«وأذِّن في الناس بالحج يأتوك رجالاً وعلى كل ضامر يأتين من كل فج عميق»..
هكذا بدأت القصة، بنداء من السماء، واستجابة من الأرض، وجعل الله البيت مثابة للناس وأمناً، فصار الحج فريضة، والخدمة فيه شرفاً، والعناية بالحاج قربى لا تُضاهى.. هذه ليست كلمات مجازية، بل حقيقة راسخة تعيشها المملكة العربية السعودية عاماً بعد عام، جيلاً بعد جيل، قيادة وشعباً، أمناً وصحة، متطوعين ومسؤولين، حتى أصبح موسم الحج لوحة إنسانية مقدسة تتحرك فيها ملايين القلوب، ويقف خلفها وطن بكامله.
إن خدمة الحجيج ليست عند السعوديين «مهمة موسمية»، بل هي عهد وطني وديني وتاريخي، توارثته القلوب قبل الأنظمة، منذ أن شرفها الله بخدمة الحرمين، لم تنظر المملكة إلى الحج كواجب سياسي أو لوجستي، بل تعاملت معه كأمانة كبرى، وفضل عظيم، واستجابة قولية وعملية لحديث النبي صلى الله عليه وسلم: «الحج المبرور ليس له جزاء إلا الجنة»، وإذا كان أجر الحاج هو الجنة، فكيف يكون أجر من يعينه على حجه، ويرعاه، ويقف إلى جواره في مشاعر مزدحمة وهو لا يعرف لغته ولا بلده؟
السعوديون في الحج لا يعملون، بل يخدمون، فرق جوهري بين من يؤدي مهمة وظيفية، وبين من يرى في كل خطوة خدمة لضيوف الرحمن، وسعياً إلى مغفرة الله ورضوانه. والنبي ﷺ قال في الحديث الصحيح الذي رواه أحمد: «الحجاج والعمار وفد الله، إن دعوه أجابهم، وإن استغفروه غفر لهم»، فكيف بمن يخدم وفد الله؟ من يعينهم، وييسر أمرهم، ويحمل عنهم؟ أليس من أحب الأعمال إلى الله إدخال السرور على قلب مسلم؟ بل كان السلف يرون خدمة الحجيج من أعظم القربات.
وفي قلب المملكة العربية السعودية، تتجلى صورة من صور وحدة الأمة، حين يساق الناس من مشارق الأرض ومغاربها إلى مكان واحد، وزمان واحد، ولباس واحد، فلا فضل لعربي على أعجمي إلا بالتقوى، وهنا تدرك المملكة أن واجبها لا يقتصر على فتح الأبواب، بل على التيسير والرحمة، وتقديم النموذج الإسلامي الحقيقي، كما قال الله تعالى: «ومن يعظم شعائر الله فإنها من تقوى القلوب».
لذلك، فإن الجهود التي تبذل في الحج ليست من باب المباهاة، بل من باب تعظيم الشعائر، وإكرام من جاء إلى الله ضيفاً، لهذا تسعى المملكة بكل طاقتها، وبكل مؤسساتها، وبكل أبنائها، لأن لا يظلم حاج، ولا يهمل، ولا يضيع، ولا يرهق، ولو كان أميّاً، أو فقيراً، أو عاجزاً، أو غريباً لا يعرف العربية.
ومن شرف هذا الواجب أن كل بيت سعودي اليوم يكاد يكون فيه من شارك في خدمة الحجاج: من يعمل في التنظيم، أو الترجمة، أو الطب، أو الأمن، أو الإرشاد، أو النقل، أو حتى سقي الماء، فالمشاركة في الحج، وإن لم تكن بالحج نفسه، هي فضل لا يحرم منه من نوى وشارك وأخلص.
ومع هذا الجهد الذي يتكرر كل عام، نجد أن الإعلام العالمي لا ينصف القصة، فالأعين ترى الزحام، ولا ترى التنظيم، وتبصر الكثرة، ولا تدرك من يقف خلفها، ولا ينقل للعالم كيف أن هذا البلد يفتح صدره، وبيته، وقلبه، وماله، ووقته، لأجل أن تؤدى النسك في يسر وسلام، وبينما الدول تتنافس في تنظيم مؤتمرات ومسابقات ومهرجانات، تظل المملكة وحدها تنظم هذا اللقاء الرباني الأعظم، الذي تتغير فيه حياة الإنسان، وتمحى فيه ذنوبه، ويخرج منه كما ولدته أمه، كما في الحديث الشريف: «من حج ولم يرفث ولم يفسق رجع كيوم ولدته أمه».
إن من الإنصاف والواجب أن توثق هذه القصة كما هي، وتنقل للعالم بلسان المؤمن قبل عدسة الكاميرا، وبقلم يعرف أن ما يكتب عن الحج ليس مجرد مقال، بل شهادة حق في زمن يختلط فيه الإعلام بالسطحية والتشويش، وعلى رجال الإعلام، والمثقفين، والمؤثرين، ورجال الأعمال، أن لا يكتفوا بالفرجة، بل يكونوا جزءاً من هذه الرواية الإنسانية العظيمة، يبرزونها، ويشاركون فيها، ويمولونها، ويعلون من شأنها.
