تابع قناة عكاظ على الواتساب
إن أية نقاش حول كيفية مساهمة الوعي التاريخي الجمعي في تعزيز الهوية الوطنية وبناء شعور مجتمعي متماسك، لابد أن يتناول العلاقة الجدلية بين التاريخ والذاكرة. فإذا كان القيام بالتاريخ يمثل ممارسة فكرية تتضمن بناء سرديات زمنية، وصياغة خطوط تفسيرية، وجمع الأدلة، وتكوين تراث مكاني، فإن ذلك يعني أيضًا أنه ممارسة نفسية أو نمط تعلم يتضمن الاستذكار، والتعرف، والتأويل، وبالطبع توظيف الخيال. هذه العملية ترتبط بالأبستمولوجيا، حيث يسعى المؤرخون إلى إنتاج المعرفة، ومن ثم يصبح من الضروري ألا نسأل فقط «عما يتم تذكره»، بل «كيف يتم تذكره»؟ فالتاريخ والذاكرة يشكلان نقطة التقاء بين البراغماتية والدلالة، أو بين الموضوعية والذاتية، وبالتالي فإن تنمية الوعي التاريخي كجزء من الهوية الوطنية لا يمكن فصلها عن التفاعل المتشابك بين المعلومات التاريخية والعمليات الإدراكية واللغوية.
ولكي نحدد معنى هذا الوعي، يمكن النظر إلى شرح أستاذ التاريخ والفلسفة الألماني يورن روسن (نقلاً عن مقال «الوعي التاريخي: النظرية والممارسة» لـ آنا كلارك وكارلا بيك) بأنه «يفسر الماضي بغرض فهم الحاضر واستشراف المستقبل»، ويشمل كل طرق التفكير في الماضي من «الدراسات التاريخية» إلى «استخدام ووظيفة التاريخ في الحياة الخاصة والعامة». ونلاحظ أثر ذلك عمليًا في فهم متعدد الأزمنة للذات يتجسد في شعار «عزنا بطبعنا»، الذي من معانيه «الانتماء الغريزي»؛ ذلك الشعور المتجذر في النفس، والذي لا يكتسب معناه واتجاهه -في تقديري- إلا عبر الوعي التاريخي. فالوعي يتطلب أولًا القدرة على إدراك الماضي، وهو ما يعني ضمنًا التوجه نحو الداخل/الذات. وتبدأ هذه العملية على المستوى الفردي، ثم تتحول إلى فعل جماعي، مما يضع نمو الوعي التاريخي وتطوره ضمن مجالات الفلسفة وعلم النفس والتأمل الذاتي وفينومينولوجيا الذاكرة. وهذا قد يفسر كيف تكون تعابير مثل «الحمد لله على نعمة السعودية» و«عزنا بطبعنا» بمثابة صياغة أخلاقية لمسؤولية مشبعة بالذاكرة التاريخية. فالدولة لا تمتلك ذاكرة ذاتية، بل تبنى ذاكرتها عبر السرديات الوطنية والمؤسسات التعليمية والثقافية والمواقع الأثرية والمتاحف والمناسبات الوطنية. «من دون ذاكرة للماضي، لا وجود للتاريخ» _ بول ريكور في كتابه «الذاكرة والتاريخ والنسيان». تبدأ قصة الوحدة الحديثة في الجزيرة العربية مع ظهور الدولة السعودية في القرن الثاني عشر الهجري/الثامن عشر الميلادي. وعلى الرغم من أنها كانت تاريخيًا تذهب وتعود، فإنها ترسخت في نهاية المطاف بنجاح مع توحيد المملكة العربية السعودية بقيادة الملك عبدالعزيز عام 1351هـ/1932؛ ونتج عنها وهوية وانتماء راسخين. لقد كانت مهمة شاقة في ظل الانقسام والتشتت، واستثنائية بإنجازاتها وبصمود قائدها وثقة الشعب بمشروعه. ففي النصف الأول من القرن العشرين كانت معارك الوطن تأسيسية وعسكرية، ومنذ النصف الثاني أصبحت ثقافية وفكرية وتنموية على كافة المستويات. وبينما كانت الأولى «التحصين الداخلي» وإفشال مخططات الأعداء والقوى الاستعمارية، أصبحت الثانية مع الذات، لتكريم التضحيات. لقد أصبحت في ذاكرة السعوديين محفورةً وفي مسيرتهم دليلًا؛ إذ جعلتهم يستشعرون قيمة