منذ وصول الأمريكان إلى المنطقة بشكل رسمي بعد نهاية الحرب العالمية الثانية، وهم اللاعب الرئيسي القادر على تنظيم العلاقة بين الأطراف، بل وإيقاف الحروب، وبناء محطات السلام، سواء كانت محطات هشة أو مستقرة، وبالرغم من كل الدعايات التي يستخدمها بعض ممارسي السياسة في المنطقة، إلا أنهم يتمنون العلاقة معها، وكل ما ترونه مجرد استعراضات للاستهلاك المحلي وصرف النظر عن المشكلات الداخلية.
أتذكر هنا نقلاً عن دبلوماسي سعودي قوله إن الرئيس السابق حافظ الأسد قال يوماً للسعوديين: «إياكم أن تسمعوا أو تستجيبوا لما نقوله في الإذاعات عن علاقاتكم مع الأمريكان، كلها للدعاية الداخلية، بل أتمنى أن تقووا منها، حتى يمكن لكم لو احتجناكم أن تتوسطوا لنا». وهو ما حصل معه ومع غيره، فعندما تضيق الحلقات يبقى المفتاح عن السعوديين.
هذا لا يعني أن الأمريكان يريدون بناء منطقة فاضلة في الشرق الأوسط، بل لأن مصالحهم بالأساس تتطلب وجودهم، وتتطلب حمايتها. وكل من يقول إنه يكره أمريكا أو يعيب على الدول المعتدلة بسبب علاقاتها الجيدة معها، هم في الغرف المغلقة يتملقونها ويحتضنونها ويقدّمون لها من التنازلات ما لا تقدّمه الدول المحسوبة على علاقات وثيقة مع واشنطن.
بدأت أولى ملامح النفوذ الأمريكي تظهر بقوة في الشرق الأوسط مع نهاية حرب عام 1948م، بين العرب وإسرائيل، وهي الحرب التي هزمت فيها جيوش مصر والأردن والعراق وسورية، ونتج عنها سيطرة الإسرائيليين على نحو 60% من الأراضي التي كانت مقدمة للفلسطينيين قبل الحرب ورفضوها.
وفي العام 1949 م، ومع الهزيمة المريرة اضطرت الدول المهزومة والمحيطة بإسرائيل لعقد هدنة مع إسرائيل وضعت الخطوط الأساسية لإنهاء القتال بين كل من العراق والأردن من جهة وإسرائيل من جهة أخرى ضمن ما عرف باسم الخط الأخضر.
الدبلوماسية الأمريكية كانت حاضرة في هذه الهدنة وما تلاها، إذ دفع الأمريكيون عام 1950م نحو عقد اتفاق ثلاثي ضم كلاً من الولايات المتحدة الأمريكية وبريطانيا وفرنسا، تعهدت فيه القوى الثلاث بالحفاظ على الحدود التي أفرزتها اتفاقيات الهدنة الموقعة بيت دول الطوق العربية وإسرائيل عام 1949م، كما التزمت بعدم تصدير الأسلحة إلى الدول المتصارعة خشية اندلاع الحرب من جديد.
لكن تأميم قناة السويس الذي اتخذه الرئيس جمال عبدالناصر في 26 يوليو 1956م، وتم بموجبه نقل ملكية شركة قناة السويس إلى الدولة المصرية، أدّى إلى اندلاع العدوان الثلاثي على مصر من قبل بريطانيا وفرنسا وإسرائيل. حينها تدخلت واشنطن لإجبار القوى الثلاث المنتصرة على مصر؛ على الانسحاب وإيقاف الحرب، بل لأن الولايات المتحدة الأمريكية القادمة لتسود العالم كانت تريد القضاء على فلول النظام الدولي السابق (فرنسا وبريطانيا)، وطموحها في العودة من نافذة قناة السويس.
