حين بدأت حياتي العملية، كنت معلماً في مدرسة التذكارية بحي البطحاء في الرياض، أقف كل صباح أمام مئات الطلاب. تسع سنوات قضيتها هناك، عرفت خلالها ماذا يعني أن تكون معلماً لطفل في السادسة أو السابعة من عمره: أن تنزل بعقلك إلى مستوى تفكيره حتى تستطيع أن توصل له أبسط المعلومة، أن تتحمّل دموعه حين يفشل، وضحكاته حين يلهو، وعندما يطلب اهتماماً خاصاً لأنه يشعر بالتهميش، وتصرفاته العفوية التي قد تتكرر عشرات المرات في اليوم، كل ذلك وأمامك ثلاثون أو أربعون طالباً في فصل واحد، يصبح على المعلم أن يدير هذا العالم الصغير بحكمة وصبر ومرونة في آن واحد.
هذه التجربة جعلتني أوقن أن مهنة المعلم ليست وظيفة عادية، ولا يمكن التعامل معها بمنطق الحضور والانصراف. إنها مهنة استثنائية بكل تفاصيلها. إنها عمل ممتد يرافقه في البيت كما في المدرسة، في التفكير كما في التحضير، وفي المشاعر كما في الأداء.
معلم الابتدائية صبر يتجاوز المألوف، معلم الصفوف الدنيا يعيش يومياً تحدياً معقداً، كيف يحافظ على انتباه عشرات الأطفال، وكيف يحول لحظة الفوضى إلى فرصة تعليمية؟ ليس الأمر مجرد تلقين، بل هو تربية وبناء شخصية. هنا يصنع المعلم الخطوة الأولى التي تحدد مسيرة الطالب لسنوات قادمة. إن نجح في غرس حب التعلم والانضباط، سهلت المهمة في المراحل التالية، وإن فشل، حمل الطالب خبرات تعليمية ونفسية يصعب تجاوزها.
أمّا معلمو المرحلة الثانوية، فهم يعيشون مع صراع المراهقة والأسئلة الكبرى حيث التحدي مختلف تماماً. هم يواجهون مراهقين في مرحلة حساسة من العمر؛ عقول تبحث عن الاستقلالية، وقلوب تختبر حدود القوانين، وألسنة تطرح الأسئلة الجريئة حول الحياة والمجتمع. هنا يصبح المعلم موجهاً أكثر من كونه ناقلاً للمعلومة. هو من يوازن بين الانضباط والحرية، وبين التوجيه والتفهم. بل يمكن القول إنه أحياناً يلعب دور «المرشد الاجتماعي والنفسي» الذي يساعد الطلاب على العبور بأمان نحو مرحلة النضج.
لماذا مهنة المعلم ليست كأي مهنة؟
1. حجم التأثير: الموظف العادي يتعامل مع عدد محدود من الأشخاص، بينما المعلم يتعامل يومياً مع مئات الطلاب، ويترك أثراً في آلاف على مدار مسيرته.
2. تنوع الأدوار: المعلم ليس مفسّراً للمناهج فقط، بل قدوة، ومرشد، ومربٍّ، وموجّه سلوك.
3. العمل النفسي والعاطفي: عليه أن يضبط أعصابه، ويحتوي طلابه مهما كانت تصرفاتهم، ويوازن بين العدالة والحزم والرحمة.
4. العمل الممتد الذي لا ينتهي: من الحقائق والممارسات المؤكّدة التي لا يمكن تجاهلها أن طبيعة عمل المعلم لا تقتصر على ساعات الدوام الرسمي، بل تمتد إلى خارج المدرسة من خلال التحضير اليومي للدروس وخطط التدريس، ومتابعة أعمال الطلاب، والتواصل مع أولياء الأمور، والتطوير المهني المستمر، وكل هذا الجهد الخفي لا يظهر في سجلات الحضور والانصراف.
وعلى الرغم من هذا كله للأسف، ما زالت بعض المؤسسات التعليمية تتعامل مع المعلم بعقلية الموظف الإداري. الأهم هو الحضور والانصراف، والملفات والتقارير، لا جودة الدرس ولا تفاعل الطلاب.