فالسعودية لا تنقل الحجاج فقط، بل تنقل صورة الإسلام كما أراده الله: رحمة، وتنظيماً، وكرامة، وتعظيماً للشعائر. وإن لم يرَ ذلك اليوم، فمتى؟ وإن لم يكتب بعيون الصادقين، فبعيون من سيكتب؟
اللهم اجعل ما تقدمه هذه البلاد من خدمة لضيوفك في ميزان حسنات قادتها وأبنائها، ووفق قيادتها وأهلها لكل خير، واحفظها ببركة دعوتها، وبركة بيتك، وبركة من جاءك حاجاً فكان في حماها قبل أن يبلغ حماك.
“And proclaim to the people the pilgrimage; they will come to you on foot and on every lean camel; they will come from every distant pass.”..
This is how the story began, with a call from the heavens and a response from the earth. God made the House a place of gathering for people and a sanctuary, thus making pilgrimage a duty, and serving it an honor, and caring for the pilgrim a proximity that cannot be matched. These are not metaphorical words, but a firm reality lived by the Kingdom of Saudi Arabia year after year, generation after generation, by both leadership and people, in safety and health, by volunteers and officials, until the pilgrimage season became a sacred human tableau in which millions of hearts move, supported by an entire nation.
For Saudis, serving the pilgrims is not a “seasonal task,” but a national, religious, and historical covenant, inherited by hearts before systems, since God honored them with the service of the Two Holy Mosques. The Kingdom has not viewed pilgrimage as a political or logistical duty, but has treated it as a great trust, a tremendous favor, and a verbal and practical response to the Prophet Muhammad’s saying: “The accepted pilgrimage has no reward except Paradise.” If the reward for the pilgrim is Paradise, what then is the reward for those who assist him in his pilgrimage, care for him, and stand beside him in crowded feelings while not knowing his language or country?
Saudis at the pilgrimage do not work; they serve. There is a fundamental difference between someone performing a job and someone who sees every step as a service to the guests of God, striving for God’s forgiveness and pleasure. The Prophet (peace be upon him) said in the authentic hadith narrated by Ahmad: “The pilgrims and those who perform Umrah are the guests of Allah; if they call upon Him, He responds to them, and if they seek forgiveness from Him, He forgives them.” So how about those who serve the guests of God? Those who assist them, facilitate their affairs, and carry burdens for them? Is it not one of the most beloved deeds to God to bring joy to the heart of a Muslim? The predecessors used to see serving the pilgrims as one of the greatest acts of devotion.
In the heart of the Kingdom of Saudi Arabia, a picture of the unity of the nation is manifested when people are brought from the east and west of the earth to one place, at one time, and in one dress. There is no superiority of an Arab over a non-Arab except in piety. Here, the Kingdom realizes that its duty is not limited to opening doors, but to facilitating and showing mercy, and presenting the true Islamic model, as Allah Almighty said: “And whoever honors the symbols of Allah - indeed, it is from the piety of hearts.”
Therefore, the efforts made during the pilgrimage are not for the sake of boasting, but for the sake of honoring the rituals and honoring those who come to God as guests. For this reason, the Kingdom strives with all its energy, with all its institutions, and with all its people, to ensure that no pilgrim is wronged, neglected, lost, or burdened, even if he is illiterate, poor, disabled, or a stranger who does not know Arabic.
One of the honors of this duty is that every Saudi household today almost has someone who has participated in serving the pilgrims: whether in organization, translation, medicine, security, guidance, transportation, or even providing water. Participation in the pilgrimage, even if not through the pilgrimage itself, is a favor that is not denied to anyone who intends, participates, and is sincere.
Despite this effort that is repeated every year, we find that global media does not do justice to the story. Eyes see the crowds but do not see the organization, they perceive the multitude but do not realize who stands behind it, and they do not convey to the world how this country opens its chest, its house, its heart, its wealth, and its time, so that the rituals can be performed with ease and peace. While countries compete in organizing conferences, competitions, and festivals, the Kingdom alone continues to organize this greatest divine meeting, which changes a person’s life, erases his sins, and he emerges from it as he was born from his mother, as stated in the noble hadith: “Whoever performs Hajj and does not engage in obscenity or wrongdoing returns as on the day his mother bore him.”
It is fair and necessary to document this story as it is and convey it to the world in the voice of the believer before the camera lens, and with a pen that knows that what is written about the pilgrimage is not just an article, but a testimony of truth in a time when media is mixed with superficiality and confusion. Media personnel, intellectuals, influencers, and businessmen should not just be spectators, but be part of this great human narrative, highlighting it, participating in it, funding it, and elevating its status.
For Saudi Arabia does not just transport pilgrims; it conveys the image of Islam as God intended: mercy, organization, dignity, and honoring the rituals. If this is not seen today, then when? And if it is not written by the eyes of the sincere, then by whose eyes will it be written?
O Allah, make what this country provides in service to Your guests weigh in the balance of the good deeds of its leaders and its people, and guide its leadership and its people to all that is good, and protect it by the blessing of its call, the blessing of Your House, and the blessing of those who come to You as pilgrims and are under its protection before reaching Your sanctuary.