في ما يبدو أنه عالم عصيّ على التنظيم والضبط والإدارة، إلا أن في السعودية تجربة مختلفة ونوعية للغاية في ضبط وإدارة الفضاء الإعلامي الرقمي، الذي ومنذ قرابة عقدين من الزمن وهو يشهد تحولات وانفجارات كبرى عجزت أمامها التنظيمات، أو حدث ذلك التداخل الإشكالي بين ما هو ضبط وتنظيم وبين ما قد يُرى أنه تقييد لحريات الرأي.
منذ منتصف العقد الأول في الألفية الجديدة شهدت المنطقة العربية تحديداً أسوأ تجربة لواقع وأداء وتوظيف الإعلام الرقمي، لقد كان المنصة الأولى للتطرف والإرهاب والآراء المتشددة التي تنشر الكراهية وتقسم المجتمعات وتسعى لتقويض منطق وشخصية الدولة، بل مثلت بعض تلك المنصات دوائر اتصال وتفاعل بين المتطرفين لحشد التأييد وتنظيم الحملات المتطرفة، في واحدة من اسوأ الفترات التي ربما عاشتها المنطقة على الإطلاق.
العام ٢٠١١ كان الإعلام الرقمي أكبر وأهم الأدوات التي استُخدمت للحشد للفوضى والمظاهرات التي عمّت كثيراً من العواصم العربية وما زالت آثارها قائمة إلى اليوم.
مع التحولات الكبرى التي يشهدها الإعلام الرقمي ومع ظهور منصات لم تعد تعتمد على اللغة/الكتابة، بل على الصورة مما وسّع دائرة المستخدمين بشكل جنوني وطاغٍ، (الكتابة تحتاج إلى حد أدنى من الأدوات والفهم، أما الصورة فهي لا تحتاج إلى أية أدوات). عند هذه النقطة حدث التحول الكبير الذي وسع للغاية دائرة المستخدمين ودائرة المستهلكين، وحين تحولت تلك المنصات إلى وسائل اتصال اكتسبت بذلك مكانة أكبر لدى المستخدمين وأصبحت أكثر أهمية في حياتهم، الأمر الذي يجعل المجتمع أكثر تعرضاً ومشاهدة واحتكاكاً بما يُنشر على هذه المنصات.
مشاهير الإعلام الرقمي هم في الواقع ليسوا مؤثرين، والوصف الأنسب أنهم مشاهير ويحظون بمشاهدات عالية، يعود ذلك في ما يتعلق بهم لأسباب وظروف ومصادفات تختلف من شخص لآخر، ويعود ذلك في ما يتعلق بالمجتمع إلى أهمية وحيوية هذه المنصات في حياتهم، وإلى ما يمكن وصفه بظاهرة: الاستهلاك الواسع للمحتوى، الذي يعود إلى سهولة عملية الاستهلاك وتوفرها وعدم احتياجها إلى أية مهارات.
هنا نجد أنفسنا أمام واقع تفاعل اجتماعي بين طرفين مجتمعيين بعيداً عن المؤسسة. وفي ظل الدولة فإنه لا يمكن وجود أي نشاط تفاعلي بين أي أطراف في المجتمع لا تديره مؤسسات الدولة، لأن ذلك مؤدّ بطبيعة الحال إلى خلل وصدام وفوضى. فمن هو المرسل أساساً في تلك المنصات؟ وما قدراته؟ وما مؤهلاته؟ وما محتواه؟ وظيفة مؤسسات الدولة تكمن في ضبط المرسل لا المستقبل (الدولة لا تعاقب مثلاً من يشتري بضاعة مغشوشة، لكنّها بالتأكيد تضبط وتعاقب من عرض وباع تلك البضاعة).
لكن ما الفوضى التي ستحدث من بقاء الإعلام الرقمي والسوشل ميديا بلا إدارة؟ صحيح أن تصوير وإنتاج أي محتوى ونشره في حساب صاحبه على منصات التواصل الاجتماعي هي ممارسة فردية؛ لكنها ممارسة فردية ذات أثر اجتماعي، لأنها غالباً ذات مضمون اجتماعي ومن خلال شخصيات ذات انتماء اجتماعي وتتحرك في الفضاء الاجتماعي ذاته، وبالتالي فنحن أمام منظومة تفاعل اجتماعي متكاملة، يجب على المؤسسة الرسمية هنا أن تتدخل لإدارة هذه المنظومة وتفاعلاتها. (من المستحيل أن تتخيل حركة المرور والسير في الرياض دون إدارة وضبط من المؤسسة الرسمية).
لقد سمحت الأعوام الماضية للهيئة العامة لتنظيم الإعلام أن ترصد وتوثّق بشكل واسع ما الذي يحدث في فضاء الإعلام الرقمي الفردي في السعودية، وفي الواقع أنه يعجّ بالمئات من المشاهير وذوي المحتوى الكثيف الذين يحتوي إنتاج كثير منهم على مضامين وأفكار وسلوكيات وقيم ومعانٍ ضارة ومقيتة ومربكة، وتعكس واقعاً مضطرباً وتثير كثيراً من الامتعاض المجتمعي، وأمثلة ذلك لا يمكن حصرها؛ استخدام الأطفال في الإعلانات التجارية ما يخالف قوانين حماية الطفل، استخدام الآباء وكبار السن في الإعلانات، التباهي بالعاملات المنزليات، استخدام القُصّر كمحتوى، إثارة الجدل الاجتماعي عبر قضايا خلافية، تحويل الأسرة والعلاقات الزوجية والعائلية إلى محتوى، تقديم وبث آراء فردية في قضايا كالحريات والعمل والحجاب، تأجيج النقاش حول قضاياها تجاوزها المجتمع.