لم تكتّفِ الولايات المتحدة الأمريكية بذلك، بل استصدرت قراراً بالفصل بين مصر وإسرائيل عبر قوات الطوارئ الدولية، لكن إخراجها قبل أسابيع من يونيو 1967م، أدّى إلى الحرب والهزيمة المدوية واحتلال إسرائيل لثلاث دول عربية.
وفي أعقاب الحرب بدأت الدول العربية الفاعلة في الضغط على واشنطن لهندسة مخرج يؤدي إلى انتصار معنوي للعرب، والوصول لصيغة سلام. وفي العام 1978م، وقّعت مصر وإسرائيل في منتجع كامب ديفيد في الولايات المتحدة الأمريكية مجموعة من الاتفاقيات مهدت الطريق لمعاهدة سلام دائمة بين مصر وإسرائيل، بدأت فعليا في العام 1979م.
بعدها بسنتين انتقلت الولايات المتحدة الأمريكية بالتعاون مع المملكة العربية السعودية (الدولة الفاعلة في الشرق الأوسط) للتوسط بين فرقاء الحرب الاهلية في لبنان، ثم إنهاء الاحتلال السوفيتي لأفغانستان الذي طال حتى العام 1988-19889م.
وظّفت الرياض ثقلها الدبلوماسي وعلاقاتها الاستراتيجية مع واشنطن للحصول على اعتراف رسمي من أمريكا بمنظمة التحرير الفلسطينية ممثلاً شرعيّاً ووحيداً للشعب الفلسطيني، الذي جاء إثر جهود طويلة أثمرت في العام 1988م، عن ذلك الاعتراف التاريخي.
كما وافقت الولايات المتحدة على بدء حوار مباشر مع المنظمة التي كانت تصنف بالإرهابية، كان ذلك نصراً دبلوماسياً كبيراً على طريق مشروع الدولتين وتحول القضية الفلسطينية من قضية لاجئين إلى شعب يبحث عن إنشاء دولته المستقلة.
وما كاد العام 1990 يبدأ حتى احتل العراق الكويت، لتقوم الرياض بالشراكة مع واشنطن بتشكيل تحالف دولي لتحرير الكويت، تلا ذلك مؤتمر مدريد للسلام 1991م، برعاية أمريكية، ثم اتفاقيات أوسلو بين الفلسطينيين والإسرائيليين التي أثمرت عن سلطة فلسطينية في الضفة والقطاع، ومع انهيار الاتفاق بسبب تصرفات الفصائل المسلحة في غزة وردود الفعل الإسرائيلية، بقيت واشنطن والسعودية حاضرتين في المشهد الفلسطيني من خلال مباحثات كامب ديفيد الثانية بين أيهود باراك وكلنتون وعرفات العام 2000م، وبالطبع كان السعوديون حاضرين لحلحلة المصاعب والدفع نحو إنشاء دولة فلسطينية لم يكتب لها النجاح؛ بسبب تفضيل عرفات عقد اتفاق مع أرييل شارون بدلاً من باراك المنتهية ولايته.
اليوم ومع اتفاق شرم الشيخ الأخير بين إسرائيل وحماس لإنهاء القتال وعودة المحتجزين الإسرائيليين، تبقى واشنطن هي الأكثر تأثيراً في المشهد بشكله العام الممتد من تطوان غرباً إلى كابل شرقاً، وبالرغم من كل الشتائم والتعريض بها وبالدول المعتدلة في المنطقة إلا أن أعداء واشنطن في الإعلام يبحثون عن رضاها في الغرف المغلقة.
Since the arrival of the Americans in the region officially after the end of World War II, they have been the main player capable of organizing the relationship between the parties, even stopping wars and building peace stations, whether they are fragile or stable. Despite all the propaganda used by some political practitioners in the region, they wish for a relationship with them, and everything you see is merely displays for local consumption to divert attention from internal problems.
I recall a statement from a Saudi diplomat who said that former President Hafez al-Assad once told the Saudis: "Do not listen to or respond to what we say on the radios about your relations with the Americans; it is all for internal propaganda. In fact, I hope you strengthen those relations, so that if we need you, you can mediate for us." This is what happened with him and others; when the circles tighten, the key remains with the Saudis.