إن اختلاف النظرة إلى المعلم، إمّا حجر زاوية في بناء المجتمع أو مجرد ترس في آلة بيروقراطية؛ هي التي تحدد مصير النظام التعليمي ومستقبله وجودته في أي دولة. وهناك تجارب عالمية تُعدّ خير شاهد على ذلك. في دول مثل فنلندا وسنغافورة، لم يصبح التعليم نموذجاً عالمياً بمحض الصدفة، بل كان نتيجة قرار إستراتيجي بوضع المعلم في قمة الهرم الاجتماعي والمهني. في فنلندا مثلاً، مهنة التعليم هي الأكثر تنافسية وجاذبية، حيث يُقبل ما يقارب 10% فقط من المتقدمين في كليات التربية، ويعتبر الحصول على الماجستير شرطاً أساسياً للتدريس، كما أن المعلم يتمتع بثقة كاملة واستقلالية عالية داخل الفصل المدرسي. وفي سنغافورة، يُمنح المعلم رواتب مجزية ومكانة اجتماعية رفيعة، ويحصل على تطوير مهني مستمر ومكثف.
في المقابل، هناك نماذج فشلت في تعليمها عندما تعاملت مع المعلم كموظف إداري تنفيذي، وكانت النتائج كارثية. ففي بريطانيا، مثلاً، خلال فترة التسعينات، أدّت السياسات التي ركزت على البيروقراطية وأثقلت كاهل المعلمين بالأعباء الإدارية إلى تدهور المعايير التعليمية ودفع الكثير من المعلمين إلى هجر مهنة التعليم. وفي وقتنا الحالي تشهد الأرجنتين تدهوراً في علاقة المعلم بالتعليم بسبب عدم الاهتمام بدور المعلم تعليمياً واقتصاره على كونه وظيفة من منظور إداري، مما يهدد مستقبل التعليم العام بأكمله في الأرجنتين. وأخيراً، في اليابان، التي طالما كانت نموذجاً مميزاً في التعليم، بدأت تعاني من نقص حاد في المعلمين بسبب ساعات العمل الطويلة والإرهاق الشديد للمعلمين من الأعباء الوظيفية الإدارية. كل هذا يثبت أن أي نظام تعليمي مهما بلغت قوّته وتميّزه، لا يمكن أن يستمر في ذلك دون حماية ورعاية معلميه، والرفع من مكانتهم وفهم دورهم الوظيفي تعليمياً وليس إدارياً فقط.
ما الذي نحتاجه إذا أردنا أن ننهض بتعليمنا؟ لا بد أن نبدأ من المعلم:
• تقدير حقيقي: نحتاج إلى أن نرفع مكانة المعلم مجتمعياً وإعلامياً، فلا يُنظر إليه كموظف حكومي عادي، بل كقائد تربوي.
• تخفيف الأعباء: تقليل الأعمال الورقية والإدارية التي تستهلك وقته وتشتته عن جوهر مهمته.
• التطوير المستمر: برامج تدريبية نوعية، مرتبطة بالتقنيات الحديثة وأساليب التعليم الفعّال.
• منحه الثقة والصلاحيات: ليتصرف كقائد داخل فصله، لا كمنفذ حرفي للتعليمات.
من عاش تجربة التعليم في الميدان، كما عشتها، يعرف أن المعلم ليس موظفاً عادياً، بل هو صانع مستقبل، ومهندس قيم، وباني أجيال. التعامل معه كبيروقراطي ينتهي دوره عند نهاية الدوام ومستوى أدائه مرتبط بدرجة انضباطه بالحضور والانصراف ظلم له وللتعليم وللمجتمع بأسره. إذا أردنا جيلاً متعلماً منافساً في عالم سريع التغير، فعلينا ألا نتعامل مع المعلم على أنه موظف إداري، وأن نبدأ برفع مكانة المعلم، وحمايته من النظرة الإجرائية الضيقة، ومنحه ما يستحق من تقدير وصلاحيات ودعم. فالمعلم هو نقطة البداية لأي إصلاح، وهو الاستثمار الحقيقي في مستقبل هذا الوطن.
When I started my professional life, I was a teacher at the Al-Tadhkariya School in the Al-Batha neighborhood of Riyadh, standing every morning in front of hundreds of students. I spent nine years there, during which I learned what it means to be a teacher to a child aged six or seven: to lower your mind to their level of thinking so you can convey the simplest information, to endure their tears when they fail, their laughter when they play, and when they seek special attention because they feel marginalized, as well as their spontaneous behaviors that may repeat dozens of times a day. All of this happens while you have thirty or forty students in one class, making it essential for the teacher to manage this small world with wisdom, patience, and flexibility at the same time.
