في دفاتر ذاكرتها تحتفظ الفنانة اللبنانية غادة طارق نصار بصور قديمة لطفولة نمت على تراب المملكة العربية السعودية، حيث وُلد شغفها الفني قبل أن تدرك حتى أن ما تمارسه هو فن، في سن العاشرة وبين جدران منزل بسيط تخلو من الترفيه وجدت في الرسم ملاذاً وحواراً داخلياً لا يشترط أكثر من ورقة وقلم، منذ تلك اللحظة، بدأ اللون يأخذ مكان الكلمة، والخط يترجم الشعور، لتتشكل أولى ملامح هويتها البصرية التي ما تزال حتى اليوم تستحضر بساطة المكان وجمالية الغموض الذي أحاط طفولتها هناك.
تسترجع غادة حادثة لا تنساها حين عوقبت في المدرسة لأنها رسمت هيئة إنسان، في زمن كانت حرية التعبير البصري محاطة بقيود العادات، لكنها تؤكد أن ذلك التحدي لم يطفئ شعلتها بل رسخ فيها إحساساً خفياً بأن ما ترسمه لا يجب أن يخضع دائماً للرضا الجماعي، اليوم تحمل بعض لوحاتها ذلك الغموض ذاته، وكأنها ما زالت تتحاور مع ذاك الزمن وتمنحه تأويلاً فنياً لا يغادر الذاكرة.
في مقاربتها للفنون البصرية بين لبنان والسعودية، ترى غادة أن لكل بيئة لغتها، في لبنان تنبع الأعمال من جباله وساحله وغناه التراثي والديني والثقافي، بينما تحمل التشكيلات السعودية بصمة الصحراء وزخارفها وخطها العربي الأصيل.
وأشارت إلى أن السعودية تشهد اليوم قفزة هائلة نحو الانفتاح الإبداعي، فالفن أصبح مساحة للتعبير الحر يشق طريقه نحو العالمية بإصرار وجمالية، وترى في هذا التحول لحظة فنية تاريخية تعيشها المملكة.
بالنسبة لغادة، الفن ليس مهنة ولا هواية، بل انعكاس داخلي لحالتها الشعورية تذهب نحو الألوان المشرقة حين تكون في مزاج جيد، وتغرق في الداكنة عندما يعصف بها الحزن، تعتقد أن العمل الفني الصادق لا يُصطنع بل يُحس، وأن اللوحة الجيدة ليست تلك التي تحاكي الواقع بل التي تلامس روح المتلقي.
أما تجربتها في لبنان، فقد فتحت لها باباً أوسع، لكنها بقيت وفية للقيم التي تشبعت بها في السعودية، هذا التوازن بين الانفتاح والثوابت هو ما يمنح أعمالها طابعاً شخصياً تتقاطع فيه الذاكرة مع الحداثة والحرية مع الانتماء.
غادة نصار، التي جابت أعمالها معارض تشكيلية بارزة في لبنان والسعودية، من «تسامي» بجدة، إلى معرض جبران خليل جبران والرسم الحي في جامعة AUT، تحمل معها حقيبة فنية ثرية تضم التطريز الإلكتروني وتصميم الأزياء والإكسسوارات والجرافيك ديزاين والوشم وحتى رسوم الكوميكس. ورغم هذا التنوع اللافت، تظل جذورها راسخة في الأرض التي أحبتها، وترى فيها الوطن الذي غرس فيها عشق الفن وألهم مسيرتها.
In the notebooks of her memory, Lebanese artist Ghada Tarek Nassar keeps old pictures of a childhood that grew on the soil of the Kingdom of Saudi Arabia, where her artistic passion was born before she even realized that what she was practicing was art. At the age of ten, within the walls of a simple home devoid of entertainment, she found in drawing a refuge and an internal dialogue that required nothing more than a piece of paper and a pencil. From that moment, color began to take the place of words, and lines translated feelings, shaping the first features of her visual identity that still today evokes the simplicity of the place and the beauty of the mystery that surrounded her childhood there.
Ghada recalls an unforgettable incident when she was punished at school for drawing a human figure, at a time when freedom of visual expression was surrounded by the constraints of customs. However, she affirms that this challenge did not extinguish her flame but rather instilled in her a hidden sense that what she draws should not always conform to collective approval. Today, some of her paintings carry that same mystery, as if she is still conversing with that time and giving it an artistic interpretation that does not leave memory.
In her approach to visual arts between Lebanon and Saudi Arabia, Ghada sees that each environment has its own language. In Lebanon, the works stem from its mountains, coast, and rich heritage, religious, and cultural diversity, while Saudi formations carry the imprint of the desert, its decorations, and its authentic Arabic script.
She pointed out that Saudi Arabia is witnessing a tremendous leap towards creative openness today, as art has become a space for free expression making its way towards global recognition with determination and beauty. She views this transformation as a historic artistic moment that the Kingdom is experiencing.
For Ghada, art is neither a profession nor a hobby; rather, it is an internal reflection of her emotional state. She gravitates towards bright colors when she is in a good mood and sinks into darker tones when sadness overwhelms her. She believes that a sincere work of art is not fabricated but felt, and that a good painting is not one that mimics reality but one that touches the spirit of the viewer.
Her experience in Lebanon has opened a wider door for her, yet she remains loyal to the values she absorbed in Saudi Arabia. This balance between openness and constants is what gives her works a personal character where memory intersects with modernity and freedom with belonging.
Ghada Nassar, whose works have traversed prominent art exhibitions in Lebanon and Saudi Arabia, from "Tasami" in Jeddah to the Gibran Khalil Gibran exhibition and live painting at AUT University, carries with her a rich artistic portfolio that includes electronic embroidery, fashion design, accessories, graphic design, tattoo art, and even comic drawings. Despite this remarkable diversity, her roots remain firmly planted in the land she loves, which she sees as the homeland that instilled in her a passion for art and inspired her journey.