تابع قناة عكاظ على الواتساب
في 2 نوفمبر 1956، سجّل التاريخ أحد أجمل مواقف الأخوّة القومية والوحدة العربية؛ فبعد قصف العدوان الثلاثي، المكون من بريطانيا وفرنسا وإسرائيل، الإذاعة المصرية، أذاع المذيع السوري عبدالهادي بكار المقولة الأيقونية «من دمشق.. هنا القاهرة» -«هنا القاهرة» هي العبارة الافتتاحية للإذاعة المصرية والمقطع متوفر في يوتيوب- وما قامت به السعودية منذ سقوط النظام السوري لأجل سوريا هو تجسيد أيقوني للأخوة والوحدة العربية؛ فالحكام الجدد في سوريا لهم خلفية جهادية وجماعتهم محظورة دولياً، وكانت هناك مكافأة أمريكية 10 ملايين على رأس أحمد الشرع، ولذا كان الموقف العالمي المتوقع هو مقاطعة النظام السوري الجديد ووضع عقوبات إضافية عليه كما حصل مع أفغانستان بعد تولي طالبان الحكم، لكن ما غيَّر هذا التوقع هو تضامن السعودية مع سوريا، حيث قامت السعودية منذ أول يوم بمدِّ جسر من المساعدات الإغاثية والخدماتية، وضغطت بالمحافل الدولية ولدى دول العالم لتقبل النظام الجديد في سوريا ورفع العقوبات عنها، ونجحت في جهودها هذه التي توجت في زيارة الرئيس الأمريكي للسعودية بمقابلته للرئيس السوري وإعلانه رفع العقوبات عن سوريا، كما قامت السعودية بسداد الديون المتأخرة لسوريا لدى البنك الدولي، وكل هذه مكاسب عودة سوريا للحضن العربي، والشعب السوري رد الجميل عبر حساباتهم بمواقع التواصل التي امتنوا فيها للموقف السعودي الأخوي، والرئيس السوري شكر السعودية بخطابه وأضاء جبل قاسيون بدمشق بعبارة «شكراً السعودية»، مما جدد مبدأ الأخوة والوحدة العربية؛ التي للأسف ضمرت مؤخراً وحلت محلها الشحناء والحزازيات بين الشعوب العربية التي سببها أشخاص بشخصيات سامة نشروا سمومهم بمواقع التواصل بتهييج الشوفينية/ العنجهية/ العنصرية/ التكبر والعدوانية/ المتعصبة بالانتماء الوطني، ولذا التوقف عند مواقف التضامن والمساندة والمساعدة بين الدول العربية والإشادة بها كتجسيد للأخوة العربية له أهمية إضافية في تنقية الأجواء من سموم الشوفينية وتجديد مشاعر الأخوة والوحدة العربية، وقوة العرب هي بوحدتهم وتضامنهم وليس بتفرقهم وتناحرهم، وقد كشفت مصادر صحفية أن كثيراً من الحسابات التي تثير النعرات العنصرية/ الشوفينية بين الشعوب العربية وتحرض العرب على معاداة بعضهم خلفها وحدة إسرائيلية استخباراتية من المستعربين اسمها الوحدة 8200 «صحيفة الرياض الخميس 15 شوال 1442»، وهناك فارق جذري بين الوطنية وهي شعور إيجابي ينبع من الوفاء للوطن وبين الشوفينية وهي شعور سلبي ينبع من الشعور العنجهي العدواني العنصري والمتكبر ضد كل من هم ليسوا من الوطن وبقدر ما ينشر صاحبه من بغضاء وتحريض وعدوانية وعنصرية وعنجهية ضد الآخرين بقدر ما يعتبر نفسه صار وطنياً، لذا جوهر الشوفينية هو البغضاء، بينما جوهر الوطنية الحب، ولذا الوطنية تجعل الشخص إيجابياً، بينما الشوفينية تجعله شخصاً سلبياً ساماً، وسيادة خطاب الشوفينية دليل على غياب دور القيادات الفكرية عن فضاء مواقع التواصل التي يفترض أن يكون لهم فيها دور في ترشيد الاتجاهات العامة وتنقيتها من النزعات السلبية كالشوفينية وتكريس الأخوة والوحدة العربية، وأهم ما يكرس مبدأ الأخوة والوحدة العربية ويضاد تيار الشوفينية هو الإشادة بمواقف التضامن والمساندة والمساعدة العربية من منظور الأخوة والوحدة وليس من منظور المنّ والتكبر على الإخوة العرب بالمساعدات التي بذلت لهم وإرادة إشعارهم بالدونية مما يتضمن إهانتهم وإذلالهم، وهذا يولد ردة فعل دفاعية سلبية لدى الأطراف الأخرى وتكبر كرة التحريض الشوفيني حتى تصل إلى أرض الواقع وتؤدي إلى تعامل الأفراد مع بعضهم بشكل سيئ على أرض الواقع لدرجة ارتكاب جرائم كراهية.
