أغلقت أمانة منطقة الرياض 231 منشأة مخالفة وأتلفت 7.3 طن من المواد الغذائية غير الصالحة، وذلك في إطار حملاتها الرقابية المتواصلة، بمشاركة الجهات الأمنية وعدد من الجهات الحكومية، التي تستهدف حي منفوحة الذي يشهد كثافة سكانية عالية ونشاطًا تجاريًا حيويًا.
وأسفرت الحملة عن تحرير 1,126 إشعارًا ومخالفة، وفصل التيار الكهربائي عن 11 موقعًا، وحجز 140 عربة وبائعًا جوالًا، ومصادرة وحجز وإتلاف 32,885 منتجًا غير صالح للاستخدام، وإتلاف 501 كغم من مواد التبغ، وضبط 448 مخالفة للجهات الأخرى.
وجاءت الحملة بعد رصد العديد من الملاحظات واستقبال بلاغات عبر تطبيق «مدينتي» عن مخالفات تمس سلامة الغذاء وجودة المنتجات، شملت المنشآت الغذائية، ومنشآت بيع اللحوم، والمقاهي، والباعة المتجولة، وبعض المنازل التي تحوّلت إلى مستودعات لتخزين المواد الغذائية، إضافةً إلى منشآت بيع التبغ.
وكشفت الفرق الرقابية خلال جولاتها المستمرة في الحي مخالفات نوعية وخطيرة، أبرزها بيع منتجات تبغ مجهولة المصدر، وضبط مواد غذائية فاسدة كانت في طريقها للمستهلكين، ومنتجات عناية شخصية منتهية الصلاحية، وتدني مستوى النظافة، وتخزين المواد الغذائية بطرق غير آمنة تتسبب في تلوثها أو فسادها، وتحويل منازل إلى مستودعات أغذية، وبيع لحوم فاسدة، وعرض منتجات تبغ مغشوشة في أماكن مخالفة للأنظمة ومكررة، إلى جانب مخالفات تتعلق بالتراخيص والاشتراطات البلدية.
واتخذت «الأمانة» إجراءات صارمة للتعامل مع هذه المخالفات، شملت الإنذارات، وتحرير محاضر الضبط، وفرض الغرامات، وإغلاق المنشآت التي تشكل خطرًا مباشرًا على الصحة العامة، حمايةً للمستهلك ومنعًا لتكرار هذه الممارسات.
وتأتي هذه الحملة ضمن خطة رقابية استباقية مستمرة تشمل جولات يومية ودورية للأحياء والمواقع ذات النشاط التجاري المرتفع، مع متابعة المنشآت المخالفة بعد الحملات للتأكد من تصحيح أوضاعها، واستخدام الأنظمة التقنية الحديثة لتوثيق ورصد المخالفات بدقة، بما يتيح سرعة التدخل ومعالجة أي خلل.
وأوضحت الأمانة أنها وفرت قنوات سهلة للإبلاغ عبر تطبيق «مدينتي» الذي يتيح للمستخدمين إرسال البلاغات مرفقة بالموقع الجغرافي والصور، وتتعامل الفرق الميدانية مع البلاغات فورًا، مشيرةً إلى أن تعاون المواطنين والمقيمين بالإبلاغ عن المخالفات ركن أساسي في نجاح هذه الحملات، ويجسد الشراكة بين الأمانة والمجتمع للحفاظ على بيئة حضرية آمنة، وضمان جودة الخدمات، وتحقيق مستهدفات التنمية الحضرية المستدامة ورسالة الأمانة في الارتقاء بجودة الحياة في العاصمة.
The Riyadh Municipality closed 231 violating establishments and destroyed 7.3 tons of unfit food products as part of its ongoing regulatory campaigns, in cooperation with security agencies and several government bodies. These efforts target the Manfouha neighborhood, which has a high population density and vibrant commercial activity.
The campaign resulted in the issuance of 1,126 notices and violations, disconnection of electricity to 11 locations, seizure of 140 carts and street vendors, confiscation, seizure, and destruction of 32,885 unfit products, destruction of 501 kg of tobacco materials, and the detection of 448 violations related to other entities.
The campaign followed the observation of numerous violations and the receipt of reports via the "My City" application regarding violations affecting food safety and product quality. These included food establishments, meat sales outlets, cafes, street vendors, and some homes that had turned into warehouses for storing food products, in addition to tobacco sales establishments.
During their continuous rounds in the neighborhood, the regulatory teams uncovered serious and qualitative violations, most notably the sale of tobacco products of unknown origin, the detection of spoiled food materials that were on their way to consumers, expired personal care products, low hygiene standards, unsafe food storage methods that could lead to contamination or spoilage, conversion of homes into food warehouses, sale of spoiled meat, and the display of counterfeit tobacco products in locations that violate regulations and are repeated, alongside violations related to licenses and municipal requirements.
The "Municipality" has taken strict measures to address these violations, including warnings, the issuance of violation reports, the imposition of fines, and the closure of establishments that pose a direct threat to public health, in order to protect consumers and prevent the recurrence of these practices.
This campaign is part of a proactive regulatory plan that includes daily and periodic rounds in neighborhoods and locations with high commercial activity, along with monitoring violating establishments after the campaigns to ensure their compliance, and utilizing modern technological systems to accurately document and monitor violations, allowing for quick intervention and resolution of any issues.
The municipality clarified that it has provided easy reporting channels through the "My City" application, which allows users to send reports along with geographic locations and photos. Field teams address the reports immediately, emphasizing that the cooperation of citizens and residents in reporting violations is a fundamental pillar in the success of these campaigns, embodying the partnership between the municipality and the community to maintain a safe urban environment, ensure service quality, and achieve sustainable urban development goals and the municipality's mission to enhance the quality of life in the capital.