كشف موظفون حاليون وسابقون في شركة ميتا (العملاق الرقمي الأمريكي) أن الشركة حاولت التدخل في أبحاث حساسة تتعلق بسلامة الأطفال على منصتها للواقع الافتراضي، بما في ذلك Horizon Worlds. وأثارت هذه المزاعم جدلاً واسعًا حول قدرة الشركة على حماية المستخدمين الصغار في بيئات افتراضية مفتوحة للتفاعل.
تدخل قانوني لإخفاء المخاطر
وبحسب تقرير نشرته صحيفة واشنطن بوست، فإن الموظفين أوضحوا في شهاداتهم أمام الكونغرس أن المحامين التابعين في الشركة تدخلوا لتشكيل نتائج الأبحاث بطريقة تخفف من المخاطر التي قد يتعرض لها الأطفال. وقالوا إن هذا التأثير القانوني قد يمنع كشف تحذيرات مهمة حول أمان الأطفال أثناء استخدام سماعات الواقع الافتراضي.
حوادث مقلقة في الواقع الافتراضي
ووفقًا لتقارير الباحثين، زار فريق ميتا منزلًا في غرب ألمانيا، حيث أكدت الأم أنها تمنع أولادها من التفاعل مع الغرباء عبر سماعات الواقع الافتراضي. ومع ذلك، أشار ابنها المراهق إلى تعرض شقيقه الأصغر لمحاولات تحرش جنسي متكررة من بالغين أثناء استخدام المنصة، مما يعكس خطورة البيئات الافتراضية على الأطفال إذا لم تُدار بحزم.
ميتا تنفي وتواجه ضغوطًا متزايدة
رغم نفي ميتا للادعاءات، إلا أن الشركة تواجه انتقادات متزايدة من خبراء الأمان الرقمي والمنظمات غير الحكومية، الذين يشددون على ضرورة وجود رقابة صارمة وإجراءات حماية فعالة للأطفال. وتأتي هذه الانتقادات في وقت تزداد فيه المخاوف حول الأمان الرقمي للأطفال، خصوصا في منصات الواقع الافتراضي متعددة اللاعبين.
ضرورة الرقابة والشفافية
ويشدد الخبراء على أن الشركات الكبرى في مجال التقنية (مثل ميتا) يجب أن تضع معايير واضحة للسلامة وتراقب التفاعلات بين المستخدمين من جميع الأعمار. فغياب الشفافية والمراقبة الفعالة قد يحول البيئات الافتراضية إلى فضاء خطير للأطفال، مع احتمالية استغلالها من قبل أشخاص ذوي نوايا سيئة.
Current and former employees at Meta (the American digital giant) have revealed that the company attempted to intervene in sensitive research related to child safety on its virtual reality platform, including Horizon Worlds. These allegations have sparked widespread debate about the company's ability to protect young users in open interactive virtual environments.
Legal Intervention to Conceal Risks
According to a report published by The Washington Post, the employees clarified in their testimonies before Congress that the company's in-house lawyers intervened to shape research outcomes in a way that downplayed the risks children might face. They stated that this legal influence could prevent the disclosure of important warnings about child safety while using virtual reality headsets.
Concerning Incidents in Virtual Reality
According to researchers' reports, a Meta team visited a home in western Germany, where the mother confirmed that she prevents her children from interacting with strangers via virtual reality headsets. However, her teenage son indicated that his younger brother had been subjected to repeated sexual harassment attempts by adults while using the platform, reflecting the dangers of virtual environments for children if not managed firmly.
Meta Denies and Faces Increasing Pressure
Despite Meta's denial of the allegations, the company is facing growing criticism from digital safety experts and non-governmental organizations, who emphasize the need for strict oversight and effective protective measures for children. This criticism comes at a time when concerns about children's digital safety are increasing, especially on multiplayer virtual reality platforms.
The Need for Oversight and Transparency
Experts stress that major tech companies (like Meta) must establish clear safety standards and monitor interactions between users of all ages. The absence of transparency and effective oversight could turn virtual environments into dangerous spaces for children, with the potential for exploitation by individuals with malicious intentions.