اقترحت وزارة البلديات والإسكان اشتراطات جديدة على ورش إصلاح وسائل النقل. وصنف مشروع النظام الورش إلى 5 فئات رئيسية، لكل منها متطلبات خاصة تتناسب مع طبيعة عملها. وتُطبق هذه الاشتراطات على جميع ورش إصلاح وسائل النقل، ومحلات بيع وتغيير الإطارات والبطاريات ومحلات العناية بالمركبات.
وجاء تصنيف أولى الفئات (أ) في ورش الصيانة والإصلاح الشاملة، التي تعالج جميع الأنظمة الميكانيكية، والكهربائية، والإلكترونية، بالإضافة إلى الهياكل ومعالجة الصدأ وخرط الأجزاء. والفئة (ب) تركز على الإصلاحات الخفيفة في الأنظمة الميكانيكية والكهربائية، وتكييف الهواء. وتختص الفئة (ج) بأعمال إصلاح الهياكل وإعادة الطلاء والتلميع، وهي المعروفة باسم «السمكرة». أما تخصص الفئة (د) فهي للورش التي تقدم خدمات متخصصة لأجزاء محددة من المركبة، مثل إصلاح المبادلات الحرارية (الراديترات)، أنظمة العوادم، التعليق الهوائي، الفرامل، وتركيب الزجاج وتنجيد المقاعد. بينما تقتصر الفئة (هـ) على فحص واستبدال البطاريات وتجهيزات الزينة، ويمكن أن تكون في مراكز منفصلة أو ملحقة بمبانٍ تجارية.
ويُسمح بإنشاء مراكز الصيانة المتخصصة والمستقلة على الشوارع التجارية وفي مناطق الخدمات اللوجستية، كما يُسمح بممارسة الورش داخل المناطق الصناعية، ومراكز الصيانة المتخصصة، ومحطات الوقود، ومراكز الخدمة،
وبينت البلديات والإسكان أن ورش الفئة (أ) تقتصر على المواقع داخل المناطق الصناعية، بينما يسمح بمزاولة أنشطة الفئة (ج) داخل المناطق الصناعية، ومراكز الصيانة المتخصصة فقط.
وفيما يخص الورش بالفئتين (ب) و(د) فتقام داخل المناطق الصناعية، ومراكز الصيانة المتخصصة، ومحطات الوقود، في حين تقام الفئة (هـ) في المناطق الصناعية، أو على الشوارع التجارية، أو داخل محطات الوقود، ومراكز الصيانة المتخصصة.
وشدد المشروع على التزام جميع الورش بالنسبة البنائية المقررة وتوفير الارتدادات المطلوبة، والالتزام بالارتفاعات المسموح بها، وألا تتجاوز مساحة الميزانين 30% من مساحة الدور الأرضي، إضافةً إلى التقيد بضوابط التشجير المعتمدة.
وحددت الوزارة الحد الأدنى لكل نشاط، وتبلغ مساحة الورشة من الفئة (أ) في الشوارع التجارية أو محطات الوقود 100 متر مربع لكل وحدة نشاط، بينما تصل في المناطق الصناعية إلى 2000 متر مربع لبعض الأنشطة المتخصصة، مع اشتراطات خاصة لأعمال السمكرة والدهان لضمان العزل البيئي والبصري والسمعي عن المجاورين.
---
منطقة انتظار للزبائن
---
أكدت الاشتراطات المعمارية على تخصيص منطقة انتظار مكيفة للمستفيدين تسمح برؤية أعمال الصيانة من خلال نوافذ زجاجية، لرفع مستوى الراحة والشفافية في الخدمة، مع إمكانية الاكتفاء بتركيب كاميرات عرض داخل غرفة الاستقبال في حال صعوبة الرؤية المباشرة والالتزام بفصل الأنشطة المختلفة داخل الورشة، وتوفير المساحة اللازمة لكل قسم من أقسام الصيانة وفق المعايير المحددة، بما في ذلك أعمال الميكانيكا والكهرباء والسمكرة والدهان وخدمة الإطارات، لضمان انسيابية العمل وتجنب التداخل بين الأنشطة.
