أعرب المؤسس الأصلي لشركة «تسلا» في عام 2003 مارتن إيبرهارد، عن حزنه واستيائه من التوجه الذي تسلكه الشركة حاليًا، منتقدًا بشكل خاص تصميم شاحنة «سايبر ترك» ووصفها بأنها تشبه «شاحنات النفايات»، مؤكدًا أن العالم بحاجة إلى سيارات كهربائية اقتصادية أكثر من هذه الابتكارات الفاخرة.
وجاءت تصريحات إيبرهارد في مقابلة عبر يوتيوب مع كيم جافا، حيث عبّر عن خيبة أمله بسبب تخلي «تسلا» عن مشروع إنتاج سيارات كهربائية منخفضة التكلفة، كانت الشركة قد وعدت بإطلاقها بسعر أقل من 25 ألف دولار، وفقًا لتقارير سابقة من وكالة «رويترز».
وبحسب تقرير نشره موقع «غيزمودو»، فإن الرئيس التنفيذي الحالي للشركة، إيلون ماسك، الذي انضم إلى «تسلا» عام 2008 ولم يكن من مؤسسيها الأصليين، أنكر لاحقًا وجود هذا المشروع واتهم «رويترز» بالكذب، ليتضح فيما بعد -حسب التقرير- أن ماسك اختار التركيز على مشروع «التاكسي ذاتي القيادة» بدلاً من السيارة الاقتصادية.
وعلى الرغم من هذا النقد، لم يُخفِ إيبرهارد احترامه لمساهمة ماسك في تحويل «تسلا» إلى واحدة من أكبر الشركات عالميًا، قائلاً إنه سعيد برؤية شركته تنمو وتحقق النجاح.
يذكر أن العلاقة بين ماسك ومؤسسي «تسلا» الأصليين لم تكن دائمًا ودية، إذ نشب خلاف قانوني بينهم عام 2009 أسفر عن تسوية قضائية تضمنت إدراج ماسك رسميًا كمشارك في التأسيس إلى جانب الفريق الأصلي.
The original founder of Tesla, Martin Eberhard, expressed his sadness and disappointment with the direction the company is currently taking, particularly criticizing the design of the "Cybertruck," describing it as resembling "garbage trucks," and emphasizing that the world needs more economical electric cars rather than these luxury innovations.
Eberhard's comments came in a YouTube interview with Kim Java, where he expressed his disappointment over Tesla's abandonment of the project to produce low-cost electric cars, which the company had promised to launch at a price of less than $25,000, according to previous reports from Reuters.
According to a report published by Gizmodo, the current CEO of the company, Elon Musk, who joined Tesla in 2008 and was not one of its original founders, later denied the existence of this project and accused Reuters of lying. It later became clear—according to the report—that Musk chose to focus on the "self-driving taxi" project instead of the economical car.
Despite this criticism, Eberhard did not hide his respect for Musk's contribution to transforming Tesla into one of the largest companies globally, stating that he is happy to see his company grow and achieve success.
It is worth noting that the relationship between Musk and the original founders of Tesla has not always been friendly, as a legal dispute arose between them in 2009, resulting in a settlement that officially included Musk as a co-founder alongside the original team.