نظّمت الهيئة السعودية للبيانات والذكاء الاصطناعي (سدايا) أكثر من 60 لقاء تعريفيا لأكثر من 100 جهة حكومية في ثماني مناطق، بهدف شرح آلية إضافة وتفعيل الخدمات الحكومية عبر التطبيق الوطني الشامل «توكلنا» الذي يُعد أحد الحلول الوطنية المبتكرة التي أحدثت أثرا ملموسا في الوصول حاليا إلى أكثر من 1000 خدمة عبر تطبيق واحد بكل سلاسة وموثوقية.
ويجسّد التطبيق الوطني الشامل «توكلنا» تطلعات ولي العهد رئيس مجلس الوزراء الأمير محمد بن سلمان، في فتح آفاق جديدة في الخدمات الحكومية الرقمية لإثراء تجربة المواطن والمقيم والزائر للمملكة من خلال تقديم خدمات رقمية موحدة تتصف بالأمان والثقة.
وشارك في اللقاءات عدد من مسؤولي وممثلي القطاعات الحيوية والتنموية في المملكة، إضافة إلى أكثر من 350 مطورا ومهندسا تقنيا من الكوادر الوطنية، جرت في ثماني مناطق مختلفة بالمملكة، لضمان وصول الدعم الفني والتأهيلي لجميع الجهات، وأسهمت هذه اللقاءات في تطوير وإطلاق أكثر من 500 خدمة جديدة داخل تطبيق «توكلنا».
ومن المقرر استمرار عقد هذه اللقاءات لتشمل باقي الجهات الحكومية في مختلف مناطق المملكة لتُوَضَّح أبعاد أهمية التطبيق الوطني الشامل «توكلنا» وما يحظى به من قدرات متقدمة على التطوير المستمر والمرونة الرقمية العالية التي سهلت على الجهات الحكومية إضافة خدماتها الجديدة للمواطنين والمقيمين والزوار على حدٍ سواء، لدعم الجهود الوطنية في تعزيز جودة الحياة ورفع كفاءة الخدمات الحكومية بما ينعكس على رفع مستوى رضى المستفيدين.
ويتيح التطبيق تجربة رقمية فريدة من نوعها تتمثل في إمكانية استعراض أكثر من 350 نوعا من البطاقات الرسمية التي تمنحها الجهات الحكومية لمستفيديها بمختلف فئاتهم العمرية بما في ذلك بطاقات المتقاعدين، والضمان، ومن هم على رأس العمل، والبطاقات الخدمية المتعلقة بمقتنيات المستفيد مثل: الرخصة، والاستمارة، وغيرها.
كما يتيح إمكانية الدخول على الخدمات من جميع الدول حول العالم وبسبع لغات لتبين مدى ما وصل إليه التطبيق في مرحلته الحالية من قدرات تقنية متقدمة يضاهي فيها مستوى التطبيقات الإقليمية والدولية المماثلة علما بأن تطبيق توكلنا يواصل جهوده التطويرية ليكون التطبيق الأبرز في العالم بمستوى وعدد خدماته، ويدعم التوجه الوطني في تحقيق الارتقاء بالمملكة إلى الريادة ضمن الاقتصادات القائمة على البيانات والذكاء الاصطناعي.
The Saudi Data and Artificial Intelligence Authority (SDAIA) organized more than 60 introductory meetings for over 100 government entities across eight regions, aimed at explaining the mechanism for adding and activating government services through the comprehensive national application "Tawakkalna," which is considered one of the innovative national solutions that have made a tangible impact in currently accessing more than 1000 services through a single application with ease and reliability.
The comprehensive national application "Tawakkalna" embodies the aspirations of Crown Prince and Prime Minister Mohammed bin Salman in opening new horizons in digital government services to enrich the experience of citizens, residents, and visitors to the Kingdom by providing unified digital services characterized by security and trust.
Several officials and representatives from vital and developmental sectors in the Kingdom participated in the meetings, in addition to more than 350 developers and technical engineers from national cadres. These meetings took place in eight different regions of the Kingdom to ensure the availability of technical and qualifying support to all entities, and these meetings contributed to the development and launch of more than 500 new services within the "Tawakkalna" application.
These meetings are set to continue to include other government entities in various regions of the Kingdom to clarify the dimensions of the importance of the comprehensive national application "Tawakkalna" and the advanced capabilities it possesses for continuous development and high digital flexibility, which has facilitated government entities in adding their new services for citizens, residents, and visitors alike, to support national efforts in enhancing the quality of life and improving the efficiency of government services, reflecting positively on increasing the satisfaction level of beneficiaries.
The application offers a unique digital experience that allows users to view more than 350 types of official cards issued by government entities for their beneficiaries across various age groups, including cards for retirees, social security, those currently employed, and service cards related to beneficiaries' possessions such as licenses, forms, and others.
It also enables access to services from all countries around the world in seven languages, showcasing the advanced technical capabilities the application has reached in its current phase, comparable to the level of similar regional and international applications. It is worth noting that the Tawakkalna application continues its developmental efforts to become the most prominent application in the world in terms of the level and number of its services, supporting the national direction to elevate the Kingdom to leadership among data-driven and artificial intelligence-based economies.