وأكدت الاشتراطات على أن تكون واجهة الورشة مغلقة بالكامل مع توفير مداخل ومخارج للسيارات، وأبواب مخصصة لدخول العاملين والمستفيدين، ويُستثنى من ذلك ورش إصلاح المركبات الخفيفة والدراجات الآلية الموجودة داخل مراكز خدمة السيارات.
---
أسقف مانعة للحشرات
----
من الاشتراطات المقترحة السماح بأن تكون واجهة ورش السيارات مفتوحة –بدون أبواب سحاب خارجية– إذا كانت الورشة تقع ضمن مناطق أو مجمعات صناعية مغلقة تمتلك بوابات رئيسية، على أن يتم الإبقاء على أبواب داخلية للمكاتب وغرف التخزين لضمان الأمان والتنظيم.
ويجب أن يكون سقف الورشة مصنوعًا من مواد مقاومة للحريق وغير متأثرة بالرطوبة لمنع إيواء الحشرات والقوارض، مع السماح بتركيب الأسقف المستعارة أو المكشوفة والهياكل الحديدية والألواح المعدنية، شريطة الالتزام بمتطلبات السلامة، ومعالجة الألواح المعدنية أو الهياكل الحديدية بمواد مقاومة للصدأ.
وألزمت الوزارة الورش بتوفير حاجز زيوت لمنع تسربها إلى شبكة الصرف الصحي، مع فحصه كل 3 أشهر على الأقل أو عند الحاجة، وتنظيفه بشكل دوري، وجمع الزيوت المستعملة في خزانات مخصصة قبل التخلص منها عبر شركات إعادة التدوير أو الناقلين المعتمدين.
مقترح من «البلديات» يصنف مواقع الصيانة لـ5 فئات
منطقة انتظار مكيفة بنوافذ زجاجية لعملاء ورش السيارات
13 أغسطس 2025 - 17:02
|
آخر تحديث 13 أغسطس 2025 - 17:02
تابع قناة عكاظ على الواتساب
إبراهيم العلوي (جدة) i_waleeed22@
The Ministry of Municipalities and Housing has proposed new requirements for transportation repair workshops. The draft regulation classifies workshops into five main categories, each with specific requirements that correspond to the nature of their work. These requirements apply to all transportation repair workshops, tire and battery sales and replacement shops, and vehicle care shops.
The first category (A) includes comprehensive maintenance and repair workshops that address all mechanical, electrical, and electronic systems, in addition to bodywork and rust treatment and part machining. Category (B) focuses on light repairs in mechanical and electrical systems and air conditioning. Category (C) specializes in body repair, repainting, and polishing, commonly known as "bodywork." Category (D) is designated for workshops that provide specialized services for specific vehicle parts, such as repairing heat exchangers (radiators), exhaust systems, air suspension, brakes, and installing glass and upholstery. Meanwhile, Category (E) is limited to battery inspection and replacement and decorative fittings, which can be in separate centers or attached to commercial buildings.
Establishing specialized and independent maintenance centers is allowed on commercial streets and in logistics areas, as well as operating workshops within industrial zones, specialized maintenance centers, fuel stations, and service centers.
The municipalities and housing authorities indicated that Category (A) workshops are restricted to locations within industrial zones, while activities in Category (C) are permitted only within industrial zones and specialized maintenance centers.
As for workshops in Categories (B) and (D), they are established within industrial zones, specialized maintenance centers, and fuel stations, while Category (E) is located in industrial zones, on commercial streets, or within fuel stations and specialized maintenance centers.
The project emphasized the commitment of all workshops to the prescribed structural ratios and the provision of required setbacks, adherence to allowed heights, and that the mezzanine area does not exceed 30% of the ground floor area, in addition to complying with approved landscaping regulations.
The ministry set a minimum requirement for each activity, with the workshop area for Category (A) in commercial streets or fuel stations being 100 square meters for each activity unit, while it reaches 2000 square meters in industrial zones for some specialized activities, with specific requirements for bodywork and painting to ensure environmental, visual, and auditory insulation from neighbors.
---
Customer Waiting Area
---
The architectural requirements emphasized the allocation of an air-conditioned waiting area for beneficiaries that allows viewing maintenance work through glass windows, to enhance comfort and transparency in service, with the possibility of relying solely on installing display cameras inside the reception room in case direct visibility is difficult, and ensuring the separation of different activities within the workshop, providing the necessary space for each maintenance section according to specified standards, including mechanical, electrical, bodywork, painting, and tire services, to ensure workflow smoothness and avoid overlap between activities.
