يبدو أن مشاكل الناس مع شركات التأمين تحولت إلى مسلسل طويل عجز المخرج عن وضع نهاية منطقية معقولة له، ليس لحفظ حقوق المؤمَّنين فحسب، بل للحفاظ على حياتهم ودرء الأخطار عنهم، وهنا يتضح أننا نتحدث عن التأمين الطبي على وجه الخصوص، الذي لا يوجد أحد إلا ولديه قصة تحكي معاناة مع موظفي شركاته، ولا يختلف في ذلك المرضى أو الأطباء الذين يحاولون تقديم الرعاية الطبية بالشكل الصحيح الذي تتطلبه حالة المريض.
يوم قبل أمس، كتبت تغريدة أعلق فيها على قصة مخجلة مع إحدى شركات التأمين رواها في منصة X أحد الأطباء الاستشاريين المعروفين، بخصوص رفض الشركة الموافقة على إجراء تحاليل أساسية طلبها له طبيب استشاري موثوق وذو خبرة طويلة. المفارقة أن زميلنا كتب مؤخراً مقالاً ضافياً عن التأمين الصحي في إحدى صحفنا، وكأن الشركة أرادت معاقبته على الخوض في هذا المجال الذي تتحكم فيه إمبراطورية لا تريد أحداً الاقتراب منها. وما إن كتبتُ التغريدة حتى انهالت التعليقات تحكي قصصاً لا حصر لها عن تعنت شركات التأمين في الموافقة على إجراءات أساسية وضرورية. التعليقات لم تقتصر على المرضى، بل جاءت من كثير من الأطباء الذين يواجَهون بتجاهل طلباتهم تماماً أو رفضها إذا ردت الشركة، ومن القصص المحزنة ما حدثني بها يوم أمس صديق عن وفاة طفلة من أسرته مصابة بالسكري نتيجة مضاعفات حادة في طوارئ أحد المستشفيات وهم بانتظار موافقة شركة التأمين على العلاج، مع أن حالة كهذه تعتبر إنقاذ حياة ولا تحتاج موافقة أو حتى اتصال بشركة التأمين، ويتحمل أطباء المستشفى مسؤوليتها بالدرجة الأولى، لكنها تكشف إشكالية معرفة حدود تدخل شركات التأمين، ومتى يجب عدم التفكير فيها لأن أي مريض في حالة طوارئ مكفول له العلاج الفوري في أي مرفق صحي على نفقة الدولة.
الخلاصة تتمثل في أن هناك إشكالية كبيرة وخطيرة ما زالت قائمة بالنسبة لإجراءات التأمين الصحي تتطلب حلولاً سريعة جذرية واضحة وملزمة، إذ لا يعقل أن تستمر المشكلة ولدينا وزارة للصحة ومجلس للضمان الصحي ولجنة صحية في مجلس الشورى، وفوق ذلك نظام أساسي للحكم يضمن الرعاية الصحية لكل مواطن، فهل تجتمع هذه الجهات بشكل عاجل لوضع حلول عملية لهذه المشكلة؟
It seems that people's problems with insurance companies have turned into a long series that the director has failed to provide a logical and reasonable ending for, not only to protect the rights of the insured but also to safeguard their lives and avert dangers from them. Here, it becomes clear that we are specifically talking about health insurance, which everyone has a story about regarding their suffering with the employees of these companies. This applies to both patients and doctors who are trying to provide medical care in the proper manner required by the patient's condition.
Two days ago, I wrote a tweet commenting on an embarrassing story with one of the insurance companies recounted by a well-known consulting physician on platform X, regarding the company's refusal to approve basic tests requested by a trusted and experienced consulting doctor. The irony is that our colleague recently wrote a detailed article about health insurance in one of our newspapers, as if the company wanted to punish him for delving into this area controlled by an empire that does not want anyone to approach it. As soon as I posted the tweet, comments poured in sharing countless stories about the obstinacy of insurance companies in approving essential and necessary procedures. The comments were not limited to patients; many doctors also shared their experiences of having their requests completely ignored or rejected if the company responded at all. Among the sad stories was one shared with me yesterday by a friend about the death of a child from his family who had diabetes due to severe complications in the emergency room of one of the hospitals while they were waiting for the insurance company to approve treatment, even though such a case is considered life-saving and does not require approval or even a call to the insurance company. The hospital doctors bear the primary responsibility for it, but it reveals the issue of knowing the limits of insurance companies' intervention and when one should not consider them, as any patient in an emergency is entitled to immediate treatment in any health facility at the state's expense.
The conclusion is that there is a significant and serious issue still existing regarding health insurance procedures that requires clear, radical, and binding solutions. It is unreasonable for the problem to persist while we have a Ministry of Health, a Health Insurance Council, and a Health Committee in the Shura Council, in addition to a basic governance system that guarantees healthcare for every citizen. So, will these entities convene urgently to find practical solutions to this problem?