تابع قناة عكاظ على الواتساب
في لحظات التحوّل الكبرى، لا تكون الكلمات مجرد ترفٍ لغوي، بل تصبح جزءًا من هندسة الوعي الوطني. ومن هنا تأتي أهمية الرسائل التي طُرحت في ملتقى ميزانية السعودية 2026، حين دعا وزير التعليم يوسف البنيان إلى تحوير مفهومين جوهريين: ألا نقول «الإنفاق على التعليم» بل «الاستثمار في التعليم»، وألا يُصنّف التعليم كقطاع خدمي، بل كـ«صناعة المستقبل».
هذا التحوير ليس تغييرًا في المفردات، بل انتقال في زاوية النظر: من تصور التعليم كتكلفة جارية، إلى اعتباره أصلًا وطنيًا منتجًا للقيمة. ومن اعتباره خدمة تُقدَّم، إلى اعتباره صناعة تُبنى وتُدار وتُنافس عالميًا.
إذا تأملنا جوهر رؤية السعودية 2030، وبرنامج تنمية القدرات البشرية نجد أن الرهان الأكبر كان دومًا على الإنسان: مهاراته، ومعرفته، وقدرته على الابتكار، ومرونته أمام تغيّرات الاقتصاد العالمي. وقد أشار الوزير إلى أن ميزانية 2026 خصصت للتعليم ما يقارب 202 مليار ريال، مع تركيز واضح على مشاريع نوعية تعزز جودة البيئة التعليمية وتدعم التحول والتطوير.
لكن الأهم من الرقم هو الرسالة: التعليم لم يعد بندًا في الميزانية فقط، بل مسارًا اقتصاديًا واستثماريًا. فالاستثمار في التعليم يعني أن نبحث عن «العائد» لا بالمعنى المالي الضيق، بل بالمعنى الشامل: عائد إنتاجية الاقتصاد، وعائد الابتكار، وعائد الاستقرار الاجتماعي، وعائد القدرة التنافسية للدولة.
وعندما نصف التعليم بأنه «صناعة المستقبل»، فإننا نستدعي منطق الصناعة بكل ما فيه من مفاهيم. هذه اللغة الجديدة تُخرج التعليم من دائرة «الخدمة العامة» إلى دائرة «القوة الوطنية المنتجة».
ولكي ينجح هذا التحوّل، لا يكفي أن نعيد توصيف القطاع؛ بل يجب أن نعيد هندسة منظومته وفق ثلاثة اتجاهات رئيسة:
أولًا: قياس العائد بوضوح: التحوّل من الإنفاق إلى الاستثمار يتطلب مؤشرات تربط بين ما يُضخ من موارد وبين ما يتشكل من نتائج.
ثانيًا: بناء منظومة شراكات صناعية وتقنية: إذا كان التعليم صناعة، فلا بد أن يكون للقطاع الخاص دور حقيقي في تطوير المحتوى والمهارات والتدريب التعاوني، وفي تمويل الابتكار التعليمي، وفي تحويل الجامعات إلى منصات توليد المعرفة والتقنيات.
ثالثًا: الاستثمار في المعلم والبنية الرقمية والمناهج: تطوير المناهج وتعزيز البنية التحتية الرقمية وتحديث أدوات التعليم لم يعد خيارًا تحسينيًا، بل هو قلب المنافسة. وقد أشار الوزير إلى وجود مخصصات كبيرة ضمن ميزانية 2026 لتعزيز البيئة التعليمية ومشاريع التطوير.
إن أخطر ما يمكن أن نفعله بعد هذه الرسائل هو أن نتعامل معها كبُعد إعلامي مؤقت. فالمطلوب اليوم هو توطين هذا التحول في الثقافة المؤسسية: في إدارة الجامعات، وفي تخطيط المدارس، وفي عقلية القيادات التعليمية، وفي وعي المجتمع.
ختامًا، إن عبارة «نستثمر في التعليم» ليست جملة جميلة فحسب؛ إنها إعلان عن مرحلة جديدة في التنمية السعودية. وعبارة «التعليم صناعة المستقبل» ليست استعارة؛ بل خارطة طريق. ففي عالم تتسارع فيه التكنولوجيا وتشتد فيه المنافسة على العقول والمهارات، يصبح التعليم هو الصناعة التي تُنجب كل الصناعات.
In moments of great transformation, words are not merely a linguistic luxury; they become part of the architecture of national consciousness. Hence, the importance of the messages presented at the Saudi Budget Forum 2026 comes into play, when Minister of Education Youssef Al-Bunyan called for a redefinition of two fundamental concepts: to say "investment in education" instead of "spending on education," and to classify education not as a service sector, but as the "industry of the future."
This redefinition is not merely a change in vocabulary; it is a shift in perspective: from viewing education as a current cost to considering it a national asset that produces value. From seeing it as a service provided to viewing it as an industry that is built, managed, and competes globally.
If we contemplate the essence of Saudi Vision 2030 and the Human Capacity Development Program, we find that the greatest bet has always been on the individual: their skills, knowledge, ability to innovate, and resilience in the face of changes in the global economy. The minister pointed out that the 2026 budget allocated approximately 202 billion riyals for education, with a clear focus on quality projects that enhance the educational environment and support transformation and development.
However, more important than the number is the message: education is no longer just a line item in the budget; it is an economic and investment pathway. Investing in education means that we seek "returns" not in the narrow financial sense, but in a comprehensive sense: the return on economic productivity, the return on innovation, the return on social stability, and the return on the competitiveness of the state.
When we describe education as the "industry of the future," we invoke the logic of industry with all its concepts. This new language elevates education from the realm of "public service" to the realm of "productive national power."
For this transformation to succeed, it is not enough to redefine the sector; we must also re-engineer its system according to three main directions:
First: Clearly measuring returns: The shift from spending to investment requires indicators that link the resources injected with the results produced.
Second: Building a system of industrial and technical partnerships: If education is an industry, then the private sector must play a real role in developing content, skills, collaborative training, funding educational innovation, and transforming universities into platforms for generating knowledge and technologies.
Third: Investing in teachers, digital infrastructure, and curricula: Developing curricula, enhancing digital infrastructure, and updating educational tools is no longer an optional improvement; it is at the heart of competition. The minister indicated that there are significant allocations within the 2026 budget to enhance the educational environment and development projects.
The most dangerous thing we can do after these messages is to treat them as a temporary media dimension. What is required today is to localize this transformation within institutional culture: in university management, in school planning, in the mindset of educational leaders, and in community awareness.
In conclusion, the phrase "we invest in education" is not just a beautiful sentence; it is an announcement of a new phase in Saudi development. And the phrase "education is the industry of the future" is not a metaphor; it is a roadmap. In a world where technology accelerates and competition for minds and skills intensifies, education becomes the industry that gives birth to all industries.