لم يكن عقد مؤتمر نيويورك الخاص بتطبيق حلِّ الدولتين الذي رعته المملكة العربية السعودية خارجاً عن سياق المبادرات التي طرحتها على امتداد جهدها الدبلوماسي والتزامها تجاه القضية الفلسطينية، إلا أن ما يميّز الحراك السعودي الراهن، لا يكمن في توقيته فحسب، بل في تحوله إلى مشروع دبلوماسي متكامل يجمع بين الثوابت القومية والإسلامية والبراغماتية السياسية، ويترجم على الأرض لا عبر البيانات، كذلك فإن المبادرة تنبع من موقع قوة سياسية فاعلة قادرة على رسم خرائط إقليمية بل وحتى دولية، هذا التحرك لا يكتفي بإبداء النيات بل يكرس الفعل السياسي المستند إلى عقلانية واتزان وإيمان راسخ بضرورة تحقيق الاستقرار في المنطقة. إن مؤتمر نيويورك هو نتيجة مباشرة لسلسلة متغيرات حادة فرضتها الحرب داخل غزة ونهاية حزب الله والتصعيد مع طهران، مما جعل الرياض ترى أن ترك زمام المبادرة بيد قوى خارجية لم يعد خياراً ممكناً، فالرياض لا تتحدث فقط عن حل الدولتين بل تحاول صناعته، وترجمة فعلية لهذا الإيمان لا مجرد دعم نظري.
مثّلت مبادرة السلام العربي عام 2002 نقطة ارتكاز للسعودية، لتعود في هذا التوقيت كمرجعية أصيلة في مقاربة المسألة الفلسطينية، لكن الفارق أن الرياض لم تعد تكتفي بطرح المبادرات، بل تتصدر تنفيذها ضمن رؤية أشمل لشرق أوسط جديد يقوم على المصالح المشتركة والتنمية والاستقرار، كما أن فلسفة السعودية الجديدة التي يعبر عنها ولي العهد الأمير محمد بن سلمان ترتكز على بناء فرص سلام، لا تفويت لحظات، ولعل الانشغال الأمريكي وتآكل المبادرات الأممية شكلا حافزاً إضافياً دفع السعودية إلى التحرك، لا كمجرد راع للقضية الفلسطينية، بل كقائد فعلي لمسار سياسي بديل.
أما الشراكة السعودية-الفرنسية فهي رهان محسوب بدقة، نجح في نقل القضية الفلسطينية من إطارها الإقليمي إلى محفل دولي واسع التأثير، فالمشاركة الواسعة التي شهدها مؤتمر نيويورك أنتج ضغطاً متصاعداً على إسرائيل ووضعها أمام معادلة صعبة، إما أن تواصل الرفض أو أن تنخرط في مشروع يتطابق مع قرارات مجلس الأمن والقانون الدولي، كما أن الرياض بما تملكه من أدوات قادرة على لعب دور الدولة الضامنة لحلول سياسية عادلة، فهي لم تكتف برعاية الحوارات بل أثبتت قدرتها على جمع فرقاء متخاصمين في ملفات معقدة، من لبنان إلى العراق والسودان، وهذا الإرث التفاوضي منح السعودية مشروعية التقدم بمبادرات توصف بأنها أكثر من مجرد تحركات رمزية، بل هي رهان جاد يمكن البناء عليه.
إن استمرار الرفض الإسرائيلي لحل الدولتين سيدفع بالتحالف الداعم لهذه الرؤية، وعلى رأسه السعودية، إلى التوجه نحو مجلس الأمن، فهناك رصيد من القرارات الدولية التي تدعم مبادرة نيويورك، خصوصاً أن المبادرة الحالية بحد ذاتها تشكل قاعدة سياسية لإلزام إسرائيل بخيار السلام، لا باعتباره مطلباً فلسطينياً فحسب، بل كضرورة إقليمية ودولية، كذلك فإن الزخم الذي رافق المؤتمر من حيث حجم المشاركة العربية والدولية منح المبادرة قوة غير مسبوقة، لا سيما أن هذا التحرك لا يُقرأ باعتباره تصعيداً ظرفياً، بل انعطافة طويلة الأمد في فلسفة التعامل مع ملف الصراع العربي- الإسرائيلي.
إن المبادرة السعودية لا تعبّر عن لحظة استثنائية فحسب، بل تضع أسساً لواقع دولي جديد، فلم يحدث من قبل أن حظيت دولة فلسطين بهذا القدر من التأييد المتزامن من قوى غربية كبرى كفرنسا وإسبانيا وكندا وبريطانيا، هذا الدعم لا يمكن وضعه في خانة الضغط المرحلي، بل هو تحول إستراتيجي يمكن البناء عليه، ويجب على إسرائيل أن تتعاطى مع هذا الواقع، لا بوصفه تحدياً، بل كفرصة لإنهاء عقود من الجمود السياسي، فلسنا أمام موجة مؤقتة من التعاطف، بل أمام مسار تاريخي بدأ يتشكل والسعودية في صدارة صُنّاعه.
