تتصاعد منذ بداية أغسطس الجاري حملة لإلغاء متابعة عدد من مشاهير صانعي المحتوى العرب على منصة تيك توك، تحت وسوم عدة أبرزها «شلة دبي»، في إشارة إلى مشاهير يقيمون في دبي أو يستخدمونها مقرًّا لأنشطتهم الرقمية.
وتتعدد أسباب دعوات المقاطعة، من بينها اتهامات استغلال المتابعين لجني الأرباح والشهرة، الترويج لمنتجات مقاطعة، تجاهل أحداث مهمة، ونشر أنماط حياة لا تتناسب مع القيم المجتمعية العربية، وهي أسباب يصفها الداعون بأنها تهدف إلى حماية الأجيال القادمة.
ورغم ذلك، يرى بعض المشاهير أن الغيرة والحسد وراء هذه الحملة، خصوصا بسبب نمط حياتهم الفاره، مؤكدين أنهم مجرد أشخاص يستمتعون بالشهرة والنجاح.
وفي مقطع فيديو نشرته صانعة المحتوى آية سيزكين، طرحت سؤالاً لجمهورها حول السبب الحقيقي وراء مقاطعة هؤلاء المشاهير: هل هو مجرد حسد وتمني زوال النعمة، أم وعي حقيقي بتأثير المحتوى على حياة الناس وعقول الأطفال؟
ويشير الخبر إلى أن قياس تأثير الحملة على أعداد المتابعين صعب، خصوصا أن كثيرًا من هؤلاء المشاهير يتجاوز عدد متابعيهم الملايين، وبعضهم أصبح له تأثير أكبر من بعض الفنانين والسياسيين ورجال الأعمال العرب.
Since the beginning of August, there has been a rising campaign to unfollow several famous Arab content creators on TikTok, under various hashtags, the most prominent of which is "Dubai Crew," referring to celebrities who reside in Dubai or use it as a base for their digital activities.
The reasons for the calls for boycott are varied, including accusations of exploiting followers for profit and fame, promoting boycotted products, ignoring important events, and showcasing lifestyles that do not align with Arab societal values. These reasons are described by the advocates as aiming to protect future generations.
Despite this, some celebrities believe that jealousy and envy are behind this campaign, especially due to their lavish lifestyles, asserting that they are merely individuals enjoying fame and success.
In a video posted by content creator Aya Sezkin, she posed a question to her audience regarding the real reason behind the boycott of these celebrities: Is it merely envy and a wish for their downfall, or is there a genuine awareness of the impact of content on people's lives and children's minds?
The report indicates that measuring the impact of the campaign on follower counts is difficult, especially since many of these celebrities have millions of followers, and some have gained influence greater than that of certain Arab artists, politicians, and businessmen.