أعلن السجل العقاري، اليوم (الأحد)، بدء استقبال طلبات التسجيل العيني الأول لـ14508 قطع عقارية بمنطقة الرياض في محافظتي الزلفي والخرج، و44653 قطعة عقارية بمنطقة مكة المكرمة في محافظة جدة.
نطاق السجل العقاري
ويشمل التسجيل الأحياء التالية في محافظة الزلفي: النهضة، مرخ، الفردوس، الدرعية، الفاروق، السيح، العزيزية، الأندلس، قرطبة، أحد، المنتزه، الازدهار، الملك سلمان، الياسمين، الخزامى، الواحة، كما يشمل التسجيل الأحياء التالية في محافظة الخرج: القطار، أجزاء من حي مشرفة، أجزاء من حي النخيل، أجزاء من حي السلمية، جزء من حي فرزان، جزء من حي العفجة، جزء من حي الرفايع، جزء من حي الرفاع. ويشمل التسجيل العيني الأول الأحياء التالية في محافظة جدة: الياقوت، اللؤلؤ، المنارات، الراية، النور، النجمة، العقيق، اليسر، بلدة ذهبان، المروج، ويجب على ملاك العقارات الواقعة في نطاق الأحياء تسجيل عقاراتهم قبل نهاية يوم الخميس 18 ديسمبر 2025، ويمكن التحقق من موقع العقار إذا كان ضمن المناطق المعلنة من خلال منصة السجل العقاري.
ودعا السجل العقاري ملاك العقارات إلى تسجيل عقاراتهم من خلال منصة السجل العقاري http://rer.sa، أو تطبيق السجل العقاري، والتواصل مع مركز خدمة العملاء 199002، للاستفسار عن إجراءات وخطوات التسجيل، ويجب على ملاك العقارات، تسجيل عقاراتهم خلال الفترة المحددة للاستفادة من خدمات السجل العقاري، وتنفيذ التصرفات العقارية بيسر وسهولة، وتفادي العقوبات والغرامات التي حددها نظام التسجيل العيني للعقار.
وأكّد السجل العقاري أنه يواصل أعماله في تسجيل العقارات في المناطق المستفيدة من السجل العقاري ضمن جهوده في زيادة الموثوقية والشفافية في القطاع عبر بناء سجل عقاري شامل لمعلومات العقارات في المملكة، يكون مرجعية موحدة لجميع بيانات العقارات.
وسيصدر السجل العقاري «رقم عقار» وصك تسجيل ملكية لكل وحدة عقارية يتم تسجيلها، ويتضمن صك تسجيل الملكية الجديد الموقع الجغرافي الدقيق للعقار وبيانات مالكه وأوصافه وحالته وما يتبعه من حقوق والتزامات وجميع التصرفات العقارية التي تطرأ عليه، ليكون أساساً في توثيق الملكية والحقوق العقارية المترتبة عليها، بما يُسهم في استدامة وتعزيز القطاع العقاري والممكنات الرئيسية له.
ويتم تحديد المناطق العقارية، وفقاً لمعايير عدة وانطلاقاً من دور الهيئة العامة للعقار كونها الجهة المختصة بالتسجيل العيني للعقار، وفقاً لقرار مجلس الوزراء وأحكام نظام التسجيل العيني للعقار، فيما تتولى الشركة الوطنية لخدمات التسجيل العيني للعقار (السجل العقاري) تنفيذ أعمال إنشاء وإدارة السجل العقاري في المملكة باستخدام التقنيات والبيانات الجيومكانية والتقنيات الحديثة عبر منصة رقمية متكاملة تُسهم في تعزيز الشفافية والثقة في خدمات وبيانات العقارات.
The Real Estate Registry announced today (Sunday) the start of receiving applications for the first land registration of 14,508 real estate plots in the Riyadh region in the governorates of Zulfi and Al-Kharj, and 44,653 real estate plots in the Makkah region in the governorate of Jeddah.
Scope of the Real Estate Registry
The registration includes the following neighborhoods in the Zulfi governorate: Al-Nahda, Marakh, Al-Firdaws, Al-Dar'iyah, Al-Farouq, Al-Saih, Al-Aziziyah, Al-Andalus, Qurtubah, Uhud, Al-Muntazah, Al-Izdihar, King Salman, Al-Yasmeen, Al-Khuzama, Al-Waha. It also includes the following neighborhoods in the Al-Kharj governorate: Al-Qatar, parts of the Musharraf neighborhood, parts of the Nakheel neighborhood, parts of the Salmiya neighborhood, part of the Farzan neighborhood, part of the Al-Afjah neighborhood, part of the Al-Rafay' neighborhood, part of the Al-Rifa' neighborhood. The first land registration includes the following neighborhoods in the Jeddah governorate: Al-Yaqout, Al-Lulu, Al-Manarat, Al-Rayah, Al-Noor, Al-Najma, Al-Aqiq, Al-Yusr, the town of Dhahban, Al-Murooj. Property owners located within the announced neighborhoods must register their properties before the end of Thursday, December 18, 2025. They can verify the location of their property if it is within the announced areas through the Real Estate Registry platform.
The Real Estate Registry urged property owners to register their properties through the Real Estate Registry platform http://rer.sa, or the Real Estate Registry application, and to contact the customer service center at 199002 for inquiries about the registration procedures and steps. Property owners must register their properties within the specified period to benefit from the services of the Real Estate Registry, facilitate real estate transactions, and avoid the penalties and fines stipulated by the property registration system.
The Real Estate Registry confirmed that it continues its work in registering properties in the areas benefiting from the Real Estate Registry as part of its efforts to increase reliability and transparency in the sector by building a comprehensive real estate registry of property information in the Kingdom, serving as a unified reference for all property data.
The Real Estate Registry will issue a "Property Number" and a title deed for each real estate unit registered, which will include the precise geographical location of the property, its owner’s information, descriptions, condition, and any rights and obligations associated with it, as well as all real estate transactions that occur on it. This will serve as a basis for documenting ownership and the real estate rights arising from it, contributing to the sustainability and enhancement of the real estate sector and its key enablers.
Real estate areas are determined according to several criteria, based on the role of the General Authority for Real Estate as the competent authority for land registration, in accordance with the Cabinet's decision and the provisions of the land registration system. The National Company for Real Estate Registration Services (Real Estate Registry) is responsible for implementing the establishment and management of the real estate registry in the Kingdom using geospatial technologies and modern techniques through an integrated digital platform that contributes to enhancing transparency and trust in real estate services and data.