قضت محكمة استئناف اتحادية بإلغاء عدد من الرسوم الجمركية التي فرضتها إدارة الرئيس الأمريكي دونالد ترمب؛ ما يفتح الباب أمام احتمال استرداد الشركات لمليارات الدولارات دُفعت خلال سنوات الحرب التجارية.
القرار القضائي، الذي علّق العمل بالتعريفات حتى 14 أكتوبر القادم، أثار حالة من الترقب والارتباك داخل قطاع الشحن وسلاسل التوريد، وسط غموض بشأن مصير تلك الرسوم التي جمعتها الحكومة الفيدرالية، والتي تجاوزت 142 مليار دولار منذ بداية السنة المالية الحالية.
ورغم أن الحكم القضائي يُعد انتكاسة قانونية واضحة، إلا أن الشركات لم تلمس أي تغييرات فعلية حتى الآن. وقال نائب رئيس سلسلة التوريد في إحدى الشركات بول براشير: «نسمع شيئاً يُذكر، ولم نشهد أي تحولات ملموسة»، بحسب ما ذكره لشبكة «CNBC».
من جهته أعرب وزير الخزانة سكوت بيسنت عن ثقته بأن المحكمة ستؤيد استخدام قانون الطوارئ لعام 1977 لتبرير فرض الرسوم، بينما أعلن ترمب أنه سيطلب «حكماً عاجلاً».
لكن حتى في حال تأييد المحكمة للحكم، تبقى آلية استرداد الرسوم غير واضحة. هل ستُعاد تلقائياً؟ أم سيُطلب من الشركات تقديم طلبات فردية؟ بحسب رئيس قسم الشحن العالمي في «سي إتش روبنسون» مايك شورت، فإن السيناريو الثاني سيضاعف العبء على فرق الجمارك، ويُربك المستوردين.
محكمة تلغي رسوم ترمب الجمركية.. 142 مليار دولار على المحك
3 سبتمبر 2025 - 16:49
|
آخر تحديث 3 سبتمبر 2025 - 16:49
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (واشنطن)
A federal appeals court has ruled to overturn several tariffs imposed by the administration of President Donald Trump, opening the door to the possibility of companies recovering billions of dollars paid during the years of the trade war.
The court ruling, which has suspended the tariffs until October 14, raised a state of anticipation and confusion within the shipping and supply chain sectors, amid uncertainty about the fate of those tariffs collected by the federal government, which have exceeded $142 billion since the beginning of the current fiscal year.
Although the court ruling is a clear legal setback, companies have not yet seen any actual changes. Paul Brasher, Vice President of Supply Chain at one company, stated, "We hear something being mentioned, but we haven't witnessed any tangible shifts," according to what he told CNBC.
For his part, Treasury Secretary Scott Pruitt expressed confidence that the court would uphold the use of the Emergency Act of 1977 to justify the imposition of tariffs, while Trump announced that he would seek an "urgent ruling."
However, even if the court supports the ruling, the mechanism for refunding the tariffs remains unclear. Will they be refunded automatically? Or will companies be required to submit individual requests? According to Mike Short, Head of Global Shipping at CH Robinson, the second scenario would double the burden on customs teams and confuse importers.
The court ruling, which has suspended the tariffs until October 14, raised a state of anticipation and confusion within the shipping and supply chain sectors, amid uncertainty about the fate of those tariffs collected by the federal government, which have exceeded $142 billion since the beginning of the current fiscal year.
Although the court ruling is a clear legal setback, companies have not yet seen any actual changes. Paul Brasher, Vice President of Supply Chain at one company, stated, "We hear something being mentioned, but we haven't witnessed any tangible shifts," according to what he told CNBC.
For his part, Treasury Secretary Scott Pruitt expressed confidence that the court would uphold the use of the Emergency Act of 1977 to justify the imposition of tariffs, while Trump announced that he would seek an "urgent ruling."
However, even if the court supports the ruling, the mechanism for refunding the tariffs remains unclear. Will they be refunded automatically? Or will companies be required to submit individual requests? According to Mike Short, Head of Global Shipping at CH Robinson, the second scenario would double the burden on customs teams and confuse importers.
