تابع قناة عكاظ على الواتساب
هل بالإمكان أن يعطّل شخص ما موهبةً فذة، ويمنعها من الظهور؟
هذا السؤال أعلّقه على ردهات الفن الغنائي تحديداً.. فموروث الذاكرة الغنائية يحتفظ بقصصٍ عديدةٍ بأن فنانة أو فناناً عطّل مواهب عديدة عاصرته خشية من أن يتفوق عليه أحدهم.
وجلّ المتابعين للفن الغنائي يحمل حكايات وحكايات في هذا الجانب، ومع مرور الزمن تتكشّف الحقائق أن كل ما قيل ليس صحيحاً.
والمتابعون هم من يصيغون تلك الحكايات، ومع ترديدها تتحوّل إلى حقيقة في أذهان الناس، فمثلاً كثير من الناس ترسّخ في بالهم أن المطربة أسمهان أودت بحياتها حادثة مرورية مدبّرة، وأن أم كلثوم هي من دبّرت تلك الحادثة، ومضت السنون وذلك الوهم ساكن في ذاكرة الناس.. وسمعنا، وقرأنا قصص العداء المبطن ما بين عبدالحليم حافظ وفريد الأطرش، وأن حليم وضع السلم بالعرض لكي يمنع فريد من الظهور، وأنه حاول اعتراض طريق هاني شاكر، وقرأنا العدائية بين الفنانات، وأن كلّاً منهن تتربص بالأخرى؛ لكي تمنعها من الظهور والنجاح (ولو بسطنا حكايات العداء المحكي بين: فايزة أحمد، ووردة الجزائرية، ونجاة الصغيرة، وشادية، فلن تنتهي الحكايات)، هي حكايات ليس لها أي تأكيد في حقيقة الواقع، فمن ذكرتهم، ظهروا ونجحوا، وخلّدوا أعمالاً عظيمة، ولو أنهم استسلموا لشعورهم بالمظلومية لما غنّى أي منهم، ولما قدّم أي منهم أعمالاً خالدة.
هذا الأيام ارتجت منصة (x) بأقاويل عن ثمة قوى عملت على تعطيل أو محاربة أسماء فنية من مواصلة فنها!
وهي تهمة تبرر تقاعس من لم يواصل الجهد والتحدي في تقديم فنه، فالنجاح ليس أن تُعرف، بل في مواصلة الجهد في أن تظل ناجحاً.
والشعور بالمظلومية لا يحقّق نجاحاً، فذاك الشعور يثبط عزيمة البحث عن طرق النجاح، ويجعل الطريق مغلقاً دائماً لمن لديه ذلك الشعور.
ألا يقال إن النجاح هو المحافظة على القمّة، ومن لديه أعذار في عدم مواصلة النجاح فليُرِحْ نفسه، وليُرِحْ الناس من شكواه.
Is it possible for someone to hinder a remarkable talent and prevent it from emerging?
This question hangs over the corridors of musical art specifically... The legacy of musical memory holds many stories of artists who stifled numerous talents around them out of fear that someone might surpass them.
Most followers of musical art carry tales and tales in this regard, and over time, the truths emerge that everything said is not true.
It is the followers who shape these stories, and as they are repeated, they transform into truths in people's minds. For example, many people firmly believe that the singer Asmahan lost her life in a staged car accident, and that Umm Kulthum was the one who orchestrated that incident. Years have passed, and that illusion remains in people's memories... We have heard and read stories of the underlying rivalry between Abdel Halim Hafez and Farid al-Atrash, that Halim placed the ladder horizontally to prevent Farid from appearing, and that he tried to obstruct Hani Shakir's path. We have read about the animosity among female artists, with each one lurking to prevent the other from appearing and succeeding (if we were to simplify the tales of rivalry told between: Fayza Ahmed, Warda al-Jazairia, Najat al-Saghira, and Shadia, the stories would never end). These are tales that have no confirmation in the reality of life, as those mentioned emerged, succeeded, and immortalized great works. If they had succumbed to their feelings of victimhood, none of them would have sung, nor would any of them have presented immortal works.
These days, the platform (x) has been buzzing with claims about certain forces that have worked to hinder or combat artistic names from continuing their art!
This accusation justifies the laziness of those who did not continue the effort and challenge in presenting their art, as success is not merely being known, but in the continued effort to remain successful.
The feeling of victimhood does not achieve success, as that feeling dampens the determination to seek ways to succeed, making the path permanently closed for those who harbor that feeling.
Isn't it said that success is maintaining the summit? Those who have excuses for not continuing their success should relieve themselves and spare others from their complaints.