أرضهم وتماسكهم وإرثهم والأعمق من ذلك استكشاف إمكانياتهم، وبالتالي دورهم. وبالفهم على هذا النحو، يعزز الوعي التاريخي مفاهيم الانتماء والوحدة وفي الوقت ذاته يرسخ المسؤولية. إن وعي السعوديين بتاريخهم وبمسؤولية أمن وطنهم ورؤيته في مكانة متقدمة، ليس مختزلًا في مناسبة بعينها، فهو يتجلى في ممارساتهم اليومية من مواقف ومشاعر وإنجازات؛ وأينما كانوا. فلقد شاهدته عن كثب، على سبيل المثال، في روح الفعاليات واللقاءات التي ينظمها نادي الطلبة السعودي في مدينة برايتون البريطانية، في خضم مهمة العمل التطوعي النبيلة. تغيرت الأسماء، لكن الرسالة راسخة: خدمة أبناء الوطن، وإبراز تاريخ وهوية وإنجازات بلادنا بما في ذلك التمثيل الوطني المشرف في المحافل العلمية. والرسالة ذاتها، بطبيعة الحال، توجه مهام جميع بقية الأندية الطلابية في بلد الابتعاث، ويحملها المبتعثون عمومًا، وتدعمها بفاعلية الملحقية الثقافية والسفارة. وعلى هذا الأساس، من الآمن القول إن الهوية والانتماء لم يتعمقا بسبب رفاهية العصر (دورها ثانوي) فحسب، وإنما ثمرة الثقة المتبادلة بين الشعب وقيادته، وإرث الجزيرة العربية «العظيم»: حضارتها وثقافتها وقيمها وكذلك احتضان الأماكن المقدسة وشرف مسؤولياتها. فقد تم إنعاش أو بعث «المعنى» و«الوعي» لهذا الإرث في الذاكرة الوطنية، بوضوح وبشكل لا لبس فيه، من خلال المشروع الوطني الكبير منذ توحيد المملكة حتى وقتنا المعاصر. وبالفهم على هذا النحو، تبرز قوة التاريخ والوعي به في تشكيل الحاضر وتذكرنا بدوره في عالم يشهد تقلبات لا تكاد تعرف السكون، فضلًا عن قيمته في تفنيد «السردية الهدامة» التي ينتهجها الأعداء. إن التفاعل مع اليوم الوطني هو قصة الذاكرة والتاريخ، لكنه قصة السرد والوعي؛ إنه قصة التماسك المجتمعي، لكنه قصة التمثيل البناء؛ إنه تسليط الضوء على تاريخ عظيم لوطن نشأ ونهض بسواعد وبفكر أبنائه وبموارده.
Any discussion about how collective historical consciousness contributes to enhancing national identity and building a cohesive community feeling must address the dialectical relationship between history and memory. If doing history represents an intellectual practice that involves constructing temporal narratives, formulating interpretive lines, gathering evidence, and forming a spatial heritage, it also means that it is a psychological practice or a mode of learning that includes recall, recognition, interpretation, and, of course, the employment of imagination. This process is linked to epistemology, where historians strive to produce knowledge, and thus it becomes essential not only to ask "what is remembered," but "how is it remembered?" History and memory form a point of convergence between pragmatism and significance, or between objectivity and subjectivity, and therefore the development of historical consciousness as part of national identity cannot be separated from the intertwined interaction between historical information and cognitive and linguistic processes.
