الحياة أثمن من أن تُختزل في صورة، أو تقيّم بتفاعل، أو تُعاش بعين الآخرين فلنعش لذواتنا قبل أن نعيش للناس، ولنجعل الإبهار انعكاساً لحقيقتنا، لا قناعاً نرتديه في كل مناسبة.
في زمنٍ تتسارع فيه الصور وتتصارع فيه الأصوات؛ أصبح «الإبهار» عملة رائجة يتسابق الناس لامتلاكها، لا من أجل ذواتهم، بل لإقناع الآخرين أنهم يستحقون نظرة إعجاب، أو تفاعلاً إلكترونياً، أو حتى مجرد لحظة اهتمام.
منذ فجر التاريخ، سعى الإنسان لإثبات نفسه. لكن هذا السعي تطور بشكل لافت في العصر الحديث، إذ بات كثيرون لا يعيشون لأنفسهم، بل لأعين الآخرين. انتقل مفهوم «النجاح» من الرضا الذاتي والإنجاز الحقيقي إلى عدد الإعجابات، وعدد المتابعين، وإبهار الجمهور بأي وسيلة، مهما كانت سطحية أو مصطنعة.
نرى هذا بوضوح في مواقع التواصل الاجتماعي؛ حيث تتحول لحظة الإفطار البسيط إلى جلسة تصوير احترافية، وتتحول العطلة العائلية إلى عرضٍ سينمائي، وتتحول المشاعر إلى منشوراتٍ مُنمقة لا تُعبّر غالباً إلا عن رغبة في لفت الأنظار. فالإبهار هنا لم يعد هدفاً لإلهام الناس، بل وسيلة لتغذية (الأنا)، حتى لو كان الثمن فقدان الأصالة.
المؤلم أن هذا السعي المستميت خلف الإبهار أفرغ الحياة من محتواها. فالإنسان الذي يركض طوال الوقت خلف إعجاب الآخرين، غالباً ما ينسى أن يسأل نفسه: هل أنا سعيد؟، هل هذا ما أريده حقّاً؟، هل هذا النجاح حقيقي أم مزيف؟
ما بين وهج الإبهار وحقيقة الذات، يضيع الكثيرون.. يعيشون حياة تُشبه واجهات المحلات؛ جميلة من الخارج، خاوية من الداخل.. ينفقون الوقت والمال والجهد لإقناع الناس، متناسين أن معظم الناس مشغولون بإبهار غيرهم أيضاً.
لا عيب في الطموح، ولا بأس من مشاركة الإنجاز أو الفرح. لكن الإبهار يجب أن يكون نتيجة حقيقية للتميّز، لا غاية خالية من العمق.
الحياة أثمن من اختزالها في صورة.. «الإبهار» أنموذجاً
3 يوليو 2025 - 03:31
|
آخر تحديث 3 يوليو 2025 - 03:31
تابع قناة عكاظ على الواتساب
نزار العلي أبوالزعيم
nezar1900@
إعلامي وكاتب صحفي
Life is too precious to be reduced to an image, evaluated by interactions, or lived through the eyes of others. Let us live for ourselves before we live for others, and let us make the awe a reflection of our truth, not a mask we wear on every occasion.
In a time where images accelerate and voices clash; "awe" has become a popular currency that people race to possess, not for themselves, but to convince others that they deserve a glance of admiration, an electronic interaction, or even just a moment of attention.
Since the dawn of history, humans have sought to prove themselves. However, this pursuit has evolved remarkably in modern times, as many no longer live for themselves, but for the eyes of others. The concept of "success" has shifted from self-satisfaction and real achievement to the number of likes, the number of followers, and dazzling the audience by any means, no matter how superficial or artificial.
We see this clearly on social media; where a simple breakfast moment turns into a professional photo shoot, a family vacation becomes a cinematic display, and emotions are transformed into polished posts that often express nothing but a desire to attract attention. Here, awe is no longer a goal to inspire people, but a means to feed the ego, even at the cost of losing authenticity.
It is painful that this relentless pursuit of awe has emptied life of its content. The person who is constantly chasing the admiration of others often forgets to ask themselves: Am I happy? Is this what I truly want? Is this success real or fake?
Between the glow of awe and the truth of the self, many get lost... living a life that resembles shop windows; beautiful on the outside, empty on the inside... spending time, money, and effort to convince people, forgetting that most people are busy trying to impress others as well.
There is no shame in ambition, and it is fine to share achievements or joy. But awe should be a genuine result of excellence, not a goal devoid of depth.
In a time where images accelerate and voices clash; "awe" has become a popular currency that people race to possess, not for themselves, but to convince others that they deserve a glance of admiration, an electronic interaction, or even just a moment of attention.
Since the dawn of history, humans have sought to prove themselves. However, this pursuit has evolved remarkably in modern times, as many no longer live for themselves, but for the eyes of others. The concept of "success" has shifted from self-satisfaction and real achievement to the number of likes, the number of followers, and dazzling the audience by any means, no matter how superficial or artificial.
We see this clearly on social media; where a simple breakfast moment turns into a professional photo shoot, a family vacation becomes a cinematic display, and emotions are transformed into polished posts that often express nothing but a desire to attract attention. Here, awe is no longer a goal to inspire people, but a means to feed the ego, even at the cost of losing authenticity.
It is painful that this relentless pursuit of awe has emptied life of its content. The person who is constantly chasing the admiration of others often forgets to ask themselves: Am I happy? Is this what I truly want? Is this success real or fake?
Between the glow of awe and the truth of the self, many get lost... living a life that resembles shop windows; beautiful on the outside, empty on the inside... spending time, money, and effort to convince people, forgetting that most people are busy trying to impress others as well.
There is no shame in ambition, and it is fine to share achievements or joy. But awe should be a genuine result of excellence, not a goal devoid of depth.


