لم تعد قيادة الجامعة اليوم مجرد موقع إداري تقليدي يُعنى بمتابعة المعاملات والموازنات، بل أصبحت مهمة استراتيجية تتطلب وعياً، ورؤية، وقدرة على تحويل التحديات إلى فرص. فالجامعات التي تعيش اليوم تحت مظلة رؤية المملكة مطالبة بأن تُحدث تحولاً حقيقياً في فكرها، وإدارتها، وثقافتها المؤسسية، وهو تحول لا يمكن أن يحدث دون قيادة تؤمن بالتغيير وتديره بوعي ومسؤولية.
يخلط البعض بين «رئيس الجامعة» و«قائد الجامعة»، رغم أن الفارق بينهما هو الفارق بين من يحافظ على النظام ومن يصنع المستقبل.
• الرئيس يدير الواقع، أما القائد فيصنع الغد.
• الرئيس يتعامل مع الملفات، أما القائد فيتعامل مع الإنسان الذي يُحدث التغيير.
• الرئيس يحرص على الاستقرار، أما القائد فيبحث عن التحدي والابتكار.
وفي زمن تتسارع فيه التحولات التقنية والعلمية، لم يعد الاستقرار هدفاً، بل أصبح التكيّف السريع هو عنوان النجاح.
إن قيادة الجامعة اليوم ليست فقط في اتخاذ القرار، بل في إدارة المعنى (أي بناء رؤية موحدة تجعل الجميع يتحرك في الاتجاه ذاته). القيادة الجامعية الفعالة هي التي:
• تمتلك رؤية استراتيجية واضحة تنبع من هوية الجامعة الداعمة للميز النسبية للمنطقة التي تقع بها وتتكامل مع أولويات الدولة حفظها الله.
• تمكّن الكفاءات وتتيح الفرصة للجيل الجديد من الأكاديميين والإداريين.
• تتواصل بشفافية وتستمع أكثر مما تتحدث.
• توازن بين الطموح والواقع، وبين التجديد والمحافظة على الثوابت.
تواجه القيادات الجامعية اليوم معضلة معقدة: كيف تقود التغيير في بيئة تحكمها الأنظمة والتقاليد؟
الجواب ليس في تجاوز النظام، بل في إعادة تفسيره بروح التطوير. الأنظمة ليست قيوداً بل أدوات يمكن استثمارها بذكاء. فالقيادة الفاعلة هي التي تبني التغيير من داخل الإطار، لا ضده.
إن الجامعات التي ما زالت تعتمد على القيادة النمطية ستظل تدور في حلقة من التكرار. أما الجامعات التي تمتلك قيادة تحفيزية، قادرة على قراءة المستقبل، فستتحول إلى مراكز حقيقية للابتكار والتنمية. التحول في التعليم الجامعي لا يُدار بقرارات فوقية فحسب، بل بعقل قيادي يستوعب التغيير ويقوده. فالقائد الجامعي هو من يُشعل الفكرة، لا من ينتظرها تأتيه جاهزة.
يأتي هذا المقال امتداداً للمقال السابق «بين جيلين: كيف تدير الجامعات صراع الأجيال؟»، الذي تناول التحديات بين الأجيال داخل البيئة الجامعية، إذ يمثل القيادة الجامعية الواعية العنصر الحاسم في تحويل ذلك الصراع إلى طاقة بناء وتطوير.
وفي هذا السياق، لا يمكن إغفال الدور المحوري لمجلس شؤون الجامعات في دعم هذا التوجه، من خلال تطوير الأنظمة، وتمكين الجامعات، وتعزيز مفهوم الحوكمة والاستقلالية المؤسسية، بما يضمن أن تكون القيادات الجامعية قادرة على قيادة التغيير لا مجرد التكيف معه.
The leadership of universities today is no longer just a traditional administrative position concerned with following up on transactions and budgets; it has become a strategic mission that requires awareness, vision, and the ability to turn challenges into opportunities. Universities that are currently operating under the umbrella of the Kingdom's vision are required to make a real transformation in their thinking, management, and institutional culture, a transformation that cannot occur without leadership that believes in change and manages it with awareness and responsibility.
Some confuse "university president" with "university leader," even though the difference between them is the difference between someone who maintains the system and someone who creates the future.
• The president manages the present, while the leader creates tomorrow.
• The president deals with files, while the leader deals with the people who bring about change.
• The president ensures stability, while the leader seeks challenge and innovation.
In an era where technological and scientific transformations are accelerating, stability is no longer a goal; rather, rapid adaptation has become the hallmark of success.
Today, university leadership is not just about decision-making, but about managing meaning (i.e., building a unified vision that makes everyone move in the same direction). Effective university leadership is one that:
• Possesses a clear strategic vision that stems from the university's identity, supporting the relative advantages of the region it is located in and aligning with the priorities of the state, may God protect it.
• Empowers talents and provides opportunities for the new generation of academics and administrators.
• Communicates transparently and listens more than it speaks.
• Balances ambition and reality, and between renewal and maintaining constants.
University leaders today face a complex dilemma: how to lead change in an environment governed by systems and traditions?
The answer lies not in bypassing the system, but in reinterpreting it with a spirit of development. Systems are not constraints but tools that can be intelligently utilized. Effective leadership is one that builds change from within the framework, not against it.
Universities that still rely on conventional leadership will continue to circle in a loop of repetition. In contrast, universities with motivational leadership capable of reading the future will transform into real centers of innovation and development. The transformation in higher education is not managed solely by top-down decisions, but by a leadership mindset that comprehends and drives change. A university leader is one who ignites the idea, not one who waits for it to come ready-made.
This article follows the previous article "Between Two Generations: How Do Universities Manage the Generational Conflict?" which addressed the challenges between generations within the university environment, as conscious university leadership represents the critical element in transforming that conflict into a force for building and development.
In this context, the pivotal role of the University Affairs Council in supporting this direction cannot be overlooked, through the development of systems, empowering universities, and enhancing the concept of governance and institutional independence, ensuring that university leadership is capable of leading change rather than merely adapting to it.