تابع قناة عكاظ على الواتساب
شتيوي الغيثي - كاتب وأكاديمي
كلنا نعلم أن المقوِّمات الثقافية تُعدُّ من أعظم الركائز التي تستند عليها المجتمعات في طريقها نحو النهضة والتنمية والتطوُّر، فالثقافة ليست ترفًا كما يعتقد الكثيرون، ولكنها الإطار الجامع الذي يمنح مشاريع التطوير معناها الإنساني والاجتماعي، إذ تُعبِّر عن الهوية الوطنية، والذاكرة الجمعية، والمعتقدات والقيم، والعادات والتقاليد، والإنجازات الحضارية التي تراكمت أو تتراكم عبر الزمن، ومن دون الأطر الثقافية، فإن غالب عمليات التحديث أو التطوير تفتقر إلى الجذور التي تمنحها الشرعية الشعبية والقابلية المعنوية.
وانطلاقًا من هذا الفهم العميق، أولَت مملكتنا السعودية الثقافة والترفيه عناية بالغة، ربما لا نظير لها في العالم العربي والإسلامي إلا قليلًا؛ فالثقافة أحد الأسس التي اتكأت عليها رؤية السعودية، حتى غدت تلك الرؤية مشروعًا وطنيًّا شاملًا لإحياء الموروث، وتحفيز الإبداع، وصناعة المستقبل، ولهذا السبب، أصبحت التجربة السعودية في المجال الثقافي والترفيهي مثار إعجاب وتقدير عربي وعالمي، حيث نجحت في الجمع بين الأصالة والتجديد، وزاوجت بين الهوية المحلية والانفتاح على العالم.
وتأتي مبادرة البرامج الجامعية القصيرة MicroX كأحد أهم الأدوات لتأهيل الكفاءات الشبابية الوطنية، في كافة المجالات لا سيما الثقافية؛ كي تكون جزءًا فاعلًا في هذا التحوُّل؛ فهي لا تكتفي بتقديم المعارف الأكاديمية، ولكنها تسعى لبناء جيل من المهنيين والمبدعين القادرين على إدارة وتطوير المشاريع الثقافية والترفيهية، مما يُعزز من حضور الثقافة السعودية على الساحتين: العربية والعالمية.
ولعل تمكين الشباب من فهم أدوات الإنتاج الثقافي، وتقنيات الترفيه الحديثة، وسبل التعبير الفني، يُعد أحد أهم مفاتيح المستقبل؛ لأن ذلك التمكين يجعل من الثقافة قوة إنتاجية لا تقل عن الصناعة والتقنية، ويمنح المجتمع السعودي قدرة فائقة على التعبير عن نفسه وعن هويته، وصياغة صورته في الداخل والخارج بمختلف الوسائل الممكنة، ومن هنا، فإن دعم هذا القطاع عبر التعليم النوعي والبرامج القصيرة المعتمَدة هو استثمار مباشر في هوية الوطن المتجذرة، وحضور التاريخ وذاكرة الإنسان، ورؤية المستقبل الواعد.
لكن، وقبل ذلك، من المهم أن نعرف أن مبادرة البرامج الجامعية القصيرة تعتبر إحدى الأدوات الوطنية الفاعلة لتنمية رأس المال البشري، وقد أُطلقت ضمن برنامج تنمية القدرات البشرية أحد البرامج الأساسية لتحقيق رؤية المملكة العربية السعودية 2030، حيث تهدف المبادرة إلى إتاحة برامج أكاديمية قصيرة، معتمدة ومرنة، تُمكِّن المواطنين من اكتساب مهارات تخصصية عالية الجودة، تعزز جاهزيتهم لسوق العمل وتفتح لهم آفاقًا جديدة في مجالات واعدة، وبالطبع كان قطاع الثقافة والترفيه أحد تلك القطاعات ذات الأهمية في البرنامج.
ولعل مكمن الأهمية في جانب الثقافة والترفيه راجع إلى أن هذا القطاع يُعدُّ من أكثر القطاعات التي شهدت تحولًا نوعيًّا في المملكة خلال السنوات الأخيرة، حيث أصبحت الثقافة جزءًا أصيلًا من الهوية الوطنية، كما غدت صناعة الترفيه رافدًا اقتصاديًّا حيويًّا، ومن هذا السياق، فإن المبادرة تسهم في إعداد كفاءات وطنية قادرة على قيادة هذه الصناعة المزدهرة، من خلال برامج تعليمية متخصصة ومواكبة لأحدث الاتجاهات في مختلف أنحاء العالم.
