كشفت وزارة السياحة، الاشتراطات المرتقبة لممارسة نشاط مرفق الضيافة السياحي نوع (النزل) خلال موسم الحج في مكة والمدينة، وشدّدت على الالتزام بعدم إقامة أي أنشطة إعلامية داخل مرفق الضيافة سواءً من المرفق أو النزلاء إلا بموافقة من الجهات المختصة، والاقتصار في التعاقدات لتقديم الخدمة من خلال العقود الموثقة من وزارة الحج، وتوفير المياه الصالحة للشرب، وتوفير التيار الكهربائي، وتكون واجهة مرفق الضيافة نظيفة، وخالية من التشوهات البصرية، وتتم صيانتها بشكل منتظم، على ألا تشكل خطراً على صحة وسلامة النزلاء أو موظفي مرفق الضيافة، وإبرام عقود التشغيل والصيانة مع المؤسسات والكيانات المرخصة من الجهات المختصة، على أن تشمل: صيانة المصاعد والمولدات، والواجهات الخارجية للمبنى ونظافتها، وجميع المرافق الداخلية للمبنى ونظافتها، وأنظمة التكييف، وصيانة الكهرباء والسباكة، والخزانات وخلوها من التلف أو التسريبات وعدم وجود رواسب أو شوائب، وتعقيمها لضمان جودة المياه وخلوها من الأمراض، ومخارج الطوارئ ونظافتها، وأنظمة الإنذار والحريق والمراقبة، ومكافحة الحشرات والقوارض، وإدارة النفايات.
ومن الشروط، حصول المرخص له على موافقة الوزارة قبل البدء بأي أعمال صيانة أو تجهيزات، وأن يكون تسجيل البيانات عند تسجيل دخول وخروج النزيل من الوحدة في مرفق الضيافة وفق الآلية التي تعتمدها الوزارة، ومنع إعداد الأطعمة والمشروبات في الغرف والممرات والصالات أو في أي مكان غير الأماكن المخصصة، وعدم السماح باستخدام الصالات والمطابخ والقبو ودور الميزانين والسطح لأغراض سكنية أو تخزينية.
«عكاظ» تنشر اشتراطات مرتقبة لمرافق الضيافة بمكة والمدينة..
لا أنشطة إعلامية في نزل الحج إلا بموافقة الجهات المختصة
26 أغسطس 2025 - 19:24
|
آخر تحديث 26 أغسطس 2025 - 19:24
تابع قناة عكاظ على الواتساب
عبدالله القرني (الرياض) abs912@
The Ministry of Tourism has revealed the anticipated requirements for operating the hospitality facility of type (inn) during the Hajj season in Mecca and Medina. It emphasized the commitment to not hold any media activities inside the hospitality facility, whether by the facility itself or its guests, without approval from the relevant authorities. Contracts for providing services must be limited to those documented by the Ministry of Hajj, and it is required to provide potable water, ensure the availability of electricity, maintain a clean facade of the hospitality facility free from visual distortions, and carry out regular maintenance that does not pose a risk to the health and safety of guests or staff. Operating and maintenance contracts must be concluded with institutions and entities licensed by the relevant authorities, covering: maintenance of elevators and generators, the external facades of the building and their cleanliness, all internal facilities of the building and their cleanliness, air conditioning systems, electrical and plumbing maintenance, tanks free from damage or leaks, and the absence of deposits or impurities. They must also be disinfected to ensure water quality and freedom from diseases, as well as the cleanliness of emergency exits, alarm and fire systems, surveillance, pest and rodent control, and waste management.
Among the conditions is that the licensee must obtain the ministry's approval before starting any maintenance or preparations, and that data registration upon the check-in and check-out of guests from the unit in the hospitality facility must follow the mechanism adopted by the ministry. The preparation of food and beverages in rooms, corridors, lounges, or any place other than designated areas is prohibited, and the use of lounges, kitchens, basements, mezzanine floors, and rooftops for residential or storage purposes is not allowed.
Among the conditions is that the licensee must obtain the ministry's approval before starting any maintenance or preparations, and that data registration upon the check-in and check-out of guests from the unit in the hospitality facility must follow the mechanism adopted by the ministry. The preparation of food and beverages in rooms, corridors, lounges, or any place other than designated areas is prohibited, and the use of lounges, kitchens, basements, mezzanine floors, and rooftops for residential or storage purposes is not allowed.