استعرض برنامج خدمة ضيوف الرحمن، أحد برامج تحقيق رؤية المملكة 2030 في تقريره السنوي للعام 2024، منجزات منظومة خدمة ضيوف الرحمن ومبادرتها النوعية التي أسهمت في الارتقاء بجودة الخدمات المُقدمة للحجاج والمعتمرين والزوار، ونتج عن ذلك استضافة ملايين المعتمرين من حول العالم، وتحقيق تجربة ثرية وآمنة لضيوف الرحمن منذ لحظة التخطيط للرحلة حتى عودتهم إلى أوطانهم.
وأوضح التقرير أن البرنامج يعمل على تنفيذ (89) مبادرة متنوعة بالتعاون مع أكثر من (40) جهة حكومية، محققًا نسبة امتثال بلغت (95%)،
وأشار التقرير إلى أن عام 2024 شهد قدوم أكثر من (18.5) مليون حاج ومعتمر من الخارج، من بينهم (16.92) مليون معتمر، متجاوزين مستهدف العام، وبنسبة نمو بلغت (101%) مقارنة بعام 2022، فيما استقبلت الروضة الشريفة أكثر من (13) مليون زائر خلال العام 2024، مقارنة بـ(4) ملايين في عام 2022، وسجل عدد المتطوعين في خدمة ضيوف الرحمن أكثر من (153) ألف متطوع خلال عام 2024، متجاوزًا مستهدفات العام ذاته في قفزة نوعية، ولم يتجاوز المتطوعين عام 2022 أكثر من (15) ألفا.
وعلى الصعيد الدولي، أسهمت (33) زيارة خارجية بقيادة البرنامج ومشاركة الجهات العاملة في منظومة خدمة ضيوف الرحمن من القطاعات الحكومية والخاصة (شركات الطيران، تقديم خدمات الحج والعمرة)، في تذليل العقبات أمام قدوم المعتمرين والزوار، وفي تصنيفات المؤشرات العالمية، حصلت مكة المكرمة على المرتبة الخامسة عالميًا من حيث عدد الزوار الدوليين، وقفزت المدينة المنورة إلى المرتبة السابعة عالميًا في مؤشر الأداء السياحي، مما يعكس مكانة المملكة الرائدة كوجهة دينية وسياحية.
وشملت جهود البرنامج أيضًا تطوير المنصات الرقمية، وتوفر منصة «نسك» أكثر من (100) خدمة للمستخدمين، وخدمت مبادرة «طريق مكة» أكثر من (940) ألف مستفيد منذ إطلاقها، وقدمت مراكز «عناية» خدماتها لنحو (3) ملايين مستفيد.
The Guests of Rahman Service Program, one of the initiatives to achieve the Kingdom's Vision 2030, showcased in its annual report for the year 2024 the accomplishments of the Guests of Rahman Service System and its qualitative initiative that contributed to enhancing the quality of services provided to pilgrims, Umrah performers, and visitors. As a result, millions of Umrah performers from around the world were hosted, achieving a rich and safe experience for the Guests of Rahman from the moment of planning their journey until their return to their homelands.
The report clarified that the program is working on implementing (89) diverse initiatives in collaboration with more than (40) government entities, achieving a compliance rate of (95%).
The report indicated that the year 2024 witnessed the arrival of more than (18.5) million pilgrims and Umrah performers from abroad, including (16.92) million Umrah performers, surpassing the annual target, with a growth rate of (101%) compared to 2022. Meanwhile, the Noble Rawdah received more than (13) million visitors during the year 2024, compared to (4) million in 2022. The number of volunteers serving the Guests of Rahman exceeded (153) thousand volunteers during 2024, surpassing the targets for that year in a qualitative leap, while the number of volunteers in 2022 did not exceed (15) thousand.
On the international front, (33) external visits led by the program and involving entities working in the Guests of Rahman Service System from both government and private sectors (airlines, Hajj and Umrah service providers) contributed to overcoming obstacles for the arrival of Umrah performers and visitors. In global indicator rankings, Makkah ranked fifth worldwide in terms of the number of international visitors, while Madinah jumped to seventh place globally in the tourism performance index, reflecting the Kingdom's leading position as a religious and tourist destination.
The program's efforts also included the development of digital platforms, with the "Nusk" platform offering more than (100) services to users, and the "Makkah Route" initiative serving more than (940) thousand beneficiaries since its launch. The "Care" centers provided their services to nearly (3) million beneficiaries.