يخطط الاتحاد الأوروبي لفرض رسوم ثابتة على مليارات الطرود الصغيرة التي تدخل التكتل، وخاصة من الصين.
ووزعت المفوضية الأوروبية مسودة القرار بشأن الرسوم الجديدة، أخيراً، بعد ضغوط من الدول الأعضاء التي تتدفق على أجهزة الجمارك فيها 4.6 مليار سلعة مستوردة سنوياً إلى منازل الناس مباشرة.
ولم يحدد مشروع القرار مستوى الرسوم، لكن من المتوقع أن يصل إلى نحو 2 يورو «2.25 دولار».
ولجأت شركات التجارة الإلكترونية إلى التوسع في الأسواق الأوروبية بعد فرض الولايات المتحدة للرسوم الجمركية على الواردات، حيث قامت منصات للتجارة الإلكترونية بزيادة إنفاقهما على الإعلانات الرقمية في أوروبا في شهر أبريل الماضي.
وارتفع إنفاق واحدة منها على الإعلانات بنسبة 35% في فرنسا والمملكة المتحدة، بينما زاد إنفاق الأخرى بنسبة 40% و20% على أساس شهري في الدولتين على التوالي.
وكان المفوض التجاري الأوروبي ماروس سيفكوفيتش قد أعلن في وقت سابق أن الاتحاد الأوروبي يسعى إلى التوصل إلى اتفاق عادل بشأن الرسوم الجمركية مع الولايات المتحدة.
وأكد المفوض التجاري الأوروبي بعد اجتماعه مع وزير التجارة الأمريكي هوارد لوتنيك، في واشنطن، أن أوروبا تعمل على استغلال مهلة الـ90 يوماً للتوصل إلى حل متبادل للرسوم الجمركية، ومستعدة أيضاً لاتفاق عادل يشمل المعاملة بالمثل.
وقرر الاتحاد الأوروبي، أخيراً، تعليق الرسوم الجمركية التي كانت مقررة في شهر أبريل الماضي ضد الولايات المتحدة الأمريكية لمدة 90 يوماً.
هل تفرض أوروبا ضريبة على الطلبات الصغيرة عبر الإنترنت؟
20 مايو 2025 - 22:11
|
آخر تحديث 20 مايو 2025 - 22:11
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (الرياض)
The European Union is planning to impose a fixed fee on billions of small packages entering the bloc, especially from China.
The European Commission recently distributed a draft decision regarding the new fees, following pressure from member states that see 4.6 billion imported goods flowing into their customs annually, directly to people's homes.
The draft decision did not specify the level of the fees, but it is expected to reach around 2 euros ($2.25).
E-commerce companies have turned to expanding into European markets after the United States imposed tariffs on imports, with e-commerce platforms increasing their spending on digital advertising in Europe last April.
One of them increased its advertising spending by 35% in France and the UK, while another raised its spending by 40% and 20% month-on-month in the two countries, respectively.
European Trade Commissioner Valdis Dombrovskis had previously announced that the EU is seeking to reach a fair agreement on tariffs with the United States.
The European Trade Commissioner confirmed after his meeting with U.S. Commerce Secretary Gina Raimondo in Washington that Europe is working to make use of the 90-day deadline to reach a mutual solution on tariffs and is also ready for a fair agreement that includes reciprocity.
Finally, the European Union decided to suspend the tariffs that were scheduled for last April against the United States for 90 days.
The European Commission recently distributed a draft decision regarding the new fees, following pressure from member states that see 4.6 billion imported goods flowing into their customs annually, directly to people's homes.
The draft decision did not specify the level of the fees, but it is expected to reach around 2 euros ($2.25).
E-commerce companies have turned to expanding into European markets after the United States imposed tariffs on imports, with e-commerce platforms increasing their spending on digital advertising in Europe last April.
One of them increased its advertising spending by 35% in France and the UK, while another raised its spending by 40% and 20% month-on-month in the two countries, respectively.
European Trade Commissioner Valdis Dombrovskis had previously announced that the EU is seeking to reach a fair agreement on tariffs with the United States.
The European Trade Commissioner confirmed after his meeting with U.S. Commerce Secretary Gina Raimondo in Washington that Europe is working to make use of the 90-day deadline to reach a mutual solution on tariffs and is also ready for a fair agreement that includes reciprocity.
Finally, the European Union decided to suspend the tariffs that were scheduled for last April against the United States for 90 days.