This does not mean that the Americans want to build an ideal region in the Middle East, but rather that their interests fundamentally require their presence and protection. Anyone who claims to hate America or criticizes moderate countries for their good relations with it, in closed rooms, flatters it, embraces it, and offers it concessions that countries considered to have close relations with Washington do not provide.
The first signs of American influence began to appear strongly in the Middle East with the end of the 1948 war between the Arabs and Israel, a war in which the armies of Egypt, Jordan, Iraq, and Syria were defeated, resulting in the Israelis controlling about 60% of the lands that had been offered to the Palestinians before the war and which they rejected.
In 1949, with the bitter defeat, the defeated countries surrounding Israel were forced to sign a truce with Israel that established the basic lines for ending the fighting between Iraq and Jordan on one side and Israel on the other, known as the Green Line.
American diplomacy was present in this truce and what followed, as the Americans pushed in 1950 for a tripartite agreement that included the United States, Britain, and France, in which the three powers pledged to maintain the borders established by the truce agreements signed between the Arab ring countries and Israel in 1949, and also committed to not exporting weapons to the warring countries for fear of renewed war.
However, the nationalization of the Suez Canal, which President Gamal Abdel Nasser undertook on July 26, 1956, transferring ownership of the Suez Canal Company to the Egyptian state, led to the outbreak of the tripartite aggression against Egypt by Britain, France, and Israel. At that time, Washington intervened to force the three victorious powers over Egypt to withdraw and stop the war, because the United States, which was on its way to dominate the world, wanted to eliminate the remnants of the previous international order (France and Britain) and its ambition to return through the Suez Canal.
The United States did not stop there, but issued a decision to separate Egypt and Israel through international emergency forces. However, their withdrawal weeks before June 1967 led to the war and the resounding defeat and the occupation of three Arab countries by Israel.
In the aftermath of the war, active Arab countries began to pressure Washington to engineer an exit that would lead to a moral victory for the Arabs and reach a peace formula. In 1978, Egypt and Israel signed a series of agreements at Camp David in the United States, paving the way for a permanent peace treaty between Egypt and Israel, which officially began in 1979.
Two years later, the United States, in cooperation with Saudi Arabia (the active state in the Middle East), moved to mediate between the factions of the civil war in Lebanon, then to end the Soviet occupation of Afghanistan, which lasted until 1988-1989.
Riyadh leveraged its diplomatic weight and strategic relations with Washington to obtain official recognition from the U.S. of the Palestine Liberation Organization as the legitimate and sole representative of the Palestinian people, which came after long efforts that culminated in 1988 with that historic recognition.
The United States also agreed to begin direct dialogue with the organization, which had been classified as terrorist. This was a significant diplomatic victory on the path to the two-state solution and transformed the Palestinian issue from a refugee issue to a people seeking to establish their independent state.
As the year 1990 began, Iraq invaded Kuwait, prompting Riyadh, in partnership with Washington, to form an international coalition to liberate Kuwait, followed by the Madrid Peace Conference in 1991, under American sponsorship, and then the Oslo Accords between the Palestinians and Israelis, which resulted in the establishment of a Palestinian Authority in the West Bank and Gaza. With the collapse of the agreement due to the actions of armed factions in Gaza and Israeli reactions, Washington and Saudi Arabia remained present in the Palestinian scene through the second Camp David talks between Ehud Barak, Clinton, and Arafat in 2000, and of course, the Saudis were present to resolve difficulties and push for the establishment of a Palestinian state that ultimately did not succeed due to Arafat's preference for an agreement with Ariel Sharon instead of Barak, who was leaving office.
Today, with the recent Sharm El-Sheikh agreement between Israel and Hamas to end the fighting and return the Israeli captives, Washington remains the most influential player in the overall scene extending from Tetouan in the west to Kabul in the east. Despite all the insults and criticisms directed at it and the moderate countries in the region, Washington's enemies in the media seek its approval in closed rooms.