إحسان الشمري
السعودية.. من المبادرة العربية إلى التطبيق العالمي
26 أغسطس 2025 - 00:02
|
آخر تحديث 26 أغسطس 2025 - 00:02
تابع قناة عكاظ على الواتساب
The New York conference on the implementation of the two-state solution, sponsored by the Kingdom of Saudi Arabia, was not outside the context of the initiatives it has proposed throughout its diplomatic efforts and commitment to the Palestinian cause. However, what distinguishes the current Saudi movement is not only its timing but also its transformation into a comprehensive diplomatic project that combines national and Islamic constants with political pragmatism, translating into action on the ground rather than mere statements. Moreover, the initiative stems from a position of effective political power capable of mapping out regional and even international landscapes. This movement does not merely express intentions but solidifies political action based on rationality, balance, and a firm belief in the necessity of achieving stability in the region. The New York conference is a direct result of a series of sharp changes imposed by the war within Gaza, the end of Hezbollah, and the escalation with Tehran, leading Riyadh to see that leaving the initiative in the hands of external powers is no longer a viable option. Riyadh is not just talking about the two-state solution; it is trying to create it, translating this belief into tangible action rather than just theoretical support.
The Arab Peace Initiative of 2002 represented a pivot point for Saudi Arabia, returning at this time as an authentic reference in addressing the Palestinian issue. However, the difference is that Riyadh is no longer content with merely proposing initiatives; it is taking the lead in implementing them within a broader vision for a new Middle East based on common interests, development, and stability. Additionally, the new philosophy of Saudi Arabia, articulated by Crown Prince Mohammed bin Salman, focuses on building opportunities for peace, not missing moments. The American preoccupation and the erosion of international initiatives have also provided an additional incentive for Saudi Arabia to act, not merely as a sponsor of the Palestinian cause but as an actual leader of an alternative political path.
The Saudi-French partnership is a carefully calculated bet that has succeeded in moving the Palestinian issue from its regional framework to a wide-ranging international forum. The extensive participation witnessed at the New York conference created increasing pressure on Israel, placing it in a difficult equation: either continue to refuse or engage in a project that aligns with Security Council resolutions and international law. Moreover, Riyadh, with its available tools, is capable of playing the role of a guarantor state for just political solutions. It has not only sponsored dialogues but has also proven its ability to bring together conflicting parties on complex issues, from Lebanon to Iraq and Sudan. This negotiating legacy has granted Saudi Arabia the legitimacy to advance initiatives that are described as more than mere symbolic movements; they are serious bets that can be built upon.
The continued Israeli rejection of the two-state solution will push the coalition supporting this vision, led by Saudi Arabia, to turn to the Security Council. There is a stockpile of international resolutions that support the New York initiative, especially since the current initiative itself forms a political basis to obligate Israel to the option of peace, not merely as a Palestinian demand but as a regional and international necessity. Furthermore, the momentum that accompanied the conference in terms of the size of Arab and international participation has granted the initiative unprecedented strength, especially since this movement should not be read as a temporary escalation but as a long-term shift in the philosophy of dealing with the Arab-Israeli conflict.
The Saudi initiative does not merely express an exceptional moment; it lays the foundations for a new international reality. Never before has the State of Palestine received such simultaneous support from major Western powers like France, Spain, Canada, and the UK. This support cannot be categorized as temporary pressure; rather, it is a strategic shift that can be built upon. Israel must engage with this reality not as a challenge but as an opportunity to end decades of political stagnation. We are not facing a temporary wave of sympathy but rather a historical path that is beginning to take shape, with Saudi Arabia at the forefront of its architects.
The Arab Peace Initiative of 2002 represented a pivot point for Saudi Arabia, returning at this time as an authentic reference in addressing the Palestinian issue. However, the difference is that Riyadh is no longer content with merely proposing initiatives; it is taking the lead in implementing them within a broader vision for a new Middle East based on common interests, development, and stability. Additionally, the new philosophy of Saudi Arabia, articulated by Crown Prince Mohammed bin Salman, focuses on building opportunities for peace, not missing moments. The American preoccupation and the erosion of international initiatives have also provided an additional incentive for Saudi Arabia to act, not merely as a sponsor of the Palestinian cause but as an actual leader of an alternative political path.
The Saudi-French partnership is a carefully calculated bet that has succeeded in moving the Palestinian issue from its regional framework to a wide-ranging international forum. The extensive participation witnessed at the New York conference created increasing pressure on Israel, placing it in a difficult equation: either continue to refuse or engage in a project that aligns with Security Council resolutions and international law. Moreover, Riyadh, with its available tools, is capable of playing the role of a guarantor state for just political solutions. It has not only sponsored dialogues but has also proven its ability to bring together conflicting parties on complex issues, from Lebanon to Iraq and Sudan. This negotiating legacy has granted Saudi Arabia the legitimacy to advance initiatives that are described as more than mere symbolic movements; they are serious bets that can be built upon.
The continued Israeli rejection of the two-state solution will push the coalition supporting this vision, led by Saudi Arabia, to turn to the Security Council. There is a stockpile of international resolutions that support the New York initiative, especially since the current initiative itself forms a political basis to obligate Israel to the option of peace, not merely as a Palestinian demand but as a regional and international necessity. Furthermore, the momentum that accompanied the conference in terms of the size of Arab and international participation has granted the initiative unprecedented strength, especially since this movement should not be read as a temporary escalation but as a long-term shift in the philosophy of dealing with the Arab-Israeli conflict.
The Saudi initiative does not merely express an exceptional moment; it lays the foundations for a new international reality. Never before has the State of Palestine received such simultaneous support from major Western powers like France, Spain, Canada, and the UK. This support cannot be categorized as temporary pressure; rather, it is a strategic shift that can be built upon. Israel must engage with this reality not as a challenge but as an opportunity to end decades of political stagnation. We are not facing a temporary wave of sympathy but rather a historical path that is beginning to take shape, with Saudi Arabia at the forefront of its architects.