On November 2, 1956, history recorded one of the most beautiful moments of national brotherhood and Arab unity; after the tripartite aggression, consisting of Britain, France, and Israel, bombed the Egyptian radio, the Syrian broadcaster Abdulhadi Bakar announced the iconic phrase "From Damascus... here is Cairo" - "here is Cairo" is the opening phrase of the Egyptian radio and the clip is available on YouTube - and what Saudi Arabia has done since the fall of the Syrian regime for the sake of Syria is an iconic embodiment of brotherhood and Arab unity; the new rulers in Syria have a jihadist background and their group is internationally banned, and there was a $10 million American bounty on Ahmad al-Shara's head. Therefore, the expected global stance was to boycott the new Syrian regime and impose additional sanctions on it, as happened with Afghanistan after the Taliban took power. However, what changed this expectation was Saudi Arabia's solidarity with Syria, as Saudi Arabia, from day one, provided a bridge of relief and service aid, and pressured international forums and countries around the world to accept the new regime in Syria and lift sanctions against it. It succeeded in these efforts, culminating in the visit of the American president to Saudi Arabia, where he met with the Syrian president and announced the lifting of sanctions on Syria. Saudi Arabia also paid off Syria's overdue debts to the World Bank, and all these are gains from Syria's return to the Arab embrace. The Syrian people expressed their gratitude through their social media accounts, thanking Saudi Arabia for its brotherly stance, and the Syrian president thanked Saudi Arabia in his speech, illuminating Mount Qasioun in Damascus with the phrase "Thank you, Saudi Arabia," which renewed the principle of brotherhood and Arab unity; unfortunately, this has recently diminished, replaced by animosity and grievances among Arab peoples caused by individuals with toxic personalities who spread their venom on social media by inciting chauvinism, racism, arrogance, and aggression, fueled by nationalistic fervor. Therefore, stopping to acknowledge the positions of solidarity, support, and assistance among Arab countries and praising them as embodiments of Arab brotherhood is of additional importance in purifying the atmosphere from the toxins of chauvinism and renewing feelings of brotherhood and Arab unity. The strength of Arabs lies in their unity and solidarity, not in their division and strife. Journalistic sources have revealed that many accounts that stir up racial and chauvinistic sentiments among Arab peoples and incite Arabs to oppose each other are backed by an Israeli intelligence unit of Arabists called Unit 8200 (Al Riyadh newspaper, Thursday, 15 Shawwal 1442). There is a fundamental difference between patriotism, which is a positive feeling stemming from loyalty to the homeland, and chauvinism, which is a negative feeling arising from an aggressive, racist, and arrogant attitude against those who are not from the homeland. The more hatred, incitement, aggression, and racism one spreads against others, the more one considers oneself patriotic. Thus, the essence of chauvinism is hatred, while the essence of patriotism is love. Therefore, patriotism makes a person positive, while chauvinism makes them a negative, toxic person. The prevalence of chauvinistic discourse is evidence of the absence of intellectual leadership in the realm of social media, where they should play a role in guiding public trends and purifying them from negative tendencies like chauvinism and reinforcing brotherhood and Arab unity. The most important thing that reinforces the principle of brotherhood and Arab unity and opposes the current of chauvinism is praising the positions of Arab solidarity, support, and assistance from the perspective of brotherhood and unity, not from the perspective of condescension and arrogance towards Arab brothers regarding the aid provided to them, which aims to make them feel inferior, thus humiliating and degrading them. This generates a negative defensive reaction from the other parties and inflates the chauvinistic incitement until it reaches reality and leads individuals to interact poorly with each other in real life, to the extent of committing hate crimes.


