حين نفكر في المدينة الذكية، فإن أول ما يتبادر إلى الذهن هو التقنية والاتصال، ولكن الذكاء الحقيقي لا يكمن فقط في الرقمنة، بل في قدرة المدينة على أن تحيا.. أن تُشعر ساكنيها بأنهم في حضنها لا في زحامها، أن تجعل من تفاصيلها اليومية تجربة إنسانية راقية تنسج جودة الحياة في كل ركن.
في قلب المدن الحديثة، حيث تتسارع إيقاعات الحياة، يبرز مفهوم «الشارع الذكي» أحدَ أهم عناصر التحول الحضري. شارع لا تجتاحه السيارات، ولا تلوّثه الضوضاء، بل تحتضنه الأشجار، وتزيّنه أماكن الجلوس العامة، وتملؤه ضحكات الأطفال وأحاديث العائلات. إنه شارع للمشاة، لا للمرور، وللراحة لا للعجلة.
تصور مدينةً مركزها شارع نابض بالحياة، يخلو من المركبات إلا في أوقات مخصصة لسيارات الخدمات، لتمنح الزوار شعوراً بالسكينة. على جانبيه تنتشر المقاهي والمطاعم والبوتيكات بعناية، تتناغم مع المساحات الخضراء ومناطق الترفيه، فيتحوّل المكان إلى وجهة تجمع بين الاستجمام والتسوق، بين الجمال والعملية، بين الروح والمدينة.
إن الحديقة العامة والشارع الخالي من السيارات لم يعودَا مجرد مظهر جمالي، بل هما ضرورة حضرية تعكس مدى نضج التخطيط العمراني، ومدى وعي المدن بقيمة الإنسان. فعندما تُصمَّم المدن من أجل الناس، تصبح أكثر استثماراً، أكثر إنتاجاً، وأكثر إنسانية.
لذلك، فإن من يسعى لصناعة مدينة جاذبة، عليه أن يبدأ من الشارع.. لا كمسار عبور، بل كمساحة حياة.
تابع قناة عكاظ على الواتساب
When we think of a smart city, the first thing that comes to mind is technology and connectivity, but true intelligence lies not only in digitization, but in the city's ability to live... to make its residents feel embraced rather than crowded, to transform its daily details into a refined human experience that weaves quality of life into every corner.
At the heart of modern cities, where the rhythms of life accelerate, the concept of the "smart street" emerges as one of the most important elements of urban transformation. A street not overwhelmed by cars, nor polluted by noise, but embraced by trees, adorned with public seating areas, and filled with the laughter of children and the conversations of families. It is a street for pedestrians, not for transit, for comfort not haste.
Imagine a city centered around a vibrant street, free of vehicles except during designated times for service cars, to give visitors a sense of tranquility. Along its sides, cafes, restaurants, and boutiques are carefully spread out, harmonizing with green spaces and recreational areas, transforming the place into a destination that combines relaxation and shopping, beauty and practicality, spirit and city.
The public park and the car-free street have become not just aesthetic features, but urban necessities that reflect the maturity of urban planning and the awareness of cities regarding the value of human beings. When cities are designed for people, they become more investable, more productive, and more humane.
Therefore, anyone striving to create an attractive city should start from the street... not as a passageway, but as a space for life.
At the heart of modern cities, where the rhythms of life accelerate, the concept of the "smart street" emerges as one of the most important elements of urban transformation. A street not overwhelmed by cars, nor polluted by noise, but embraced by trees, adorned with public seating areas, and filled with the laughter of children and the conversations of families. It is a street for pedestrians, not for transit, for comfort not haste.
Imagine a city centered around a vibrant street, free of vehicles except during designated times for service cars, to give visitors a sense of tranquility. Along its sides, cafes, restaurants, and boutiques are carefully spread out, harmonizing with green spaces and recreational areas, transforming the place into a destination that combines relaxation and shopping, beauty and practicality, spirit and city.
The public park and the car-free street have become not just aesthetic features, but urban necessities that reflect the maturity of urban planning and the awareness of cities regarding the value of human beings. When cities are designed for people, they become more investable, more productive, and more humane.
Therefore, anyone striving to create an attractive city should start from the street... not as a passageway, but as a space for life.


