أكدت وكالة الأنباء المركزية الكورية الشمالية الرسمية العمل على إصلاح سفينة حربية «مدمرة» تعرضت لأضرار أثناء محاولة تدشينها قبل أيام.
وتحقق بيونغيانغ في الحادثة، التي تسببت في فقدان السفينة توازنها أثناء تدشينها، ما أدى إلى تحطم أجزاء من قاع السفينة الحربية، خلال وجود الزعيم الكوري الشمالي كيم جونغ أون الذي وصف الحادثة بالعمل الإجرامي. وفي السياق، تم إيقاف 4 مسؤولين كبار بتهمة التسبب في الحادثة التي وقعت في حوض تشونغجين لبناء السفن. ووفقاً لوكالة الأنباء المركزية الكورية (KCNA)، وقعت الحادثة الأربعاء الماضي أثناء محاولة إطلاق المدمرة الجديدة في مدينة تشونغجين الساحلية، وبسبب عطل في آلية الإطلاق، انزلقت مؤخرة السفينة إلى الماء قبل الأوان، مما أدى لانقلابها على جانبها، وسحق أجزاء من هيكلها، مع بقاء مقدمتها عالقة على رصيف السفن. وأشارت «KCNA» إلى أن الأضرار شملت خدوشاً على الجانب الأيمن للهيكل وتدفق كمية من مياه البحر إلى القسم الخلفي، لكنها نفت وجود ثقوب في قاع السفينة، مخالفةً التقديرات الأولية. وأكدت الوكالة إيقاف نائب مدير إدارة صناعة الذخائر في اللجنة المركزية لحزب العمال الحاكم ري هيونغ سون المسؤول الأكبر عن الحادثة وفقاً للوكالة، إضافة إلى كبير المهندسين كانغ جونغ تشول، ورئيس ورشة بناء الهياكل هان كيونغ هاك، ونائب مدير الشؤون الإدارية كيم يونغ هاك، لافتة إلى التحقيق مع مدير الحوض هونغ كيل هو في وقت سابق. وأثارت الحادثة غضب كيم جونغ أون، الذي حضر الحفل الرسمي لتدشين المدمرة، وهي الثانية من فئة تشوي هيون بعد إطلاق الأولى بنجاح في أبريل 2025. واعتبر كيم الحادثة إهانة لكرامة الدولة، مشدداً على أنها ليست مجرد مسألة تقنية، بل قضية سياسية تتعلق بسلطة الدولة، موجهاً بصيانة السفينة قبل الجلسة العامة لحزب العمال في يونيو 2025، وهو موعد نهائي يراه المحللون طموحاً للغاية. وتُعد هذه السفينة جزءاً من برنامج طموح لتحديث القوات البحرية الكورية الشمالية، التي تُعتبر الأضعف بين فروع جيشها مقارنة بالتركيز على الصواريخ الباليستية والنووية. وتشير تقارير إلى أن المدمرة مزودة بأنظمة أسلحة متقدمة، بما في ذلك صواريخ باليستية قادرة على حمل رؤوس نووية، وربما تم تطويرها بمساعدة روسية، في ظل تعزيز العلاقات العسكرية بين بيونغ يانغ وموسكو. وأفادت وكالة الأنباء المركزية أن أعمال الإصلاح قد تستغرق 10 أيام، تشمل ضخ مياه البحر من الغرف المغمورة وإعادة توازن السفينة، لكن خبراء بحريين عبروا عن شكوكهم في هذا الجدول الزمني. كارل شوستر، قبطان سابق في البحرية الأمريكية، قال لـ«CNN» إن الأضرار قد تكون أكثر تعقيداً، خصوصا إذا امتدت إلى الجانب الأيسر من الهيكل، مما قد يستلزم من 4 إلى 6 أشهر للإصلاحات الكاملة. وأوضح أن تدفق مياه البحر إلى داخل السفينة يتطلب شطف الأجزاء الداخلية بالماء العذب وتجفيفها لمنع التآكل، وهي عملية تستغرق وقتاً طويلاً. صور الأقمار الصناعية التي التقطتها شركة «ماكسار تكنولوجيز» يوم الأحد 25 مايو، ونشرتها شبكة CNN، أظهرت السفينة لا تزال مائلة على جانبها، مغطاة بأغطية زرقاء، مع وجود قوارب صغيرة تحيط بها، مما يعكس محاولات بيونغ يانغ لإخفاء مدى الأضرار عن الأعين الخارجية. وأشار المحللون إلى أن استخدام الأغطية الزرقاء قد يكون محاولة لتضليل المراقبين الدوليين، لكن الصور تؤكد أن السفينة لا تزال في وضع غير مستقر. تأتي هذه الحادثة في وقت تسعى فيه كوريا الشمالية لتعزيز مكانتها كقوة عسكرية إقليمية، وسط تصاعد التوترات مع الولايات المتحدة وكوريا الجنوبية.