ويمكننا أن نؤكد أن هذه المبادرة تُقدِّم برامجها عبر الجامعات السعودية في مجالات متنوعة ترتبط مباشرة بالثقافة والترفيه، من قبيل إدارة الفعاليات والمهرجانات، وإنتاج المحتوى الإعلامي والرقمي، والفنون المسرحية والموسيقية، وإدارة المتاحف والمعارض، إضافة إلى تسويق الصناعات الثقافية والإبداعية، والتصميم الجرافيكي والمرئي، والابتكار في تجارب الزوار والسياح.
ومما يجعل هذا القطاع أكثر حافزيةً كون هذه البرامج تُصمَّم بالتعاون مع جامعات مرموقة وخبراء من القطاع؛ لضمان أن تكون مرتبطة بسياقات العمل على أرض الواقع، وتلبِّي الحاجات العديدة لمشغلي المسارح، أو دور السينما، والمهرجانات، وشركات الإنتاج الثقافي.
إن أحد أهداف هذه المبادرة في دعم القطاع الثقافي والترفيهي بناء الكفاءات الوطنية القادرة على قيادة التحوُّل الثقافي، من خلال تأهيل الشباب والشابات للعمل في مجالات الإبداع والإنتاج الثقافي، وتحفيز ريادة الأعمال الثقافية من خلال توفير برامج تساعد المتعلمين على إنشاء مشاريعهم الثقافية الخاصة، عبر البرامج قصيرة المدى التي تركز على التطبيق العملي أكثر من التنظير، فضلًا عن تعزيز فرص التوظيف في قطاع قابل للتوسع في السنوات المقبلة، لا سيما مع تزايد عدد الفعاليات والهيئات الثقافية التي نشهدها في السعودية منذ سنوات.
وربما كانت القيمة المضافة لهذه المبادرة صناعة البرامج المرنة، مما يسهم في تعزيز فرص المتعلم لسوق العمل، أو تحسين مساره الوظيفي بشكل أسرع من ذي قبل، مع الاعتماد الرسمي، وهذا الأمر قد يكون مُهمًّا لدى كثير من الشباب العاملين في هذا القطاع، حيث تصدر الشهادات من الجامعات السعودية المعتمدة، ما يمنحها مصداقية لدى جهات التوظيف، إضافة إلى قابلية التجميع التي يمكن للمشارك من خلالها بناء مساره الأكاديمي تدريجيًّا، وتطوير مؤهله العلمي بشكل تراكمي، وكذلك إمكانية التعلم الرقمي؛ تسهيلًا على الراغبين في الانضمام، إذ يُقدَّم عدد من تلك البرامج عبر المنصات الإلكترونية التفاعلية، مما يجعل الوصول إليها متاحًا من مختلف مناطق المملكة.
وإذا ما نظرنا إلى الأثر المتوقع من خلال هذه المبادرة فإنه مع استمرار التوسع في هذه الصناعة -الثقافة والترفيه- ومع استهداف المملكة جذب ملايين الزوار سنويًّا عبر الفعاليات والمهرجانات، تصبح الحاجة إلى الكوادر المؤهلة ضرورة وطنية، وبتوفير مثل هذه البرامج الجامعية القصيرة يمكن أن تُسهم في تأهيل منظِّمي الفعاليات الثقافية بشكل أكثر احترافية ومهنية، ودعم الإنتاج الإبداعي المحلي، وكذلك تمكين المرأة في المجالات الفنية والثقافية، وتحفيز المحتوى السعودي ذي الهوية التي تعتز بالمحلية من جهة، وتخاطب العالمية من جهة أخرى.
ويمكن أن نضرب عددًا من الأمثلة على فرص العمل التي تدعمها هذه البرامج، حيث يمكن أن نرى أخصائي الفعاليات الثقافية مثالًا جيدًا على ذلك، وكذلك مدير إنتاج المحتوى الثقافي والترفيهي، أو مصمم الوسائط المتعددة في المجال الثقافي، إضافة إلى مسؤول التسويق، وإدارة الجماهير للفعاليات، أو حتى خبير العلاقات العامة في المجال الثقافي والفني، أو مثال مطوِّر التجارب الثقافية والترفيهية والسياحية التفاعلية، وغيرها من الأمثلة التي يمكن أن تخطر على البال.
في الختام أقول: إن مبادرة البرامج الجامعية القصيرة ليست مجرد مشروع تعليمي، وإنما استراتيجية وطنية لتجسير الفجوة بين الطموحات الثقافية والواقع المهني، ومن خلال دعمها لقطاع الثقافة والترفيه، فإن المبادرة تُسهِم في تمكين الشباب السعودي من أن يكونوا صُنَّاعًا للهوية الوطنية الجديدة، وروَّادًا في تصدير الإبداع السعودي إلى العالم.
We all know that cultural components are among the greatest pillars that societies rely on in their journey towards renaissance, development, and progress. Culture is not a luxury as many believe, but rather the unifying framework that gives human and social meaning to development projects. It expresses national identity, collective memory, beliefs and values, customs and traditions, and the civilizational achievements that have accumulated or continue to accumulate over time. Without cultural frameworks, most modernization or development processes lack the roots that grant them popular legitimacy and moral acceptance.
