسك. بالإضافة إلى ذلك، قدمت الوزارة خدمات الدعم النفسي والإرشاد الأسري عبر التطبيق الإلكتروني المخصص للمشاعر».
كما نفذت الوزارة أكثر من 4500 جولة رقابية على المنشآت المشاركة في الموسم، للتحقق من مدى التزامها باشتراطات تأشيرات العمل المؤقت وأنظمة العمل، إذ ساعدت هذه الجولات على رفع كفاءة الأداء وضمان بيئة عمل مستقرة وخدمات نوعية للحجاج.
The Ministry of Human Resources and Social Development has activated a number of digital services to facilitate temporary employment during the season, having issued more than 43,000 temporary work visas through the "Temporary Work Visa for Hajj and Umrah Services," benefiting around 40,000 workers from the "Bab Ajeer" service, distributed across more than 3,000 establishments.
It stated: "Its participation in the Hajj season of 1446 AH aims to enhance the efficiency of seasonal work through an integrated system of social, organizational, and technical initiatives, in coordination with the relevant government entities, to facilitate the performance of the guests of Allah in an atmosphere of reassurance and ease."
It also pointed out that it launched the "Anwart" initiative during the Hajj season, which aims to maximize the community impact of volunteer work, with the participation of more than 12,000 male and female volunteers, who provided hospitality, guidance, and support for the transportation of the elderly and persons with disabilities. The total volunteer hours exceeded 152,000 hours, positively reflecting on the quality of services provided.
It added: "35 centers for the hospitality of working children and the guests of Allah have been operated, providing these centers with a stable psychological environment for children during their tasks or rituals. In addition, the ministry provided psychological support services and family guidance through the dedicated electronic application for emotions."
The ministry also conducted more than 4,500 inspection tours of the establishments participating in the season, to verify their compliance with the requirements of temporary work visas and labor regulations. These tours helped improve performance efficiency and ensure a stable work environment and quality services for the pilgrims.