في ذاكرة التعليم بمكة المكرمة، يبرز حامد جابر صويلح السلمي كأحد أعمدة التربية والتعليم الذين صنعوا من مسيرتهم لوحة متكاملة تجمع بين صرامة القائد ورهافة الشاعر. لم يكن التعليم عنده وظيفة فحسب، بل رسالة عميقة وأثراً باقياً، فقد جمع بين الحزم الذي يحفظ للميدان هيبته، واللين الذي يزرع الثقة في قلوب رجاله، والابتسامة التي كانت جسراً يختصر المسافات.
بدأ السلمي حياته العملية معلماً في جدة عام 1396هـ، ثم مديراً لمدرسة متوسطة وثانوية، قبل أن ينتقل إلى الإشراف التربوي حيث برزت بصمته في الإدارة والقيادة، وتولى إدارة مركز إشراف الجنوب، ثم تولى إدارة الإشراف التربوي في تعليم جدة، وعاش الإشراف في فترة رئاسته أوج عطائه وقوة حضوره، فكان أثره بارزاً، امتداداً لجهود من سبق، ورافداً أغنى مسيرة من تلاه في قيادة الإشراف التربوي، وشكل بحضوره وإسهاماته ومتابعته الدقيقة للميدان التعليمي حلقة قوية في مسيرة الإشراف التربوي بتعليم جدة.
عام 1426هـ انتقل إلى ينبع ليكون مديراً لتعليم البنات، وهناك رسّخ نهجاً إدارياً يقوم على الانضباط والتطوير، فانعكس أداؤه على استقرار التعليم في المحافظة، وبعدها تولى منصب مدير عام التعليم للبنات في منطقة مكة المكرمة، ليواصل مسيرة بناء جعلت من التعليم في المنطقة أكثر ثباتاً ووضوحاً في الرؤية، وفي عام 1433هـ تقلد منصب مدير عام التربية والتعليم بمنطقة مكة المكرمة، فأدار المؤسسة التعليمية الكبرى بحزم القائد وفكر المخطط الإستراتيجي.
لم يكن السلمي إدارياً ناجحاً فحسب، فقد كان شاعراً متمكناً يطوّع الحروف لتبوح بالحكمة والعاطفة، وكاتباً بارعاً نشر مقالاته التي حملت قضايا التعليم والفكر والمجتمع في كبريات الصحف، وكان يرى أن الكلمة جناح آخر للقائد التربوي، بها يحلق في فضاء أوسع من حدود المكاتب والقرارات.
كتب في الإشراف التربوي وأعد كتاباً خاصاً به، وصاغ مسودة عن القيادة التربوية، كما شارك في إعداد وثائق ودلائل إجرائية أصبحت مراجع معتمدة للميدان، وعُرف عنه أنه صاحب فكر مختلف لا يكتفي بالتسيير اليومي، بل يرسم خططاً إستراتيجية تنعكس آثارها طويلاً على التعليم والمجتمع.
بعد تقاعده عام 1435هـ لم يتوقف عطاؤه، بل استمر في خدمة وطنه مستشاراً لوزارة التعليم، ومستشاراً لرابطة العالم الإسلامي في الشؤون التعليمية، ومشرفاً على مدارس أهلية، وعضواً بالمجلس البلدي في مكة المكرمة، ليؤكد أن التربية بالنسبة له كانت قدراً ومسؤولية لا تنتهي بسن التقاعد.
عرفه زملاؤه وتلاميذه قائداً يثق بالرجال ويقدر جهودهم، ويمنح من حوله مساحات من الثقة، فإذا تحدث عن التعليم بدا شاعراً يكتب أبياتاً من ضوء، وإذا خطط للمستقبل بدا قائداً يزرع شجرة للأجيال، جمع بين القرار الصارم والابتسامة الإنسانية، فأصبح رمزاً يُحتذى في القيادة التربوية.
صالح شبرق
القائد الشاعر.. الذي كتب تاريخ التعليم بمداد الفكر والكلمة
In the memory of education in Mecca, Hamid Jaber Suwaileh Al-Sulami stands out as one of the pillars of education who crafted a complete picture from his journey, combining the firmness of a leader with the sensitivity of a poet. For him, education was not just a job, but a profound message and a lasting impact; he balanced the decisiveness that preserves the field's dignity with the gentleness that instills confidence in the hearts of his men, and the smile that served as a bridge shortening distances.
Al-Sulami began his professional life as a teacher in Jeddah in 1396 AH, then became the principal of a middle and high school, before moving to educational supervision where his imprint in management and leadership became evident. He managed the Southern Supervision Center, then took over the educational supervision in Jeddah, and during his presidency, supervision reached its peak of productivity and strong presence. His impact was prominent, extending the efforts of those who preceded him and enriching the journey of those who followed in leading educational supervision, forming a strong link in the path of educational supervision in Jeddah through his presence, contributions, and meticulous follow-up of the educational field.
In 1426 AH, he moved to Yanbu to become the director of girls' education, where he established an administrative approach based on discipline and development, reflecting positively on the stability of education in the province. After that, he assumed the position of General Director of Girls' Education in the Makkah Region, continuing a building journey that made education in the area more stable and clear in vision. In 1433 AH, he took on the role of General Director of Education in the Makkah Region, managing the large educational institution with the firmness of a leader and the mindset of a strategic planner.
Al-Sulami was not only a successful administrator; he was also a skilled poet who shaped letters to express wisdom and emotion, and an eloquent writer who published articles addressing issues of education, thought, and society in major newspapers. He believed that the word was another wing for the educational leader, allowing them to soar in a space wider than the confines of offices and decisions.
He wrote about educational supervision and prepared a special book on it, drafted a document on educational leadership, and participated in preparing procedural documents and guides that became recognized references in the field. He was known for his distinct thinking, not content with daily management but rather drawing strategic plans whose effects would last long on education and society.
After his retirement in 1435 AH, his contributions did not cease; he continued to serve his country as an advisor to the Ministry of Education, an advisor to the Muslim World League in educational affairs, a supervisor of private schools, and a member of the municipal council in Mecca, affirming that education for him was a destiny and a responsibility that does not end with retirement age.
His colleagues and students knew him as a leader who trusts in people and appreciates their efforts, granting those around him spaces of confidence. When he spoke about education, he seemed like a poet writing verses of light, and when he planned for the future, he appeared as a leader planting a tree for future generations, combining firm decision-making with a human smile, thus becoming a role model in educational leadership.


