رامي الخليفة العلي
ماذا لو تم إسقاط الإدارة السورية
13 أغسطس 2025 - 00:02
|
آخر تحديث 13 أغسطس 2025 - 00:02
تابع قناة عكاظ على الواتساب
في ظلّ المشهد السوري المأزوم، يطفو على السطح سؤال بالغ الحساسية: ماذا لو غاب الرئيس السوري الانتقالي أحمد الشرع عن المشهد فجأة؟ إن الإجابة عن هذا السؤال لا يمكن أن تكون مجرّد افتراض سياسي، بل هي قراءة لمعادلة شديدة التعقيد تشابكت فيها العوامل الداخلية بالرهانات الإقليمية والدولية. فالرجل الذي جاء إلى السلطة بعد انهيار نظام بشار الأسد استطاع، رغم كل الانتقادات التي طالت سياساته، أن يوفّر قدراً من الاستقرار الأمني النسبي في بلد أنهكته الحرب، وأن يحافظ على الدولة السورية وإن كان بصيغة ما تزال تخطو خطواتها الأولى من خلال توازن تحرص عليه القيادة السورية، وهو توازن لا يزال حتى اللحظة يمنع انزلاق سوريا إلى فوضى شاملة. محاولة إسقاط الرئيس أحمد الشرع في هذه المرحلة لن يعني مجرّد تبدّل في القيادة، بل سيفتح الباب أمام فراغ سياسي وأمني قد تسعى أطراف داخلية وخارجية لملئه، بدءاً من القوى الإقليمية التي ترى في سوريا ساحة نفوذ إستراتيجي، مروراً بالتنظيمات المسلحة التي تنتظر لحظة ضعف السلطة المركزية، وصولاً إلى القوى الدولية التي قد تجد في ذلك فرصة لإعادة رسم خرائط النفوذ، لا أحد ممن يتطلع إلى ازدهار المنطقة ونمائها يريد أن يرى في سوريا الجديدة (تنظيم حزب الله) جديداً أو (حوثي) آخر. إن التجارب التي شهدتها المنطقة عقب سقوط أنظمة حاكمة، كما في العراق وليبيا، تؤكد أن غياب شخصية تمسك بخيوط المعادلة، مهما كان الخلاف معها، يمكن أن يطلق سلسلة من الأحداث الكارثية، تبدأ بانهيار المنظومة الأمنية وتفكك مؤسسات الدولة، ولا تنتهي عند حدود الحرب الأهلية. وفي الحالة السورية، سيكون غياب الشرع فرصة سانحة لبعض دول المنطقة لاستعادة حضورها عبر دعم مليشيات تدين لها بالولاء، كما قد يشكّل بوابة لعودة الجماعات المتطرفة إلى الساحة مثل تنظيم داعش الإرهابي، مستفيدة من حالة الانقسام والتوتر. وعلى الصعيد الداخلي، فإن الأقليات وبعض ممن ينتمي إليها يريد إضعاف الدولة السورية، قد تجد نفسها أمام تهديد مباشر، لا يقارن بما يحدث حالياً في ظل إدارة الشرع. كذلك فإن مؤتمرات ومنصات معارضة، كاجتماع الحسكة الذي رفع شعار «اللامركزية» بينما يضمر مشروع تقسيم البلاد على أسس عرقية وطائفية، ستستغل الفراغ لتكريس أمر واقع جديد. إن كل هذه الاحتمالات تجعل من بقاء الشرع، حاجة ملحة لتفادي انزلاق البلاد نحو هاوية مجهولة، خصوصاً أن ما شهدناه من أحداث أمنية حتى الآن قد لا يكون إلا مقدمات متواضعة مقارنة بما قد يحدث في حال غيابه. إن سوريا اليوم على حافة توازن متأرجح، وأي اختلال في هذا التوازن قد يطلق العنان لسيناريوهات تتجاوز حدودها الجغرافية لتطال أمن المنطقة برمّتها، وربما يعيد تشكيل خرائط النفوذ والسيطرة في الشرق الأوسط. ومن هنا، فإن التعامل مع موقع الشرع يجب أن يكون بمنطق الضرورة السياسية لا بمزاج الخصومة أو المزايدة، لأن الكلفة المحتملة لغيابه قد تكون أعلى بكثير مما قد يتصوره العابثون الصغار بأمن سوريا واستقرارها.
In the context of the troubled Syrian scene, a highly sensitive question arises: what if the transitional Syrian president, Ahmad al-Shara, suddenly vanished from the scene? The answer to this question cannot merely be a political assumption; rather, it is a reading of a highly complex equation in which internal factors intertwine with regional and international stakes. The man who came to power after the collapse of Bashar al-Assad's regime has managed, despite all the criticisms of his policies, to provide a degree of relative security stability in a country ravaged by war, and to maintain the Syrian state, albeit in a form that is still taking its first steps through a balance that the Syrian leadership is keen to uphold, a balance that, even at this moment, prevents Syria from slipping into total chaos. Attempting to oust President Ahmad al-Shara at this stage would not merely mean a change in leadership; it would open the door to a political and security vacuum that both internal and external parties might seek to fill, starting with regional powers that see in Syria a strategic sphere of influence, passing through armed groups waiting for a moment of weakness in the central authority, and reaching international powers that might see this as an opportunity to redraw maps of influence. No one who aspires to the prosperity and growth of the region wants to see in the new Syria a new "Hezbollah" or another "Houthi." The experiences witnessed in the region following the fall of ruling regimes, as in Iraq and Libya, confirm that the absence of a figure holding the threads of the equation, regardless of the disagreements with them, can unleash a series of catastrophic events, starting with the collapse of the security system and the disintegration of state institutions, and not ending at the threshold of civil war. In the Syrian case, the absence of al-Shara would provide an opportunity for some countries in the region to regain their presence by supporting militias loyal to them, and it could also serve as a gateway for the return of extremist groups to the scene, such as the terrorist organization ISIS, taking advantage of the division and tension. On the internal front, minorities and some of their members who wish to weaken the Syrian state may find themselves facing a direct threat, incomparable to what is currently happening under al-Shara's administration. Additionally, opposition conferences and platforms, like the Hasakah meeting that raised the slogan of "decentralization" while harboring a project to divide the country along ethnic and sectarian lines, will exploit the vacuum to entrench a new reality. All these possibilities make al-Shara's continued presence an urgent necessity to avoid the country slipping into an unknown abyss, especially since what we have witnessed in terms of security events so far may only be modest precursors compared to what could happen in his absence. Today, Syria stands on the edge of a precarious balance, and any disruption in this balance could unleash scenarios that transcend its geographical boundaries to affect the security of the entire region, potentially reshaping maps of influence and control in the Middle East. Therefore, dealing with al-Shara's position should be based on the logic of political necessity, not on the whims of rivalry or opportunism, because the potential cost of his absence could be much higher than what the small disruptors of Syria's security and stability might imagine.


