شهدت إحدى المدارس في آسيا، حادثة غريبة حين أقدمت الشرطة على توقيف طفل يبلغ من العمر 12 عاماً بعد أن طرح سؤالاً على تطبيق الذكاء الاصطناعي «شات جي بي تي»، حول كيفية اختراق الأنظمة الحكومية، ما أثار استنفاراً أمنياً واسعاً.
وأوضحت التقارير، أن الواقعة حدثت أثناء مسابقة تعليمية في البرمجة والذكاء الاصطناعي نظّمتها وزارة التعليم، بالتعاون مع «معهد أبحاث التكنولوجيا الرقمية»، إذ فُسّر سؤال الطفل تهديداً أمنياً محتملاً. وأكدت الشرطة، أن الاستدعاء كان لغرض التحقيق والحماية وليس العقاب، مشددة على أهمية الوعي الأخلاقي في التعامل مع الذكاء الاصطناعي. وأوصى مختصون في تكنولوجيا التعليم بضرورة وضع ضوابط تربوية لاستخدام أدوات الذكاء الاصطناعي بين الطلاب، وتعزيز الثقافة الرقمية المسؤولة في المدارس.
سؤال لـ «شات جي بي تي».. يفضح نوايا طفل
9 أكتوبر 2025 - 00:57
|
آخر تحديث 9 أكتوبر 2025 - 00:57
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (جدة) OKAZ_online@
A strange incident occurred at a school in Asia when the police arrested a 12-year-old boy after he asked a question on the artificial intelligence application "ChatGPT" about how to hack government systems, which triggered a wide security alert.
Reports clarified that the incident took place during an educational competition in programming and artificial intelligence organized by the Ministry of Education in collaboration with the "Digital Technology Research Institute." The child's question was interpreted as a potential security threat. The police confirmed that the summons was for the purpose of investigation and protection, not punishment, emphasizing the importance of ethical awareness in dealing with artificial intelligence. Education technology specialists recommended the need to establish educational controls for the use of artificial intelligence tools among students and to promote responsible digital culture in schools.
Reports clarified that the incident took place during an educational competition in programming and artificial intelligence organized by the Ministry of Education in collaboration with the "Digital Technology Research Institute." The child's question was interpreted as a potential security threat. The police confirmed that the summons was for the purpose of investigation and protection, not punishment, emphasizing the importance of ethical awareness in dealing with artificial intelligence. Education technology specialists recommended the need to establish educational controls for the use of artificial intelligence tools among students and to promote responsible digital culture in schools.