This experience made me realize that the teaching profession is not an ordinary job and cannot be treated with the logic of attendance and departure. It is an exceptional profession in all its details. It is a continuous work that accompanies the teacher at home as well as at school, in thinking as well as in preparation, and in emotions as well as in performance.
The elementary school teacher exhibits patience that exceeds the ordinary. The teacher of lower grades faces a complex daily challenge: how to maintain the attention of dozens of children and how to turn moments of chaos into educational opportunities? It is not merely about rote learning; it is about education and character building. Here, the teacher makes the first step that determines the student's journey for years to come. If they succeed in instilling a love for learning and discipline, the task becomes easier in the subsequent stages; if they fail, the student carries educational and psychological experiences that are difficult to overcome.
As for secondary school teachers, they live with the struggles of adolescence and the big questions where the challenge is entirely different. They face teenagers at a sensitive stage of life; minds seeking independence, hearts testing the limits of laws, and tongues asking bold questions about life and society. Here, the teacher becomes more of a guide than just a transmitter of information. They balance between discipline and freedom, between guidance and understanding. It can even be said that they sometimes play the role of a "social and psychological mentor" who helps students safely transition into maturity.
Why is the teaching profession not like any other profession?
1. The magnitude of influence: An ordinary employee deals with a limited number of people, while a teacher interacts daily with hundreds of students, leaving an impact on thousands throughout their career.
2. Diversity of roles: The teacher is not just an interpreter of curricula; they are a role model, a guide, an educator, and a behavior director.
3. Psychological and emotional work: They must control their nerves, accommodate their students regardless of their behavior, and balance between justice, firmness, and compassion.
4. Continuous, unending work: One of the undeniable facts and practices is that the nature of a teacher's work does not stop at official working hours but extends outside the school through daily lesson preparation, teaching plans, monitoring student work, communicating with parents, and continuous professional development. All this hidden effort does not appear in attendance and departure records.
Despite all of this, unfortunately, some educational institutions still treat teachers with an administrative employee mentality. The focus is on attendance and departure, files, and reports, not on lesson quality or student engagement.
The differing perspective on teachers, whether as a cornerstone in building society or merely a cog in a bureaucratic machine, determines the fate of the educational system, its future, and its quality in any country. There are global experiences that serve as clear evidence of this. In countries like Finland and Singapore, education did not become a global model by mere coincidence; it was the result of a strategic decision to place teachers at the top of the social and professional hierarchy. In Finland, for example, the teaching profession is the most competitive and attractive, with only about 10% of applicants being accepted into teacher training colleges, and obtaining a master's degree is a prerequisite for teaching. Teachers enjoy full trust and high independence within the classroom. In Singapore, teachers are offered generous salaries and high social status, along with continuous and intensive professional development.
On the other hand, there are models that have failed in their education when they treated teachers as executive administrative employees, and the results were catastrophic. In Britain, for example, during the 1990s, policies that focused on bureaucracy and burdened teachers with administrative tasks led to a decline in educational standards and drove many teachers to abandon the teaching profession. Currently, Argentina is witnessing a deterioration in the relationship between teachers and education due to the lack of attention to the educational role of teachers, reducing it to merely a job from an administrative perspective, which threatens the future of public education as a whole in Argentina. Finally, in Japan, which has long been a distinguished model in education, there is now a severe shortage of teachers due to long working hours and the extreme fatigue of teachers from administrative job burdens. All this proves that any educational system, no matter how strong and distinguished it is, cannot continue without protecting and caring for its teachers, elevating their status, and understanding their educational role, not just an administrative one.
What do we need if we want to uplift our education? We must start with the teacher:
• Genuine appreciation: We need to elevate the social and media status of the teacher, so they are not viewed as an ordinary government employee, but as an educational leader.
• Reducing burdens: Minimizing paperwork and administrative tasks that consume their time and distract them from the essence of their mission.
• Continuous development: Quality training programs linked to modern technologies and effective teaching methods.
• Granting them trust and authority: To act as leaders within their classrooms, not just as literal implementers of instructions.
Anyone who has experienced teaching in the field, as I have, knows that a teacher is not an ordinary employee; they are a maker of the future, an engineer of values, and a builder of generations. Treating them as bureaucrats, whose role ends at the end of working hours and whose performance level is linked to their attendance and departure, is unjust to them, to education, and to society as a whole. If we want a learned generation that can compete in a rapidly changing world, we must not treat teachers as administrative employees, and we must start by elevating their status, protecting them from narrow procedural views, and granting them the appreciation, authority, and support they deserve. The teacher is the starting point for any reform and the true investment in the future of this nation.