Based on this deep understanding, our Kingdom of Saudi Arabia has given great attention to culture and entertainment, perhaps unparalleled in the Arab and Islamic world; culture is one of the foundations upon which the Saudi Vision rests, transforming that vision into a comprehensive national project for reviving heritage, stimulating creativity, and shaping the future. For this reason, the Saudi experience in the cultural and entertainment field has become a source of admiration and appreciation both Arab and globally, successfully combining authenticity with renewal, and marrying local identity with openness to the world.
The initiative of short university programs MicroX comes as one of the most important tools for qualifying national youth competencies in all fields, especially cultural ones, to be an active part of this transformation. It does not only provide academic knowledge but also seeks to build a generation of professionals and creatives capable of managing and developing cultural and entertainment projects, thereby enhancing the presence of Saudi culture on both the Arab and global stages.
Perhaps empowering youth to understand the tools of cultural production, modern entertainment techniques, and artistic expression methods is one of the most important keys to the future; this empowerment transforms culture into a productive force no less than industry and technology, granting Saudi society an exceptional ability to express itself and its identity, and to shape its image both domestically and internationally through various possible means. Hence, supporting this sector through quality education and accredited short programs is a direct investment in the rooted identity of the nation, the presence of history and human memory, and the vision of a promising future.
However, before that, it is important to know that the initiative of short university programs is considered one of the effective national tools for developing human capital. It was launched as part of the Human Capacity Development Program, one of the main programs to achieve the Kingdom of Saudi Arabia's Vision 2030. The initiative aims to provide short, accredited, and flexible academic programs that enable citizens to acquire high-quality specialized skills, enhancing their readiness for the labor market and opening new horizons in promising fields. Of course, the cultural and entertainment sector was one of the important sectors in the program.
The significance of the cultural and entertainment aspect lies in the fact that this sector has undergone a qualitative transformation in the Kingdom in recent years, as culture has become an integral part of national identity, and the entertainment industry has become a vital economic contributor. In this context, the initiative contributes to preparing national competencies capable of leading this flourishing industry through specialized educational programs that keep pace with the latest trends worldwide.
We can affirm that this initiative offers its programs through Saudi universities in various fields directly related to culture and entertainment, such as event and festival management, media and digital content production, performing and musical arts, museum and exhibition management, in addition to marketing cultural and creative industries, graphic and visual design, and innovating visitor and tourist experiences.
What makes this sector even more motivating is that these programs are designed in collaboration with prestigious universities and experts from the sector to ensure that they are connected to real-world work contexts and meet the numerous needs of theater operators, cinemas, festivals, and cultural production companies.
One of the goals of this initiative in supporting the cultural and entertainment sector is to build national competencies capable of leading cultural transformation by qualifying young men and women to work in creative and cultural production fields, and stimulating cultural entrepreneurship by providing programs that help learners establish their own cultural projects through short-term programs that focus more on practical application than theory, in addition to enhancing employment opportunities in a sector that is poised for expansion in the coming years, especially with the increasing number of cultural events and entities we have witnessed in Saudi Arabia over the years.
The added value of this initiative may be the creation of flexible programs, which contribute to enhancing the learner's opportunities in the labor market or improving their career path more quickly than before, with official accreditation. This may be important to many young people working in this sector, as certificates are issued by accredited Saudi universities, which gives them credibility with employers, in addition to the accumulation potential that allows participants to gradually build their academic path and develop their scientific qualifications cumulatively, as well as the possibility of digital learning; facilitating access for those wishing to join, as several of these programs are offered through interactive online platforms, making them accessible from various regions of the Kingdom.
When we look at the expected impact of this initiative, with the continued expansion of this industry - culture and entertainment - and with the Kingdom targeting to attract millions of visitors annually through events and festivals, the need for qualified personnel becomes a national necessity. By providing such short university programs, we can contribute to qualifying cultural event organizers in a more professional and skilled manner, supporting local creative production, as well as empowering women in artistic and cultural fields, and stimulating Saudi content that proudly embraces local identity while addressing global audiences.
We can cite several examples of job opportunities supported by these programs, such as cultural event specialists, cultural and entertainment content production managers, multimedia designers in the cultural field, marketing managers, audience management for events, or even public relations experts in the cultural and artistic fields, or examples like developers of interactive cultural, entertainment, and tourism experiences, among others that may come to mind.
In conclusion, I say that the initiative of short university programs is not just an educational project, but a national strategy to bridge the gap between cultural aspirations and professional reality. By supporting the cultural and entertainment sector, the initiative contributes to empowering Saudi youth to become creators of the new national identity and pioneers in exporting Saudi creativity to the world.


