في خطوة صارمة لضبط الممارسات التجارية، فرضت الحكومة الفرنسية غرامة قدرها 40 مليون يورو (47 مليون دولار أمريكي) على متجر التجزئة الإلكتروني «شي إن» بتهمة الممارسات التسويقية المضللة وعدم الشفافية بشأن التأثير البيئي لمنتجاتها.
جاء هذا القرار بعد تحقيقات كشفت عن انتهاكات متكررة من الشركة الصينية المنشأ، وسط مخاوف متزايدة في الاتحاد الأوروبي حول تدفق المنتجات من منصات مثل «شي إن» و«تيمو».
وأعلنت وزارة الاقتصاد الفرنسية، مساء الخميس، أن التحقيقات التي أجريت بين 1 أكتوبر 2022 و31 أغسطس 2023 كشفت عن قيام الذراع الفرنسية لشركة «شي إن»، «إنفينيت ستايل للتجارة الإلكترونية»، بتضليل المستهلكين بشأن نسب الخصومات المقدمة.
وأوضحت الوزارة أن «شي إن» لم تلتزم بالقواعد المحلية التي تتطلب أن تكون الخصومات مبنية على أقل سعر خلال الثلاثين يومًا السابقة.
وأضافت الوزراة، أنه وبدلاً من ذلك رفعت الشركة أسعار بعض المنتجات قبل تطبيق الخصومات، ما أدى إلى أن 57% من العروض الترويجية لم تتضمن خصمًا حقيقيًا، و19% قدمت خصومات أقل مما أُعلن عنه، بينما كانت 11% من العروض زيادات في الأسعار فعليًا.
إلى جانب الممارسات التسويقية، فرضت الوزارة غرامة إضافية بقيمة 1.1 مليون يورو على «شي إن» بسبب عدم تقديم معلومات كافية عن التأثير البيئي لمنتجاتها.
وأظهرت التحقيقات أن أكثر من 700 منتج تباع في فرنسا لم تُفصح عن إطلاقها لألياف بلاستيكية دقيقة في البيئة أثناء الغسيل، وهو ما يُعد انتهاكًا لمتطلبات الشفافية البيئية التي تفرضها الحكومة الفرنسية.
وتأتي هذه الغرامة بعد أيام من تصريح مسؤول في الاتحاد الأوروبي، (الإثنين)، أعرب فيه عن قلقه العميق إزاء تدفق ملايين الطرود الصغيرة يوميًا إلى المنطقة، خصوصاً من منصات مثل «شي إن» و«تيمو».
وتثير هذه المنصات قلقًا متزايدًا بسبب تأثيرها البيئي وممارساتها التجارية التي قد لا تتماشى مع معايير الاتحاد الأوروبي.
فرنسا تغرّم «متجر تجزئة إلكترونياً» 40 مليون يورو بسبب خداع المستهلكين
4 يوليو 2025 - 15:29
|
آخر تحديث 4 يوليو 2025 - 15:47
67
تابع قناة عكاظ على الواتساب
محمد صديق (القاهرة)
In a strict move to regulate business practices, the French government imposed a fine of 40 million euros (47 million US dollars) on the online retail store "Shein" for misleading marketing practices and lack of transparency regarding the environmental impact of its products.
This decision came after investigations revealed repeated violations by the Chinese-origin company, amid growing concerns in the European Union about the influx of products from platforms like "Shein" and "Temu".
The French Ministry of Economy announced on Thursday evening that investigations conducted between October 1, 2022, and August 31, 2023, revealed that the French arm of "Shein," "Infinite Style E-commerce," misled consumers regarding the discount rates offered.
The ministry clarified that "Shein" did not comply with local rules requiring that discounts be based on the lowest price in the previous thirty days.
Furthermore, the ministry added that instead, the company raised prices on some products before applying discounts, resulting in 57% of promotional offers not including a real discount, 19% offering discounts less than advertised, while 11% of the offers were actually price increases.
In addition to the marketing practices, the ministry imposed an additional fine of 1.1 million euros on "Shein" for failing to provide sufficient information about the environmental impact of its products.
Investigations showed that more than 700 products sold in France did not disclose their release of microplastic fibers into the environment during washing, which constitutes a violation of the environmental transparency requirements imposed by the French government.
This fine comes days after a European Union official expressed deep concern on Monday about the flow of millions of small parcels into the region daily, particularly from platforms like "Shein" and "Temu".
These platforms raise increasing concerns due to their environmental impact and business practices that may not align with European Union standards.
This decision came after investigations revealed repeated violations by the Chinese-origin company, amid growing concerns in the European Union about the influx of products from platforms like "Shein" and "Temu".
The French Ministry of Economy announced on Thursday evening that investigations conducted between October 1, 2022, and August 31, 2023, revealed that the French arm of "Shein," "Infinite Style E-commerce," misled consumers regarding the discount rates offered.
The ministry clarified that "Shein" did not comply with local rules requiring that discounts be based on the lowest price in the previous thirty days.
Furthermore, the ministry added that instead, the company raised prices on some products before applying discounts, resulting in 57% of promotional offers not including a real discount, 19% offering discounts less than advertised, while 11% of the offers were actually price increases.
In addition to the marketing practices, the ministry imposed an additional fine of 1.1 million euros on "Shein" for failing to provide sufficient information about the environmental impact of its products.
Investigations showed that more than 700 products sold in France did not disclose their release of microplastic fibers into the environment during washing, which constitutes a violation of the environmental transparency requirements imposed by the French government.
This fine comes days after a European Union official expressed deep concern on Monday about the flow of millions of small parcels into the region daily, particularly from platforms like "Shein" and "Temu".
These platforms raise increasing concerns due to their environmental impact and business practices that may not align with European Union standards.