The official Korean Central News Agency confirmed that work is underway to repair a warship "destroyer" that sustained damage during its launch attempt a few days ago.
Pyongyang is investigating the incident, which caused the ship to lose balance during its launch, leading to parts of the warship's hull being crushed while North Korean leader Kim Jong Un was present, who described the incident as a criminal act. In this context, four senior officials have been suspended on charges of causing the incident that occurred at the Chongjin shipbuilding yard. According to the Korean Central News Agency (KCNA), the incident took place last Wednesday during the attempt to launch the new destroyer in the coastal city of Chongjin, and due to a malfunction in the launch mechanism, the stern of the ship slipped into the water prematurely, causing it to tip over on its side, crushing parts of its structure, while its bow remained stuck on the dock. KCNA noted that the damages included scratches on the right side of the hull and a flow of seawater into the rear section, but denied the presence of holes in the bottom of the ship, contradicting initial assessments. The agency confirmed the suspension of Ri Hyung Sun, the deputy director of the munitions industry department at the ruling Workers' Party's central committee, who is the highest official responsible for the incident according to the agency, in addition to chief engineer Kang Jong Chol, head of the structure construction workshop Han Kyung Hak, and deputy director of administrative affairs Kim Yong Hak, noting that the dock manager Hong Kil Ho was investigated earlier. The incident sparked anger from Kim Jong Un, who attended the official ceremony for the launch of the destroyer, the second of the Choi Hyun class after the successful launch of the first in April 2025. Kim considered the incident an insult to the dignity of the state, emphasizing that it is not just a technical issue, but a political matter related to state authority, directing that the ship be repaired before the general session of the Workers' Party in June 2025, a deadline that analysts see as extremely ambitious. This ship is part of an ambitious program to modernize North Korea's naval forces, which are considered the weakest among its military branches compared to the focus on ballistic and nuclear missiles. Reports indicate that the destroyer is equipped with advanced weapon systems, including ballistic missiles capable of carrying nuclear warheads, and may have been developed with Russian assistance, amid strengthening military relations between Pyongyang and Moscow. The Central News Agency reported that the repair work could take 10 days, involving pumping seawater from the submerged compartments and rebalancing the ship, but maritime experts expressed doubts about this timeline. Carl Schuster, a former U.S. Navy captain, told CNN that the damage could be more complex, especially if it extends to the left side of the hull, which could require 4 to 6 months for complete repairs. He explained that the inflow of seawater into the ship requires rinsing the internal parts with fresh water and drying them to prevent corrosion, a process that takes a long time. Satellite images taken by Maxar Technologies on Sunday, May 25, and published by CNN, showed the ship still tilted on its side, covered with blue tarps, with small boats surrounding it, reflecting Pyongyang's attempts to conceal the extent of the damage from outside eyes. Analysts noted that the use of blue tarps may be an attempt to mislead international observers, but the images confirm that the ship remains in an unstable position. This incident comes at a time when North Korea is seeking to enhance its status as a regional military power amid rising tensions with the United States and South Korea.