الحقيقة أن خدمات موسم الحج يمكن اعتبارها نموذجاً لكل ما وصلت إليه المملكة من تطور. تحول الحج من موسم محفوف باحتمالات المخاطر قبل عشرات السنين إلى حج يدار بأحدث التقنيات والابتكارات، من بداية رحلة الحاج حتى إكماله للشعائر وعودته. الخدمات الإلكترونية والذكاء الاصطناعي وفرت دقة المعلومات والمراقبة والرصد لكل حاج من أجل تيسير رحلته الإيمانية، الخدمات الصحية المتطورة في المشاعر المقدسة بما فيها المستشفى الافتراضي، الذي يعتبر الأول من نوعه في العالم تقدم كل أنواع العلاج المجاني. خدمات النقل السريع المريح بين المدينتين المقدستين والمشاعر متوفرة بأحدث القطارات وبقية وسائل النقل التي تعمل على مدار الساعة، الرقابة الأمنية الدقيقة أصبحت سياجاً يحمي رحلة الحج ويمنع محاولات العابثين لاختراق الأنظمة. ليس هذا فحسب، بل هناك خدمات أساسية لا حصر لها كتوفير المياه والكهرباء وسلاسل الإمداد الغذائي والسكن والتنقل وغيرها. كل هذه الخدمات يتم العمل على جاهزيتها فور انتهاء كل موسم حج استعداداً للموسم القادم.
لو شاهدنا فيلماً للحج قبل سنوات ليست بعيدة، وآخر لحج هذا العام أو العام الماضي لعرفنا النقلة الهائلة التي حققتها المملكة في كل مجال، ولعرفنا ماذا يعني الحرمان الشريفان والمشاعر المقدسة لها، ومدى حرصها على أن تكون رحلة الحج تجربة إيمانية مريحة ومحاطة بأفضل ما يمكن أن تقدمه الدولة.
Four ministers appeared on Monday to discuss the preparations and arrangements for this year's Hajj. The ministers of media, health, Hajj, and transport talked about the new services from their ministries and provided important information supported by numbers and statistics, illustrating the level of readiness and the state's commitment to making each Hajj season better than the previous one in all aspects. Although the press conference was limited to four ministers, the coming days will witness the appearance of all ministers and officials responsible for Hajj, to provide information about all the conditions and developments related to Hajj and the status of the pilgrims, as is customary every year.
The truth is that the services of the Hajj season can be considered a model of all that the Kingdom has achieved in terms of development. Hajj has transformed from a season fraught with risks decades ago to a pilgrimage managed with the latest technologies and innovations, from the beginning of the pilgrim's journey until the completion of the rituals and their return. Electronic services and artificial intelligence have provided accuracy in information, monitoring, and tracking for each pilgrim to facilitate their spiritual journey. Advanced health services in the holy sites, including the virtual hospital, which is the first of its kind in the world, offer all types of free treatment. Comfortable and rapid transport services between the two holy cities and the holy sites are available with the latest trains and other means of transport that operate around the clock. Precise security monitoring has become a protective barrier for the Hajj journey, preventing attempts by troublemakers to breach the systems. Not only that, but there are countless essential services such as providing water, electricity, food supply chains, housing, transportation, and more. All these services are prepared for readiness immediately after each Hajj season in preparation for the upcoming season.
If we watched a film about Hajj from a few years ago, and another about this year's or last year's Hajj, we would know the tremendous leap the Kingdom has achieved in every field, and we would understand what the two holy mosques and the sacred sites mean to it, and how keen it is to make the Hajj journey a comfortable spiritual experience surrounded by the best that the state can offer.


