شهدت مبيعات شركة تسلا في أوروبا انخفاضاً حاداً بنسبة 33% خلال النصف الأول من عام 2025، حيث سجلت بيع 110 آلاف سيارة مقارنة بـ165 ألف سيارة في الفترة نفسها من عام 2024.
ووفقاً لبيانات الجمعية الأوروبية لمصنعي السيارات (ACEA) يأتي هذا التراجع بعد تحذير إيلون ماسك، الرئيس التنفيذي للشركة، من أرباع صعبة قادمة، مع استمرار التحديات التي تواجه الشركة في السوق الأوروبية.
وعلى الرغم من إطلاق نسخة محدثة من طراز Model Y، أكثر سيارات تسلا مبيعاً، فإن الشركة تواجه صعوبات في جذب العملاء الأوروبيين، حيث انخفضت مبيعات السيارات الجديدة في الاتحاد الأوروبي بنسبة 7% في يونيو.
وساهمت مواقف «ماسك» السياسية، بما في ذلك دعمه للأحزاب اليمينية المتطرفة في أوروبا وتحالفه المؤقت مع الرئيس الأمريكي دونالد ترمب، في تفاقم الأزمة، خاصة أن ترمب يُعارض سياسات دعم السيارات الكهربائية.
وفي يونيو، تراجعت مبيعات تسلا في أوروبا (بما في ذلك الاتحاد الأوروبي، المملكة المتحدة، النرويج، وسويسرا) بنسبة تزيد على 20%، لتصل إلى 35 ألف سيارة.
وانخفضت أسهم الشركة بنسبة 6% قبل افتتاح وول ستريت، اليوم (الخميس)، بعد أن أشار ماسك إلى تأثير سياسات ترمب، التي شملت خفض حوافز السيارات الكهربائية وتقييد بيع أرصدة الانبعاثات، التي كانت مصدر دخل رئيسياً لتسلا.
وسجلت الشركة انخفاضاً في الإيرادات بنسبة 12% في الربع الثاني من 2025، لتصل إلى 22.5 مليار دولار، مع هبوط الدخل التشغيلي بنسبة 42% إلى 900 مليون دولار.
وعلى الرغم من الأداء الضعيف في الاتحاد الأوروبي، حيث تراجعت المبيعات بنسبة 44% في النصف الأول من 2025، كانت المملكة المتحدة استثناءً نسبياً بانخفاض طفيف بنسبة 1.3%. وانخفضت حصة تسلا السوقية في أوروبا من 2.4% في 2024 إلى 1.6% في 2025.
ويركز «ماسك» حالياً على مشاريع التاكسي الذاتي القائم على الذكاء الاصطناعي، مثل البرنامج التجريبي في أوستن، تكساس، كمصدر رئيسي للنمو المستقبلي، بدلاً من تحسين المنتجات الحالية.
ويرى محللون، مثل مات بريتزمان من Hargreaves Lansdown، أن النتائج المالية للشركة ضعيفة موضوعياً، لكن التركيز على الذكاء الاصطناعي يحافظ على تفاؤل بعض المستثمرين رغم تدهور الأوضاع المالية.
Tesla's sales in Europe saw a sharp decline of 33% during the first half of 2025, with 110,000 cars sold compared to 165,000 cars in the same period of 2024.
According to data from the European Automobile Manufacturers Association (ACEA), this decline follows a warning from Elon Musk, the company's CEO, about tough quarters ahead, as challenges continue to face the company in the European market.
Despite the launch of an updated version of the Model Y, Tesla's best-selling vehicle, the company is struggling to attract European customers, with new car sales in the European Union dropping by 7% in June.
Musk's political stances, including his support for far-right parties in Europe and his temporary alliance with U.S. President Donald Trump, have exacerbated the crisis, especially since Trump opposes policies supporting electric vehicles.
In June, Tesla's sales in Europe (including the EU, the UK, Norway, and Switzerland) fell by more than 20%, reaching 35,000 cars.
The company's shares dropped by 6% before the opening of Wall Street today (Thursday), after Musk indicated the impact of Trump's policies, which included reducing electric vehicle incentives and restricting the sale of emission credits, a major source of income for Tesla.
The company recorded a 12% decline in revenue in the second quarter of 2025, reaching $22.5 billion, with operating income falling by 42% to $900 million.
Despite the weak performance in the European Union, where sales dropped by 44% in the first half of 2025, the UK was a relatively exceptional case with a slight decline of 1.3%. Tesla's market share in Europe fell from 2.4% in 2024 to 1.6% in 2025.
Musk is currently focusing on AI-based self-driving taxi projects, such as the pilot program in Austin, Texas, as a primary source of future growth, rather than improving existing products.
Analysts, such as Matt Britzman from Hargreaves Lansdown, believe that the company's financial results are objectively weak, but the focus on artificial intelligence keeps some investors optimistic despite the deteriorating financial situation.