هذه مرحلة محورية في مسيرة الإعلام السعودي، إذ تقود الوزارة من خلال الهيئة مشروعاً حضارياً مدنياً لا يتعارض على الإطلاق مع حريات الرأي، ولا مع غيرها من الحقوق العامة المكفولة للجميع، بل هو من حق المجتمع على مؤسسات الدولة أن تدير وتنظم هذا الفضاء، من خلال منظومة تشريعية ورقابية واضحة ومحددة وصارمة، تنشد هدفاً واحداً هو حماية السلم الاجتماعي من أي تشويش عليه من خلال ما يصوره وينتجه الأفراد على حساباتهم في منصات التواصل الاجتماعي.
دائماً ما كانت وزارة الإعلام وزارة مؤسسات، تدير وتوجّه الموسسات الإعلامية وفق سياسات وتنظيمات واضحة، بدأت التحديات في كل العالم يوم أن أصبح الإعلام ممارسة فردية، ووقفت كثير من وزارات وأجهزة الإعلام حول العالم غير قادرة على ضبط هذا الفضاء، أو أنها اصطدمت بقوانين وأنظمة أخرى، وهو ما لم يحدث في التجربة السعودية على الإطلاق، إذ تقود وزارة الإعلام من خلال الهيئة العامة لتنظم الإعلام أكبر عملية ضبط ورقابة وإدارة لهذا الفضاء الإلكتروني الشاسع، وبما يصنع فضاء اتصالياً أكثر تحضّراً ومدنية ويوفر حماية أمثل للسلم الاجتماعي والوعي العام.
In what seems to be a world resistant to organization, regulation, and management, Saudi Arabia presents a different and highly unique experience in controlling and managing the digital media space, which for nearly two decades has witnessed major transformations and explosions that regulatory bodies have struggled to address, or there has been a problematic overlap between what is regulation and organization and what may be seen as a restriction of freedom of opinion.
Since the mid-2000s, the Arab region has experienced the worst reality in terms of the performance and utilization of digital media. It became the primary platform for extremism, terrorism, and radical opinions that spread hatred, divide societies, and seek to undermine the logic and identity of the state. Some of these platforms represented circles of communication and interaction among extremists to rally support and organize extremist campaigns, during one of the worst periods the region has ever experienced.
The year 2011 saw digital media as the largest and most important tool used to rally chaos and protests that swept through many Arab capitals, with effects that are still felt today.
With the major transformations occurring in digital media and the emergence of platforms that no longer rely on language/writing but rather on images, the circle of users has expanded dramatically and overwhelmingly (writing requires a minimum of tools and understanding, whereas images do not require any tools). At this point, a significant transformation occurred that greatly expanded the circle of users and consumers. When these platforms turned into communication tools, they gained greater importance in users' lives, making society more exposed to, viewing, and interacting with what is published on these platforms.
Digital media celebrities are not, in fact, influencers; a more appropriate description is that they are celebrities who enjoy high viewership. This is due to various reasons, circumstances, and coincidences that differ from person to person, and in relation to society, it reflects the importance and vitality of these platforms in their lives, leading to what can be described as a phenomenon: the widespread consumption of content, which stems from the ease of the consumption process and its availability without requiring any skills.
Here we find ourselves facing a reality of social interaction between two societal parties away from institutional control. Under the state, there cannot be any interactive activity among any parties in society that is not managed by state institutions, as this would naturally lead to disorder, conflict, and chaos. So, who is the sender on these platforms? What are their capabilities? What are their qualifications? What is their content? The role of state institutions lies in regulating the sender, not the receiver (the state does not punish, for example, someone who buys counterfeit goods, but it certainly regulates and punishes those who display and sell those goods).
But what chaos would arise from leaving digital media and social media unmanaged? It is true that the act of creating and publishing any content on one's social media accounts is an individual practice; however, it is an individual practice with social implications, as it often carries social content and is produced by individuals with social affiliations who operate within the same social space. Thus, we are faced with a comprehensive social interaction system, where the official institution must intervene to manage this system and its interactions. (It is impossible to imagine traffic flow in Riyadh without management and regulation from the official institution).
In recent years, the General Commission for Audiovisual Media has allowed for extensive monitoring and documentation of what is happening in the individual digital media space in Saudi Arabia, which is indeed filled with hundreds of celebrities and content creators whose productions often contain harmful, repulsive, and confusing ideas, behaviors, values, and meanings that reflect a tumultuous reality and provoke significant societal discontent. Examples of this are countless; using children in commercial advertisements, which violates child protection laws, using parents and the elderly in advertisements, boasting about domestic workers, using minors as content, stirring social controversy through contentious issues, turning family and marital relationships into content, presenting and broadcasting individual opinions on issues such as freedoms, work, and hijab, and inflaming discussions on issues that society has moved beyond.
This is a pivotal stage in the journey of Saudi media, as the ministry, through the commission, leads a civilizational project that does not conflict at all with freedom of opinion, nor with other public rights guaranteed for all. It is the right of society to have state institutions manage and organize this space through a clear, specific, and strict legislative and regulatory system, aiming for one goal: to protect social peace from any disruption caused by what individuals portray and produce on their social media accounts.
The Ministry of Media has always been an institutional ministry, managing and directing media institutions according to clear policies and regulations. Challenges began worldwide the day media became an individual practice, and many ministries and media bodies around the world found themselves unable to regulate this space, or they collided with other laws and regulations. This has not happened in the Saudi experience at all, as the Ministry of Media, through the General Commission for Audiovisual Media, leads the largest process of regulation, oversight, and management of this vast electronic space, creating a more civilized and advanced communication space that provides optimal protection for social peace and public awareness.