أعلنت إدارة الرئيس الأمريكي دونالد ترمب أنها ستتخذ سلسلة من الإجراءات ضد المكسيك بسبب قرارات الحكومة المكسيكية إلغاء بعض مواعيد رحلات شركات الطيران الأمريكية وإجبار شركات الشحن الأمريكية على نقل عملياتها إلى مدينة مكسيكو.
وقال وزير النقل الأمريكي شون دافي، في بيان: «الوزارة قد ترفض طلبات الرحلات الجوية من المكسيك إذا لم تُعالج الحكومة مخاوف الولايات المتحدة بشأن القرارات المتخذة في عامي 2022 و2023».
كما تقترح الوزارة رفع الحصانة من مكافحة الاحتكار عن مشروع دلتا إيرلاينز المشترك مع إيرومكسيكو لمعالجة قضايا المنافسة في السوق.
وقالت وزارة النقل: «المكسيك لم تلتزم باتفاقية النقل الجوي الثنائية منذ عام 2022، عندما ألغت فجأةً مواعيد محددة، ثم أجبرت شركات الشحن الأمريكية على نقل عملياتها في عام 2023».
وقال دافي إن من المتوقع أن تسمح المكسيك بالبناء لتخفيف الازدحام في مطار بينيتو خواريز الدولي في مدينة مكسيكو سيتي، لكن هذا لم يتحقق بعد ثلاث سنوات.
وأضافت الوزارة: «من خلال تقييد الفتحات وإلزام جميع عمليات الشحن بالخروج من المكسيك، فإن المكسيك قد أخلت بوعدها، وأحدثت اضطراباً في السوق، وتركت الشركات الأمريكية تتحمل ملايين الدولارات من التكاليف المتزايدة».
وأصدرت وزارة النقل مجموعة من الأوامر التي تلزم شركات الطيران المكسيكية بتقديم جداول إلى الوزارة لجميع عملياتها في الولايات المتحدة، التي تتطلب الحصول على موافقة أمريكية مسبقة قبل تشغيل أي رحلات طيران مستأجرة لطائرات ركاب أو شحن كبيرة من الولايات المتحدة أو إليها.
بسبب إلغاء رحلات طيران.. أمريكا تتخذ سلسلة إجراءات ضد المكسيك
19 يوليو 2025 - 22:11
|
آخر تحديث 19 يوليو 2025 - 22:11
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (واشنطن)
The administration of U.S. President Donald Trump announced that it would take a series of actions against Mexico due to the Mexican government's decisions to cancel certain flight schedules of American airlines and to force American shipping companies to move their operations to Mexico City.
U.S. Transportation Secretary Sean Duffy stated in a statement: "The department may deny flight requests from Mexico if the government does not address the United States' concerns regarding the decisions made in 2022 and 2023."
The department also proposes lifting antitrust immunity from the Delta Airlines joint venture with Aeromexico to address competition issues in the market.
The Department of Transportation said: "Mexico has not adhered to the bilateral air transport agreement since 2022, when it suddenly canceled specific schedules, then forced American shipping companies to move their operations in 2023."
Duffy noted that Mexico is expected to allow construction to alleviate congestion at Benito Juárez International Airport in Mexico City, but this has not materialized after three years.
The department added: "By restricting slots and requiring all shipping operations to exit Mexico, Mexico has broken its promise, disrupted the market, and left American companies bearing millions of dollars in increased costs."
The Department of Transportation issued a set of orders requiring Mexican airlines to submit schedules to the department for all their operations in the United States, which require prior U.S. approval before operating any charter flights for large passenger or cargo planes to or from the United States.
U.S. Transportation Secretary Sean Duffy stated in a statement: "The department may deny flight requests from Mexico if the government does not address the United States' concerns regarding the decisions made in 2022 and 2023."
The department also proposes lifting antitrust immunity from the Delta Airlines joint venture with Aeromexico to address competition issues in the market.
The Department of Transportation said: "Mexico has not adhered to the bilateral air transport agreement since 2022, when it suddenly canceled specific schedules, then forced American shipping companies to move their operations in 2023."
Duffy noted that Mexico is expected to allow construction to alleviate congestion at Benito Juárez International Airport in Mexico City, but this has not materialized after three years.
The department added: "By restricting slots and requiring all shipping operations to exit Mexico, Mexico has broken its promise, disrupted the market, and left American companies bearing millions of dollars in increased costs."
The Department of Transportation issued a set of orders requiring Mexican airlines to submit schedules to the department for all their operations in the United States, which require prior U.S. approval before operating any charter flights for large passenger or cargo planes to or from the United States.