حدّدت وزارة التعليم 3 أسباب رئيسية تمنع إداراتها من منح الحوافز المخصصة لمعلمي ومعلمات الصفوف الأولية بالمرحلة الابتدائية بعد إقرار عودتها خلال العام الدراسي الحالي. وتتمثّل في من كان لديه غياب دون عذر، أو كان طرفاً في قضية، أو صدرت بحقه عقوبة قانونية. مشيرة إلى أنه يتعيّن في المعلم أو المعلمة أن يُدرّس إحدى المواد الآتية: الدراسات الإسلامية، اللغة العربية، الرياضيات، العلوم، اللغة الإنجليزية وبنصاب لا يقل عن 12 حصة في المواد المسندة إليه، أو إذا استوفى النصاب المتاح لتخصصه في الصفوف الأولية. وأوضحت، أنه يُختار معلم ومعلمة الصفوف الأولية من خلال اللجنة الإدارية بالمدرسة، وينضم إليها مقدّم خدمات دعم التميز المدرسي، أو المعلم الأول للصفوف الأولية، ويمكن أن تُشَكّل إدارة التعليم لجنة لدعم المدارس في الاختيار حال الحاجة لذلك، وتعمل هذه اللجنة على حصر المعلمين والمعلمات المستحقين الحوافز، ويصدر تعميم للمدارس بذلك في وقت مناسب.
وأشارت الوزارة إلى أنه تُمنح الحوافز في كل عام دراسي بعد تحقق معايير منحها، مع استمرار المعلم في تدريس الصفوف الأولية، ولا تُمنح بأثر رجعي، على أن ترسل إدارة التعليم قبل نهاية كل عام دراسي بياناً للإدارة العامة للصفوف الأولية، يُوضح فيه أعداد المعلمين والمعلمات المستحقين الحوافز والنسبة المئوية؛ مقارنةً بمجمل معلمي ومعلمات الصفوف الأولية، لافتةً إلى أنه لتحقيق الأهداف المرجوّة من تطبيق معايير اختيار معلم ومعلمة الصفوف الأولية وتحفيزهما يمكن استخدام نموذج سيرة مهنية متخصصة ونموذج تقييم لمعلم الصفوف الأولية وفقاً لمعايير الاختيار (يركز على أداء الطلاب) ومحاكاة صفية ومقابلة سلوكية والرخصة المهنية للمعلم وأداة قياس معتمدة لرضا المستفيد (الطلاب وأولياء الأمور).
3 أسباب تمنع منح معلمي ومعلمات الصفوف الأولية الحوافز
1 أكتوبر 2025 - 02:44
|
آخر تحديث 1 أكتوبر 2025 - 02:44
Screen Shot 2025-09-30 at 5.18.58 PM
تابع قناة عكاظ على الواتساب
عبدالله الدهاس (مكة المكرمة) aldhass@
The Ministry of Education has identified 3 main reasons that prevent its departments from granting incentives designated for primary school teachers of the early grades after the decision to reinstate them during the current academic year. These reasons include having unexcused absences, being involved in a legal case, or having received a legal penalty. It is noted that a teacher must teach one of the following subjects: Islamic Studies, Arabic Language, Mathematics, Science, English Language, with a workload of no less than 12 classes in the assigned subjects, or if they meet the available workload for their specialization in the early grades. It clarified that primary grade teachers are selected by the administrative committee at the school, which includes the provider of school excellence support services or the lead teacher for the early grades. The education administration may form a committee to support schools in the selection process if needed, and this committee works on identifying the teachers eligible for incentives, with a circular issued to schools in a timely manner.
The ministry indicated that incentives are granted each academic year after meeting the criteria for their provision, as long as the teacher continues to teach in the early grades, and they are not granted retroactively. The education administration will send a statement to the General Administration for Early Grades before the end of each academic year, detailing the number of teachers eligible for incentives and the percentage compared to the total number of early grade teachers. It emphasized that to achieve the desired goals from applying the selection criteria for early grade teachers and motivating them, a specialized professional portfolio model and an evaluation model for early grade teachers can be used according to the selection criteria (focusing on student performance), classroom simulations, behavioral interviews, the teacher's professional license, and an approved measurement tool for beneficiary satisfaction (students and parents).
The ministry indicated that incentives are granted each academic year after meeting the criteria for their provision, as long as the teacher continues to teach in the early grades, and they are not granted retroactively. The education administration will send a statement to the General Administration for Early Grades before the end of each academic year, detailing the number of teachers eligible for incentives and the percentage compared to the total number of early grade teachers. It emphasized that to achieve the desired goals from applying the selection criteria for early grade teachers and motivating them, a specialized professional portfolio model and an evaluation model for early grade teachers can be used according to the selection criteria (focusing on student performance), classroom simulations, behavioral interviews, the teacher's professional license, and an approved measurement tool for beneficiary satisfaction (students and parents).