تتعرض حفلات النجمتين العالميتين شاكيرا وبيونسيه في ملعب «ميتلايف» بولاية نيوجيرسي لخطر التعطيل بسبب إضراب محتمل لمهندسي القطارات في شركة «نيوجيرسي ترانزيت»، والذي يبدأ فعلياً في منتصف ليل الجمعة.
ويهدد إضراب مهندسي القطارات الأول من نوعه منذ عام 1983، بإغراق الجسور والأنفاق المؤدية إلى الملعب، بما في ذلك نفق لينكولن، بازدحام مروري خانق، مما يعرقل وصول عشرات الآلاف من عشاق النجمتين إلى الحفلات المقررة، ويتسبب في أزمة مرورية خانقة بالولاية الأمريكية.
وأعلنت «نيوجيرسي ترانزيت» إلغاء خدمات القطارات والحافلات إلى ملعب ميتلايف لحفلتي شاكيرا يومي 15 و16 مايو، ولا يزال مصير النقل العام لحفلات بيونسيه الخمس المقررة بين 22 و29 مايو غير مؤكد، ومع توقعات بحضور أكثر من 50,000 شخص لكل حفلة، حذرت إدارة الملعب من تأخيرات تصل إلى ساعتين في خدمات النقل التشاركي مثل أوبر وليفت، إلى جانب ارتفاع أسعار هذه الخدمات بسبب الطلب المتزايد.
خلفية معلوماتية عن القضية
يأتي الإضراب نتيجة نزاع مستمر بين «نيوجيرسي ترانزيت» ونقابة مهندسي القطارات، التي تمثل 450 مهندساً، ورفض 87% من أعضاء النقابة اتفاقية مبدئية كانت ستمنحهم أول زيادة في الأجور منذ 2019، مطالبين بزيادة متوسط الأجر إلى 171,000 دولار سنويا بحلول 2029، بينما عرضت الشركة متوسط أجر 172,000 دولار سنوياً، لكن النقابة رفعت طلباتها لاحقاً إلى 220,000 دولار، مما سبب انهيار المفاوضات.
ويؤثر الإضراب على حوالى 350,000 راكب يومي يعتمدون على «نيوجيرسي ترانزيت»، ثالث أكبر شبكة نقل بالسكك الحديدية في الولايات المتحدة، والتي تربط نيوجيرسي بنيويورك، ومع توقف القطارات، يضطر الركاب إلى استخدام السيارات، مما يزيد الضغط على الطرق السريعة مثل طريق نيوجيرسي السريع ونفق لينكولن، بالإضافة إلى رسوم ازدحام تصل إلى 9 دولارات للدخول إلى مانهاتن.
وتعد حفلات شاكيرا وبيونسيه، من أكبر الفعاليات الموسيقية لهذا العام في المنطقة، وتعتمد بشكل كبير على النقل العام، وفي السابق، نقلت «نيوجيرسي ترانزيت» 80,000 معجب لحفلات تايلور سويفت في ميتلايف عام 2023، مما يبرز أهمية القطارات في إدارة الحشود، وأعلنت إدارة الملعب عن بدائل محدودة، مثل حافلات من محطة بورت أوثوريتي في نيويورك، لكن هذه الخدمة تتطلب الحجز المسبق ولا تكفي لاستيعاب الحشود الضخمة.
The concerts of global stars Shakira and Beyoncé at MetLife Stadium in New Jersey are at risk of being disrupted due to a potential strike by train engineers at New Jersey Transit, which is set to officially begin at midnight on Friday.
The strike, the first of its kind since 1983, threatens to inundate the bridges and tunnels leading to the stadium, including the Lincoln Tunnel, with severe traffic congestion, hindering tens of thousands of fans from reaching the scheduled concerts and causing a traffic crisis in the state.
New Jersey Transit announced the cancellation of train and bus services to MetLife Stadium for Shakira's concerts on May 15 and 16, while the fate of public transportation for Beyoncé's five scheduled concerts between May 22 and 29 remains uncertain. With expectations of over 50,000 attendees for each concert, stadium management warned of delays of up to two hours in rideshare services like Uber and Lyft, along with increased prices for these services due to rising demand.
Background information on the issue
The strike comes as a result of an ongoing dispute between New Jersey Transit and the train engineers' union, which represents 450 engineers. 87% of union members rejected a preliminary agreement that would have granted them their first wage increase since 2019, demanding an average salary increase to $171,000 annually by 2029, while the company offered an average salary of $172,000 per year. However, the union later raised its demands to $220,000, causing negotiations to collapse.
The strike affects about 350,000 daily riders who rely on New Jersey Transit, the third-largest rail network in the United States, which connects New Jersey to New York. With trains halted, passengers are forced to use cars, increasing pressure on highways such as the New Jersey Turnpike and the Lincoln Tunnel, in addition to congestion fees of up to $9 for entering Manhattan.
Shakira and Beyoncé's concerts are among the largest musical events of the year in the area and heavily rely on public transportation. Previously, New Jersey Transit transported 80,000 fans for Taylor Swift's concerts at MetLife in 2023, highlighting the importance of trains in managing crowds. The stadium management announced limited alternatives, such as buses from the Port Authority station in New York, but this service requires advance booking and is insufficient to accommodate the massive crowds.