The requirements confirmed that the workshop facade must be fully enclosed with entrances and exits for vehicles, and designated doors for the entry of workers and beneficiaries, with the exception of light vehicle and motorcycle repair workshops located within car service centers.
---
Insect-Proof Ceilings
----
Among the proposed requirements is allowing the facade of car workshops to be open—without external sliding doors—if the workshop is located within closed industrial areas or complexes that have main gates, provided that internal doors for offices and storage rooms are maintained to ensure security and organization.
The workshop ceiling must be made of fire-resistant materials that are not affected by humidity to prevent housing insects and rodents, allowing for the installation of suspended or exposed ceilings, iron structures, and metal panels, provided that safety requirements are met, and treating metal panels or iron structures with rust-resistant materials.
The ministry mandated workshops to provide an oil barrier to prevent leakage into the sewage network, with inspections every three months at least or as needed, periodic cleaning, and collecting used oils in designated tanks before disposing of them through recycling companies or approved carriers.
The first category (A) includes comprehensive maintenance and repair workshops that address all mechanical, electrical, and electronic systems, in addition to bodywork and rust treatment and part machining. Category (B) focuses on light repairs in mechanical and electrical systems and air conditioning. Category (C) specializes in body repair, repainting, and polishing, commonly known as "bodywork." Category (D) is designated for workshops that provide specialized services for specific vehicle parts, such as repairing heat exchangers (radiators), exhaust systems, air suspension, brakes, and installing glass and upholstery. Meanwhile, Category (E) is limited to battery inspection and replacement and decorative fittings, which can be in separate centers or attached to commercial buildings.
Establishing specialized and independent maintenance centers is allowed on commercial streets and in logistics areas, as well as operating workshops within industrial zones, specialized maintenance centers, fuel stations, and service centers.
The municipalities and housing authorities indicated that Category (A) workshops are restricted to locations within industrial zones, while activities in Category (C) are permitted only within industrial zones and specialized maintenance centers.
As for workshops in Categories (B) and (D), they are established within industrial zones, specialized maintenance centers, and fuel stations, while Category (E) is located in industrial zones, on commercial streets, or within fuel stations and specialized maintenance centers.
The project emphasized the commitment of all workshops to the prescribed structural ratios and the provision of required setbacks, adherence to allowed heights, and that the mezzanine area does not exceed 30% of the ground floor area, in addition to complying with approved landscaping regulations.
The ministry set a minimum requirement for each activity, with the workshop area for Category (A) in commercial streets or fuel stations being 100 square meters for each activity unit, while it reaches 2000 square meters in industrial zones for some specialized activities, with specific requirements for bodywork and painting to ensure environmental, visual, and auditory insulation from neighbors.
---
Customer Waiting Area
---
The architectural requirements emphasized the allocation of an air-conditioned waiting area for beneficiaries that allows viewing maintenance work through glass windows, to enhance comfort and transparency in service, with the possibility of relying solely on installing display cameras inside the reception room in case direct visibility is difficult, and ensuring the separation of different activities within the workshop, providing the necessary space for each maintenance section according to specified standards, including mechanical, electrical, bodywork, painting, and tire services, to ensure workflow smoothness and avoid overlap between activities.
The requirements confirmed that the workshop facade must be fully enclosed with entrances and exits for vehicles, and designated doors for the entry of workers and beneficiaries, with the exception of light vehicle and motorcycle repair workshops located within car service centers.
---
Insect-Proof Ceilings
----
Among the proposed requirements is allowing the facade of car workshops to be open—without external sliding doors—if the workshop is located within closed industrial areas or complexes that have main gates, provided that internal doors for offices and storage rooms are maintained to ensure security and organization.
The workshop ceiling must be made of fire-resistant materials that are not affected by humidity to prevent housing insects and rodents, allowing for the installation of suspended or exposed ceilings, iron structures, and metal panels, provided that safety requirements are met, and treating metal panels or iron structures with rust-resistant materials.
The ministry mandated workshops to provide an oil barrier to prevent leakage into the sewage network, with inspections every three months at least or as needed, periodic cleaning, and collecting used oils in designated tanks before disposing of them through recycling companies or approved carriers.