To define the meaning of this consciousness, we can refer to the explanation of German historian and philosopher Jörn Rüsen (as cited in the article "Historical Consciousness: Theory and Practice" by Anna Clark and Carla Beck), which states that it "interprets the past in order to understand the present and anticipate the future," encompassing all ways of thinking about the past from "historical studies" to "the use and function of history in private and public life." We can observe the practical effect of this in a multi-temporal understanding of the self, embodied in the slogan "Our pride is in our nature," which implies "instinctive belonging"; that deeply rooted feeling within the self, which, in my opinion, only gains its meaning and direction through historical consciousness. Consciousness first requires the ability to perceive the past, which implicitly means turning inward/self. This process begins at the individual level and then transforms into a collective action, placing the growth and development of historical consciousness within the realms of philosophy, psychology, self-reflection, and the phenomenology of memory. This may explain how expressions like "Thank God for the blessing of Saudi Arabia" and "Our pride is in our nature" serve as a moral formulation of a responsibility saturated with historical memory. The state does not possess a self-memory; rather, it builds its memory through national narratives, educational and cultural institutions, archaeological sites, museums, and national events. "Without a memory of the past, there is no existence of history" - Paul Ricoeur in his book "Memory, History, and Forgetting." The story of modern unity in the Arabian Peninsula begins with the emergence of the Saudi state in the 12th Hijri century/18th Gregorian century. Although it historically ebbed and flowed, it ultimately solidified successfully with the unification of the Kingdom of Saudi Arabia under King Abdulaziz in 1351 AH/1932; resulting in a firm identity and belonging. It was a daunting task amidst division and dispersion, and exceptional in its achievements, resilience of its leader, and the trust of the people in his project. In the first half of the 20th century, the battles for the homeland were foundational and military, while in the second half, they became cultural, intellectual, and developmental at all levels. While the former was about "internal fortification" and thwarting the plans of enemies and colonial powers, the latter became with the self, to honor sacrifices. It became etched in the memory of Saudis and a guide in their journey; making them feel the value of their land, their cohesion, their heritage, and deeper than that, exploring their potentials, and thus their role. Understood in this way, historical consciousness reinforces concepts of belonging and unity while simultaneously solidifying responsibility. The awareness of Saudis of their history and their responsibility for the security of their homeland and its vision in a prominent position is not confined to a specific occasion; it manifests in their daily practices of attitudes, feelings, and achievements, wherever they are. I have witnessed it closely, for example, in the spirit of the events and gatherings organized by the Saudi Student Club in Brighton, UK, amidst the noble mission of volunteer work. The names have changed, but the message remains steadfast: serving the sons of the homeland, highlighting the history, identity, and achievements of our country, including honorable national representation in scientific forums. The same message, of course, directs the tasks of all other student clubs in the host country, carried by the expatriates in general, and effectively supported by the cultural attaché and the embassy. On this basis, it is safe to say that identity and belonging have not deepened merely due to the comforts of the era (its role is secondary), but rather as a result of the mutual trust between the people and their leadership, and the "great" heritage of the Arabian Peninsula: its civilization, culture, and values, as well as the embrace of sacred places and the honor of their responsibilities. The "meaning" and "awareness" of this heritage have been revived or resurrected in the national memory, clearly and unequivocally, through the grand national project since the unification of the Kingdom to our contemporary time. Understood in this way, the power of history and awareness of it emerges in shaping the present and reminds us of its role in a world witnessing upheavals that hardly know stillness, as well as its value in refuting the "destructive narrative" pursued by enemies. The interaction with the National Day is a story of memory and history, but it is a story of narrative and consciousness; it is a story of community cohesion, but it is a story of constructive representation; it is shining a light on the great history of a homeland that arose and thrived through the efforts and thoughts of its sons and its resources.