أعلنت هيئة الحكومة الرقمية نتائج مؤشر نضج التجربة الرقمية لعام (2025)، حيث بلغ المؤشر نسبة (86.71%) بمستوى «متقدم»، وذلك بعد تقييم شامل لـ (50) منصة رقمية وفق أربعة مناظير رئيسية تضمنت (20) محورًا، شملت رضا المستفيدين، وتجربة المستخدم، والتعامل مع الشكاوى، والتقنيات والأدوات.
وأوضح محافظ هيئة الحكومة الرقمية المهندس أحمد بن محمد الصويان، أن هذه النتائج تعكس التزام الجهات الحكومية بتحسين جودة الخدمات الرقمية وتعزيز رضا المستفيد، ضمن جهود وطنية متكاملة تهدف إلى توفير تجربة رقمية سهلة وآمنة وفعّالة تسهم في رفع جودة الحياة، وتيسير ممارسة الأعمال، وتحقيق كفاءة الأداء الحكومي، مثمنًا دعم خادم الحرمين الشريفين الملك سلمان بن عبدالعزيز آل سعود، وولي عهده الأمين.
وسجل المؤشر هذا العام نموًا مقارنة بعام (2024)، وارتفاعًا في عدد المستفيدين المشاركين إلى أكثر من (374) ألف مستفيد، كما توسع نطاق التقييم ليشمل (50) منصة مقارنة بـ (39) منصة في العام السابق، ما يجسد جهود الجهات الحكومية، وحرصها المستمر على تطوير تجاربها الرقمية.
وأظهرت النتائج تميز أعلى (10) منصات رقمية جميعها حققت مستوى «متقدم»، وجاءت النتائج على النحو الآتي: منصة (أبشر) بنسبة (93.95%)، فيما سجلت منصة (هيئة الزكاة والضريبة والجمارك) نسبة (93.25%)، ومنصة (توكلنا) نسبة (91.89%)، ومنصة (اعتماد) نسبة (91.43%)، وحققت منصة (قوى) نسبة (91.06%)، ومنصة (إحسان) نسبة (90.95%)، وحصلت بوابة (وزارة السياحة) على نسبة (90.78%)، ومنصة (التأمينات الاجتماعية) على نسبة (90.35%)، في حين بلغ تطبيق (صحتي) نسبة (89.71%)، ومنصة (صناعي) نسبة (89.58%).
وجرى التركيز هذا العام على مؤشر فرعي للشمولية الرقمية، الذي حقق نسبة (75.30%) بمستوى «متمكن»، ما يظهر وعي الجهات الحكومية بأهمية تصميم خدمات رقمية تمكن مختلف فئات المجتمع، بمن فيهم الأشخاص ذوو الإعاقة وكبار السن، من استخدامها والاستفادة منها باستقلالية.
يذكر أن هيئة الحكومة الرقمية تعمل على تطوير منهجية مؤشر نضج التجربة الرقمية بشكل سنوي، بما يواكب أبرز التوجهات الحديثة في هذا المجال، ويسهم في ترسيخ ريادة المملكة عالميًا في مسيرة التحول الرقمي، حيث حققت المملكة المركز (الأول) إقليميًا في مؤشر نضج الخدمات الحكومية الإلكترونية والنقالة لعام (2024)، الصادر عن لجنة الأمم المتحدة الاقتصادية والاجتماعية لغرب آسيا (الإسكوا)، والمركز (الرابع) عالميًا، و(الثاني) ضمن دول مجموعة العشرين في مؤشر الخدمات الرقمية، الصادر عن الأمم المتحدة لعام (2024).
The Digital Government Authority announced the results of the Digital Experience Maturity Index for the year (2025), where the index reached a percentage of (86.71%) at an "Advanced" level, following a comprehensive evaluation of (50) digital platforms across four main perspectives that included (20) axes, covering beneficiary satisfaction, user experience, complaint handling, and technologies and tools.
The Governor of the Digital Government Authority, Engineer Ahmed bin Mohammed Al-Suwaiyan, explained that these results reflect the commitment of government entities to improve the quality of digital services and enhance beneficiary satisfaction, as part of integrated national efforts aimed at providing an easy, safe, and effective digital experience that contributes to improving the quality of life, facilitating business practices, and achieving government performance efficiency, appreciating the support of the Custodian of the Two Holy Mosques, King Salman bin Abdulaziz Al Saud, and his trustworthy Crown Prince.
This year, the index recorded growth compared to the year (2024), with an increase in the number of participating beneficiaries to more than (374) thousand beneficiaries. The scope of the evaluation also expanded to include (50) platforms compared to (39) platforms in the previous year, reflecting the efforts of government entities and their continuous commitment to developing their digital experiences.
The results showed that the top (10) digital platforms all achieved an "Advanced" level, with the results as follows: the (Absher) platform at (93.95%), the (Zakat, Tax, and Customs Authority) platform at (93.25%), the (Tawakkalna) platform at (91.89%), the (Etimad) platform at (91.43%), the (Qiwa) platform at (91.06%), the (Ehsan) platform at (90.95%), the (Ministry of Tourism) portal at (90.78%), the (Social Insurance) platform at (90.35%), while the (Sehati) application reached (89.71%), and the (Sina'i) platform at (89.58%).
This year, there was a focus on a sub-index for digital inclusivity, which achieved a percentage of (75.30%) at a "Capable" level, demonstrating the awareness of government entities regarding the importance of designing digital services that enable various segments of society, including people with disabilities and the elderly, to use and benefit from them independently.
It is worth mentioning that the Digital Government Authority is working on developing the methodology of the Digital Experience Maturity Index annually, keeping pace with the latest trends in this field, and contributing to establishing the Kingdom's global leadership in the digital transformation journey. The Kingdom achieved the (first) regional position in the Electronic and Mobile Government Services Maturity Index for the year (2024), issued by the United Nations Economic and Social Commission for Western Asia (ESCWA), and the (fourth) position globally, and (second) among the G20 countries in the Digital Services Index, issued by the United Nations for the year (2024).