رصدت وزارة الحج والعمرة مخالفات على عدة شركات عمرة، تمثلت في قصور تقديم خدمات التسكين للمعتمرين وفقًا لما هو متفق عليه في البرامج المعتمدة، وذلك في إطار الجهود المتواصلة التي تبذلها وزارة الحج والعمرة للارتقاء بجودة الخدمات المقدمة للمعتمرين وزوار المسجد النبوي، ومتابعة تنفيذ البرامج التعاقدية المبرمة مع شركات ومؤسسات العمرة، ضمن مستهدفات رؤية المملكة 2030 الرامية إلى تحسين تجربة ضيوف الرحمن في جميع مراحل رحلتهم إلى المملكة.
وبناء على ذلك، باشرت الوزارة اتخاذ الإجراءات النظامية بحق الشركات المخالفة، وشملت العقوبات إيقاف نشاط أربع شركات عمرة وغرامات مالية بحق شركات أخرى بحسب مستوى جسامة المخالفات وتكرارها.
وأكّدت وزارة الحج والعمرة حرصها على ضمان حصول ضيوف الرحمن على حقوقهم كاملة، وتقديم الخدمات لهم وفق أعلى معايير الجودة والاحترافية، وعدم التهاون مع أي تقصير أو إخلال بالالتزامات التعاقدية تجاه المعتمرين.
ودعت جميع شركات ومؤسسات العمرة إلى ضرورة الالتزام التام بالضوابط والتعليمات المعتمدة، وتقديم الخدمات وفق البرامج الزمنية المحددة، بما يسهم في تعزيز جودة الخدمات وتحقيق رضا وراحة المعتمرين والزوار خلال فترة إقامتهم في المملكة.
The Ministry of Hajj and Umrah has detected violations by several Umrah companies, which were manifested in shortcomings in providing accommodation services for pilgrims as agreed upon in the approved programs. This is part of the continuous efforts made by the Ministry of Hajj and Umrah to enhance the quality of services provided to pilgrims and visitors of the Prophet's Mosque, and to monitor the implementation of contractual programs established with Umrah companies and institutions, in line with the objectives of the Kingdom's Vision 2030 aimed at improving the experience of the guests of Allah throughout all stages of their journey to the Kingdom.
Based on this, the ministry has begun taking legal action against the violating companies, which included the suspension of activities for four Umrah companies and financial penalties against other companies depending on the severity and recurrence of the violations.
The Ministry of Hajj and Umrah affirmed its commitment to ensuring that the guests of Allah receive their full rights, providing them with services according to the highest standards of quality and professionalism, and not tolerating any shortcomings or breaches of contractual obligations towards the pilgrims.
The ministry called on all Umrah companies and institutions to fully comply with the approved regulations and instructions, and to provide services according to the specified timelines, which contributes to enhancing service quality and achieving the satisfaction and comfort of pilgrims and visitors during their stay in the Kingdom.