وجّهت جمعية مصنعي السيارات الصينية (CAAM)، توبيخاً شديد اللهجة لشركات صناعة السيارات لإثارتها «حرب أسعار»، بعد أسبوع من إعلان شركة السيارات الكهربائية العملاقة الصينية خصومات واسعة، لتلحق بها شركات عدة.
وقالت الجمعية في بيان نشرته على حسابها في منصة ويتشات (WeChat): «منذ 23 مايو الجاري بادرت إحدى شركات تصنيع السيارات بإطلاق حملة تخفيضات كبيرة؛ مما أثار المخاوف مجدداً من خوض حرب أسعار».
وحذرت الجمعية من أن مثل هذه المنافسة التي تغلب عليها الفوضى ستؤدي إلى تفشي التنافس الضار وتقوض الأرباح.
ولم يذكر البيان المؤرخ في 30 مايو الجاري أي شركة بالاسم، لكن في 23 مايو أعلنت إحدى الشركات خصوماتٍ كبيرةً وصلت إلى 34% لدى مقايضة أكثر من 20 طرازاً من سياراتها، وبعد أيام، أعلنت شركة أخرى ناشئة خصوماتٍ مشابهةً على طرازين جديدين تسري حتى 8 يونيو القادم.
لكن الجمعية الصينية لمصنعي السيارات حذرت في بيانها الشركات الكبرى من الممارسات الاحتكارية بقولها: «لا ينبغي أن تحتكر الشركات الرائدة السوق، باستثناء الخصومات القانونية، ويجب ألا تبيع الشركات منتجاتها بأقل من تكلفتها، أو تنخرط في إعلانات مضللة».
وقالت: «إن مثل هذه الممارسات تُربك السوق وتُضر بالمستهلك والصناعة على حدٍّ سواء».
ونقلت صحيفة غلوبال تايمز Global Times المدعومة من الدولة عن مسؤول في وزارة الصناعة وتكنولوجيا المعلومات الصينية لم يُذكر اسمه قوله إن حروب الأسعار عقيمة ولا رابح فيها.
بعد موجة تخفيضات.. تحذير لشركات سيارات صينية من حرب أسعار
31 مايو 2025 - 17:32
|
آخر تحديث 31 مايو 2025 - 17:32
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (بكين)
The China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) issued a strong reprimand to car manufacturers for sparking a "price war," following a week after a major Chinese electric vehicle company announced wide-ranging discounts, prompting several other companies to follow suit.
In a statement published on its WeChat account, the association said: "Since May 23, one car manufacturer has initiated a large-scale discount campaign, raising concerns once again about entering a price war."
The association warned that such chaotic competition would lead to harmful rivalry and undermine profits.
The statement, dated May 30, did not name any specific company, but on May 23, one company announced significant discounts of up to 34% on over 20 models of its cars, and days later, another emerging company announced similar discounts on two new models valid until June 8.
However, the Chinese automobile manufacturers' association cautioned major companies against monopolistic practices, stating: "Leading companies should not monopolize the market, except for legal discounts, and companies should not sell their products below cost or engage in misleading advertising."
It added: "Such practices confuse the market and harm both consumers and the industry alike."
The state-backed Global Times reported a statement from an unnamed official in the Chinese Ministry of Industry and Information Technology, who said that price wars are futile and there are no winners.
In a statement published on its WeChat account, the association said: "Since May 23, one car manufacturer has initiated a large-scale discount campaign, raising concerns once again about entering a price war."
The association warned that such chaotic competition would lead to harmful rivalry and undermine profits.
The statement, dated May 30, did not name any specific company, but on May 23, one company announced significant discounts of up to 34% on over 20 models of its cars, and days later, another emerging company announced similar discounts on two new models valid until June 8.
However, the Chinese automobile manufacturers' association cautioned major companies against monopolistic practices, stating: "Leading companies should not monopolize the market, except for legal discounts, and companies should not sell their products below cost or engage in misleading advertising."
It added: "Such practices confuse the market and harm both consumers and the industry alike."
The state-backed Global Times reported a statement from an unnamed official in the Chinese Ministry of Industry and Information Technology, who said that price wars are futile and there are no winners.